2022-05-23, 22:04
Medlem
Det beror på som sagt, ringer du om det i en riktig kass förort kan du glömma att snuten åker ut för det,. Då pratar vi orter i Botkyrka Järva osv.
Finns för mycket grova kriminella som tar upp alla polisens resurser, 10 år sen hade dom åkt ut, inte nu.

Annorlunda i finare orter som Täby Lidingö Danderyd osv, där finns chans att snuten åker ut o knackar på.
Citera
2022-05-23, 22:42
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall
Jag såg en Twittertråd för någon dag sen där en person berättade om hur hans väns liv raserades för att grannarna hade ringt polisen eftersom det luktat cannabis från hans lägenhet och polisen slog in dörren och grep honom

Det var sedan en del människor som hade liknande historier

men händer detta verkligen? För mig låter det helt befängt att polisen ens tar ett sådant "Hallå, min granne röker cannabis, det luktar från hans lägenhet"-samtal på allvar, än mindre att de slår in dörren.

vad har ni för erfarenhet av detta?

Ja, de åker ut. Så länge risken för våld är låg.
Citera
2022-05-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Sjukt asså hoppas de poliserna får karma mot sig en dag.
Ja. De var 4 st dessutom. Blev tagen hemma men blev ändå tillfälligt av med körkortet
Citera
2022-05-23, 23:02
Medlem
Det är klart, då finns det resurser och engagemang. Kvoterna ska fyllas med den mängd icke-brott som regeringen beställt, hur oviktigt eller ovidkommande det än är för vanliga medborgare. Polisens största fokus är gräsrökare och fortkörare. Nuförtiden ligger faktiskt ”fyrverkerier” på samma nivå. En smällare och polisen är där på fåtal minuter, dock ett korrekt engagemang där iaf, även om det till stor del kan ses som självsanering.
Citera
2022-05-23, 23:22
Medlem
Om du ringer på någon som är tidigare kände hos polisen så bryr dom sig sällan.

Ringer du om någon okänd så dom får chans att åka ut och sätta dit någon skötsam och ostraffad så blir dom ordentligt sugna. I Sverige är det positivt att sätta dit folk och stämpla folk som kriminella knarkare och med lite tur kanske dom blir av med jobb och körkort också.

Känner flera som börjar sin karriär den vägen, från att vara knegare till att bli dömd som kriminell för att dom rökt på till helgen. Sen blir det att gå på bidrag, vissa börjar sälja droger då också, bidrag + försäjning så har dom mer pengar i kassan än när dom jobba.

Polisen och politiker ser det som en vinst för det hjälper att stötta upp statistiken, men för alla drabbade och för samhället blir det total förlust.

Det fungerar lika när dom stöter på knark av en slump, är det mindre mängd hos en pundare så skiter dom ofta i det för att slippa pappersarbetet.
Men om det ligger en gås eller en kokainsmulor hemma hos någon skötsam som blivit utsatt för brott så söker man igenom hela bostaden för att försöka hitta så mycket som möjligt. Sett FUPs där man stått och samlat in mikroskopiska rester efter linor för att försöka få ihop tillräckligt för att döma någon.

Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Nu bor jag inte i Sverige men i ett lika skitnödigt grannland. Skillnaden är dock att här är medicinskt cannabis lagligt och jag har det på recept.

Älskar när grannen ringer snuten för jag puffar på balkongen, eller ifall polisen försöker störa mig när jag sitter utomhus och röker.

Det är bara visa dokumenten jag har sen är snuten super nyfiken istället
Det är lagligt och finns på apoteket om man har recept i Sverige också, men det är bara ett fåtal läkare som skriver ut det och man måste väl ansöka hos läkemedelsverket.

https://www.lakemedelsvarlden.se/lic...kar-i-sverige/
Citera
2022-05-23, 23:57
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Det beror helt på fall till fall. Typ av område, om det är kända missbrukare eller ej. Att röka gräs klassas som ringa narkotikabrott och leder således bara till böter, så det är inget polisen prioriterar.

Kända missbrukare som har åkt dit för flera ringa innan skiter man ofta i att rapportera då det är "bortkastad tid". När man väl tar dem så är det ofta i samband med andra brott, typ att de begått en stöld och så rapporterar man de för narkotikabrott samtidigt. Men endast bötesbrott låter man oftast bli.
Citera
2022-05-24, 00:04
Medlem
Fimbulramns avatar
Det blir ju ett litet problem för oss som är lite efter på den kriminella banan. Har ingen aning om hur cannabis luktar. Alla säger/skriver att det luktar sött. Har träffat några sköna lirare två gånger där andra sagt att de röker cannabis. Inte luktade det sött iaf. Det luktade mer fränt eller rent av brända sopor.

Så hur luktar det, kan någon beskriva på ett bra sätt? Tror de flesta beskrivningar är mest gissningar.

Är inte drogliberal utan ogillar kriminella väldigt mycket. Dock vet jag inte om jag skulle anmäla några som satt och rökte fredligt och inte störde någon på något annat sätt än med äcklig lukt.
Citera
2022-05-24, 02:55
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jikokok
Det beror på som sagt, ringer du om det i en riktig kass förort kan du glömma att snuten åker ut för det,. Då pratar vi orter i Botkyrka Järva osv.
Finns för mycket grova kriminella som tar upp alla polisens resurser, 10 år sen hade dom åkt ut, inte nu.

Annorlunda i finare orter som Täby Lidingö Danderyd osv, där finns chans att snuten åker ut o knackar på.

Skitsnack, hade nova som stormade in med dragna vapen för att någon anmält att de luktar hasch i trappuppgången, sparkade in dörren med dragna vapen.

Det konstigaste av allt var att ingen av de 10 pers blev nedpissade.
Citera
2022-05-24, 02:55
Medlem
steff60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Det blir ju ett litet problem för oss som är lite efter på den kriminella banan. Har ingen aning om hur cannabis luktar. Alla säger/skriver att det luktar sött. Har träffat några sköna lirare två gånger där andra sagt att de röker cannabis. Inte luktade det sött iaf. Det luktade mer fränt eller rent av brända sopor.

Så hur luktar det, kan någon beskriva på ett bra sätt? Tror de flesta beskrivningar är mest gissningar.

Är inte drogliberal utan ogillar kriminella väldigt mycket. Dock vet jag inte om jag skulle anmäla några som satt och rökte fredligt och inte störde någon på något annat sätt än med äcklig lukt.

Det luktar generellt örtigt/fränt/svett/kattpiss/diesel.
Citera
2022-05-24, 06:48
Medlem
Gnusmas80s avatar
Hahaha, åker man dit för att rökt på balkongen får man ju skylla sig själv om man öppnar dörren när dom knackar på hahaha,
Citera
2022-05-24, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Ja. De var 4 st dessutom. Blev tagen hemma men blev ändå tillfälligt av med körkortet

Är så löjligt att de lägger såna resurser på någon som vill röka ifred hemma.
Det ända brottet jag gjort när jag rökt på är o käka lite för mycket godis.

Var ett par år sen jag rökte nu lade ner då konsekvenserna är så jäkla stora i det här landet som du säger bli av med körkort jobb etc.
Citera
2022-05-24, 10:06
Medlem
Jag fick en gång påhälsning av civilare utanför trappen efter att de hade blivit tipsade. Som tur var dumfan som ringde in ett riktigt riksmongo och saltade på, det tog minuter att motbevisa, de bad om ursäkt för fördröjningen i mitt projekt jag hölls med och vi snackade lite kallt om bilar, vädret m.m, innan de släppte allt och begav sig vidare. Nu är detta 5 - 7 år sedan tror jag.

Dumfan hade ringt in och påstått att jag drev odling, att jag rökte dagar i ända och att jag dessutom varit högljudd om det, utöver lukten som var stark i trapp och omgivning. De två poliserna släppte jag in av fri vilja, och diskussionen var över nästan minuten efter de gått in för dörren.

Så jag tror allt att de ( för eller senare ) tar sig tid att forska i ett tips, om tillfället ges, men alla vet att man sköter det snyggt om man inte vill bli nästa offer.

Så ska ni tipsa angående andra, salta på vettja. Det gör eran ståndpunkt mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in