2023-07-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Kör till, ge mig ett räkneexempel där du har med en horisontlinje på en platt yta, och hur något som ligger bortom en sådan horisontlinje ska vara synlig för mig.

Du verkar inte förstå att horisontlinje på en platt jord inte är något verkligt. Det är skenbar linje, den är icke reell.

Rent matematiskt kan man beskriva det som att vinkeln mellan den plana ytan och siktlinjen alltid är större än noll om betraktarens höjd är större än noll. Det handlar om en rätvinklig triangel.

Rent konkret så får du fram vinkeln till objektet genom tan(a/b). Så länge a och b är skilt från noll så har du en vinkel, du kan dra en rät och obruten linje (hypotenusan) mellan betraktaren och objektet.
Citera
2023-07-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du verkar inte förstå att horisontlinje på en platt jord inte är något verkligt. Det är skenbar linje, den är icke reell.

Rent matematiskt kan man beskriva det som att vinkeln mellan den plana ytan och siktlinjen alltid är större än noll om betraktarens höjd är större än noll. Det handlar om en rätvinklig triangel.

Rent konkret så får du fram vinkeln till objektet genom tan(a/b). Så länge a och b är skilt från noll så har du en vinkel, du kan dra en rät och obruten linje (hypotenusan) mellan betraktaren och objektet.

När har jag gett dig intrycket av att jag tror horisonten på en platt jord är någonting annat än skenbar? Vad spelar det ens för roll? Horisont som horisont, hinder som hinder.

Var någonstans i den här ekvationen uppenbarar sig en horisont på en platt yta? Och var någonstans berättar den för mig hur något som ligger bortom den här horisonten ser ut för mig som betraktare?
Citera
2023-07-14, 19:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varför tror du att jag skulle veta det här? Är jag en expert på ämnet "horisontlinjer på en platt jord och hur objekt uppenbarar sig bortom den" - bara för att jag undrar om en sådan horisontlinje är möjlig, och hur något som ligger bortom den uppenbarar sig?

Kan det vara så att du inte begriper vad platt innebär? Det verkar så. Själva definitionen av platt är att den är slät och icke krökt. Det innebär att inget på ytan kan hindra en ljusstråle.
Citera
2023-07-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kan det vara så att du inte begriper vad platt innebär? Det verkar så. Själva definitionen av platt är att den är slät och icke krökt. Det innebär att inget på ytan kan hindra en ljusstråle.

Förutom en horisont då, kanske.
Citera
2023-07-14, 19:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Var och hur uppstår denna sk horisont?
Citera
2023-07-14, 19:46
Medlem
Citat:

Visa nu hur du räknar fram denna, eftersom du påstår den finns får du ju bevisa att den finns.
Citera
2023-07-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Visa nu hur du räknar fram denna, eftersom du påstår den finns får du ju bevisa att den finns.

Du får väl vända dig till en matematiker, om du undrar huruvida det går att räkna ut detta. Säkert en frågeställning de skulle tycka var intressant.
Citera
2023-07-14, 19:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Exakt.

Det är du som påstår att den finns. Var och hur finns den?
Citera
2023-07-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är du som påstår att den finns. Var och hur finns den?

Jag påstår att den kan existera. Jag påstår mig inte veta var och hur.
Citera
2023-07-14, 20:02
Medlem
Det är alltid svårt att veta säkert om man diskuterar med ett troll eller en övertygad FE:are. Det här är den galnaste diskussionen jag sett, och det säger mycket. Det här är en diskussion med ett troll.
Citera
2023-07-14, 20:03
Medlem
Citat:
Du får väl vända dig till en matematiker, om du undrar huruvida det går att räkna ut detta. Säkert en frågeställning de skulle tycka var intressant.

Fast det är du som fjantar, du är Flashbacks största tönt och du fortsätter gång på gång att visa på infantila nivåer.

Visa nu på din påstådda horisont eller fundera på varför du måste spels idiot.
Citera
2023-07-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är alltid svårt att veta säkert om man diskuterar med ett troll eller en övertygad FE:are. Det här är den galnaste diskussionen jag sett, och det säger mycket. Det här är en diskussion med ett troll.

Vad tycker du är galet med den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in