2021-09-28, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xarrax
Ingen går med i en sekt. Svaret på varför man missar chansen att lämna går att finna i den enorma kärlek man just fått uppleva, gemensamt för alla från partner, föreninger, politik och sekter är det alla beskriver är att de aldrig haft så roligt, att de hade en väldigt strak känsla av att de fick vara med om något stort och viktigt. Kärleksbombning, love and error som är en oerhört effektiv metod för att göra människor osäkra och bundna, och i förlängningen till lydiga följare. Vi är helt enkelt skapade för att ingå i gemenskaper, och när hjärnan är i spinn vill vi ha mer av det goda, vi älskar känslan av att ha kommit "hem".
Man vill vara med i arbetet, man vill ingå. Det är också här som de grundläggnade reglerna för gruppen etableras. Man lär sig förstå vad ledaren behöver för att känna sig uppskattad, vad man bör och inte bör göra föra tt få vara med i värmen och framförallt lär man sig att inte svika.
De nya medlemmarna/partnern får information om människor som gjort ledaren/partnern eller gruppen illa, tidigare partner och avhoppare som svikit och nu bara snackar skit och är ute efter att skada.
Det väcker en stark övertygelse att aldrig bli den som sviker. Det är i denna starka känsla av kärlek, utvaldhet och närhet till ledaren och gruppen medlemmen befinner sig när det man kan kalla för korrigeringsfasen börjar. Det hårda är till en början inbäddat i kärlek och omsorg. Man tar tacksamt emot korrigeringen, för man vill bli en bättre människa, dessutom upplever man att kritiken kommer från en kärleksfull källa. Det sker en gradvis upptrappning, en långsam förskjutning över tid, där korrigeringarna blir allt grövre och allt svårare för medlemmar att förstå. Om man bara jobbar hårdare, om man bara lyssnar mer noga, om man bara ändrar sig, kommer det första paradisiska tillståndet under kärleksbombningen tillbaka. Att lämna det man älskat så mycket men som nu kritiserar eller börjar bete sig kontrollerande kommer kännas svårare än att gå sin väg. När man ber om ursäkt, när man bättrar sig kommer kärleken tillfälligt tillbaka för att ersättas av hårdhet igen.
Mission completed för den eller de som ville ha dig i fällan.
Så trådstartens fråga vem eller vilka kändisar är FM, är viktig? Därför att följd frågan blir, vilka är i behov av lydiga slavar? En icke sekt /ärlig person är transparent i allt.
Kan inte se att ett enda ord du skriver har något som helst med friumureri att göra.
Vill du veta vilka som är frimurare i sverige så gå till ett bibliotek och läs matrikeln.
Citera
2021-09-29, 15:59
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ingen går med i en sekt. Svaret på varför man missar chansen att lämna går att finna i den enorma kärlek man just fått uppleva, gemensamt för alla från partner, föreninger, politik och sekter är det alla beskriver är att de aldrig haft så roligt, att de hade en väldigt strak känsla av att de fick vara med om något stort och viktigt. Kärleksbombning, love and error som är en oerhört effektiv metod för att göra människor osäkra och bundna, och i förlängningen till lydiga följare. Vi är helt enkelt skapade för att ingå i gemenskaper, och när hjärnan är i spinn vill vi ha mer av det goda, vi älskar känslan av att ha kommit "hem".
Man vill vara med i arbetet, man vill ingå. Det är också här som de grundläggnade reglerna för gruppen etableras. Man lär sig förstå vad ledaren behöver för att känna sig uppskattad, vad man bör och inte bör göra föra tt få vara med i värmen och framförallt lär man sig att inte svika.
De nya medlemmarna/partnern får information om människor som gjort ledaren/partnern eller gruppen illa, tidigare partner och avhoppare som svikit och nu bara snackar skit och är ute efter att skada.
Det väcker en stark övertygelse att aldrig bli den som sviker. Det är i denna starka känsla av kärlek, utvaldhet och närhet till ledaren och gruppen medlemmen befinner sig när det man kan kalla för korrigeringsfasen börjar. Det hårda är till en början inbäddat i kärlek och omsorg. Man tar tacksamt emot korrigeringen, för man vill bli en bättre människa, dessutom upplever man att kritiken kommer från en kärleksfull källa. Det sker en gradvis upptrappning, en långsam förskjutning över tid, där korrigeringarna blir allt grövre och allt svårare för medlemmar att förstå. Om man bara jobbar hårdare, om man bara lyssnar mer noga, om man bara ändrar sig, kommer det första paradisiska tillståndet under kärleksbombningen tillbaka. Att lämna det man älskat så mycket men som nu kritiserar eller börjar bete sig kontrollerande kommer kännas svårare än att gå sin väg. När man ber om ursäkt, när man bättrar sig kommer kärleken tillfälligt tillbaka för att ersättas av hårdhet igen.
Mission completed för den eller de som ville ha dig i fällan.
Så trådstartens fråga vem eller vilka kändisar är FM, är viktig? Därför att följd frågan blir, vilka är i behov av lydiga slavar? En icke sekt /ärlig person är transparent i allt.

Fast det är inte så det fungerar hos oss. Det första man får veta är att det här blir precis vad du gör det till. Vi har inga dogmer du måste följa för att "passa in". Vi bygger ingen kåranda eller konformitet utan accepterar att vi alla är på vår egen resa. Som frimurare är det dock skönt att veta att det finns andra som genomför samma resa som man kan fråga eller söka stöd hos om man har grubblerier eller behöver en vän.

En sekt går ut på att sudda ut individen och ersätta den ett hierarkiskt kollektiv där man förväntas inordna sig till förmån för kollektivets bästa (ofta grundat på ledarens utsagor). Dessutom så är det svårt att lämna en sekt och man döms hårt om man gör detta. Så är det inte hos oss. Jag har flera goda vänner som varit med men slutat då de kände att det inte var något för dem. Inga problem med det.

Vi korrigerar inte varandra, och har inga slavar. Vi är alla värda lika mycket och ska bemötas därefter.

Frimureriet är faktiskt exakt så tråkigt som jag beskrivit det i den här tråden.
Citera
2021-10-01, 22:00
Medlem
Avicii, var han FM? Hans låt For a better day handlar om barnhandel och efter den så tar han livet av sig 🤔
Citera
2021-10-02, 09:51
Medlem
Citat:
Avicii, var han FM? Hans låt For a better day handlar om barnhandel och efter den så tar han livet av sig 🤔
Så… om det är något som verkar vara konstigt, handla om barnhandel och sluta i självmord är första tanken att frimurare är involverade? Men snälla någon.

Som flera andra har skrivit, du beskriver rätt väl en sekt, men SFMO är inte en sekt och vi känner inte igen oss i det du försöker tillskriva SFMO. En frimurare går på loge kanske 1-2 gånger per månad. Med så litet tidsuttag går det inte att etablera eller upprätthålla sektliknande kontroll. Bara det indikerar att SFMO inte är en sekt.

Om Avicii: börja i andra änden i stället: SFMO förutsätter kristen bekännelse. Var Tim Bergling kristen? Om han var det, ja då finns en chans som är ca 1 av 10 att han skulle kunna vara frimurare. Hans artistnamn är dock hämtat från en annan religion.
Senast redigerad av jonar242 2021-10-02 kl. 09:56.
Citera
2021-10-02, 12:27
Medlem
Citat:
Nej det var han inte, enda kända musiker i sverige va jag vet som är Frimurare är Lasse Berghagen och Tobias Forge som är bandet Ghost.
Citera
2022-05-23, 19:20
Medlem
m00nlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Frimurarordern förknippas med "koden" ASK12B1. Ask One To Be One, alltså. För att bli medlem måste du be om att få bli det. Du blir alltså inte inbjuden. Men det är fler prövningar än så.

ASK12B1… ok… vem ska jag fråga då? Haha. Kan någon rekrytera mig? :-)
Citera
2022-05-23, 22:37
Medlem
Åkesson frimurare? Tycker mig minnas att han flasha rätt friskt förr med frimurar-symboler på foton.
Citera
2022-05-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m00nlight
ASK12B1… ok… vem ska jag fråga då? Haha. Kan någon rekrytera mig? :-)

Se hemsidan för krav och att se hur man kan bli medlem. Krävs ingen rekrytering utan vad det handlar om att är att man ska ha faddrar vilket kan lösas om man inte själv känner någon.
Citera
2022-05-25, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagunder
Åkesson frimurare? Tycker mig minnas att han flasha rätt friskt förr med frimurar-symboler på foton.
Vilka frimurarsymboler?
Citera
2022-08-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Frimurarordern förknippas med "koden" ASK12B1. Ask One To Be One, alltså. För att bli medlem måste du be om att få bli det. Du blir alltså inte inbjuden. Men det är fler prövningar än så.

En man jag hade kontakt med för några år sedan var noga med att berätta att han var frimurare och det var nästan som att han ville att jag skulle fråga om att få vara med. Kanske såg han något hos mig som han tyckte passade dem. Ibland ångrar jag att jag inte gick vidare. Det hade kanske varit kul med ett annorlunda umgänge.

Man blir dock broder på livstid.
Jag blev inbjuden, min ena fadder sa en dag till mig att jag nog skulle passa som Frimurare, och det gör jag, njuter var dag i mitt nya liv 🙂
Citera
2022-08-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det är inte och har aldrig varit något ”peace tecken”. Det är ett V och står för victory. Alltså vinst, seger eller framgång. Det blev populärt bland den stora massan iom att de allierade vann andra världskriget och det användes flitigt i de parader som hölls för att fira freden, men tecknet betydde inte fred utan ”vi segrade”. Tecknet användes flitigt av fredsrörelsen under 60- och 70-talet i betydelsen ”freden skall segra”. Alltså handlade det om seger även där och inte specifikt om fred. Att en artist gör tecknet signalerar framgång - att man är i toppen - och ingenting om fred.
Churchill använde tecknet flitigt och han var ju Frimurare.
Citera
2022-08-18, 19:02
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Churchill använde tecknet flitigt och han var ju Frimurare.

V-tecknet står kanske för Victory också, men det har flera betydelser. T.ex. talet 23 (som ju är ett av dom stora Illuminati-tal vid sidan av 11, 13 och 33). Två fingrar upp = 2, 3 fingrar ned/knutna = 3.

Det ser för mig ut som det har minst en eller två betydelser till också. Som ju är vanligt för mycket innan symbolism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in