2022-05-24, 10:09
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Ja det gör dem. Om resurserna finns
Citera
2022-05-24, 14:06
Medlem
wastaahs avatar
Det händer, har en kompis som 19år gammal och ostraffad var dum nog att släppa in en polispatrull som dök upp utan husrannsakan när han hade massa gräs låg på bordet. Någon granne hade ringt och klagat på att det lukta gräs.

Sen blev han utpressad av grisarna att lämna ut sin dealer eller "få problem"...
Citera
2022-05-24, 16:05
Medlem
Ja det händer verkligen polisen gör allt för att visa sin makt.
Citera
2022-05-24, 16:06
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall
Jag såg en Twittertråd för någon dag sen där en person berättade om hur hans väns liv raserades för att grannarna hade ringt polisen eftersom det luktat cannabis från hans lägenhet och polisen slog in dörren och grep honom

Det var sedan en del människor som hade liknande historier

men händer detta verkligen? För mig låter det helt befängt att polisen ens tar ett sådant "Hallå, min granne röker cannabis, det luktar från hans lägenhet"-samtal på allvar, än mindre att de slår in dörren.

vad har ni för erfarenhet av detta?

Rök under köksfläkt en elleritomhus tex i skogen
Citera
2022-05-24, 16:39
Medlem
davetheslaves avatar
En av få positiva grejer med att bo i en sunkig förort är att polisen helt enkelt inte kan haffa de 200 balkongrökande personerna i ens närhet, rätt mysigt.
Citera
2022-05-24, 16:46
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Det händer, har en kompis som 19år gammal och ostraffad var dum nog att släppa in en polispatrull som dök upp utan husrannsakan när han hade massa gräs låg på bordet. Någon granne hade ringt och klagat på att det lukta gräs.

Sen blev han utpressad av grisarna att lämna ut sin dealer eller "få problem"...

Svensk polis behöver inte ha en husrannsakan för att få gå in i din bostad och leta efter olagliga föremål.
Det räcker med misstanke om att brott begås, skriver polisen "det luktade cannabis ut genom dörren" så räcker det för att dom ska kunna dundra in i ditt boende.

Vad gäller trådstarten så är jag kluven till hur ofta polisen faktiskt åker ut på liknande saker. Under min karriär som haschknarkare rökte jag endast på balkongen när jag bodde på tionde våningen (ska mycket till om någon ska inse att det är just mig lukten kommer ifrån).

Annars har jag alltid rökt inne i lägenheten, aldrig under fläkten heller. Röker i det rum som ligger längst från ytterdörren och stänger alla dörrar där emellan. Vänner som hälsat på har ibland påpekat lukten, men det var när jag bodde i den minsta av lägenheterna så jag antar att avståndet från "rökrummet" inte var gott nog.

Av sju olika bostäder har endast en legat i ett "utsatt område" och resten har varit boenden på relativt "fina" adresser där majoriteten grannar varit svenska småbarnsfamiljer eller pensionärer. Aldrig varit med om att polisen knackat på och jag har under mina 10 år som rökare aldrig åkt fast. Rökt väldigt mycket utomhus, både ute på landet och mitt inne i centrala Stockholm. Vissa har väl tur, antar jag.

Stonerhistorier:

Edit: Skrev brott med å av någon anledning
Senast redigerad av Byxfucker 2022-05-24 kl. 17:05.
Citera
2022-05-24, 18:09
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Varför skulle de inte? Man har ju läst ett flertal gånger då polisen åker ut till en lgh som osar rök. Och väl på plats hittar de större mängder narkotika och vapen.

En liten företeelse eskalerar till något stort.
Fast i de fallen tror jag att det gäller kända kriminella. Polisen behöver hitta på en orsak för att "råka" hitta vapen och narkotika utan behöva gå till åklagare för husrannsakan.
Citera
2022-05-24, 22:41
Tvivlar på att polisen slår in dörren för cannabislukt man inte ens kan veta säkert vart den kommer från.
Citera
2022-05-25, 09:54
Medlem
Pinnjakt, något som är omåttligt populärt bland politiker och polisledningen. Det är nog upp till patrull eller befälet om dom vill inforcera det. Behöver dom lyfta statistiken på uppklarade brott kallar dom en patrull som är i krokarna.
Citera
2022-05-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Svensk polis behöver inte ha en husrannsakan för att få gå in i din bostad och leta efter olagliga föremål.
Det räcker med misstanke om att brott begås, skriver polisen "det luktade cannabis ut genom dörren" så räcker det för att dom ska kunna dundra in i ditt boende.

Det stämmer inte, sluta gissa utan grund.
Polis har ingen rätt att gå in en bostad utan tillstånd (från åkl eller bostadsinnehavare). Undantaget är om dom misstänker att det finns en död eller allvarligt skadad person i bostaden, inget annat.
Citera
2022-05-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Polis har ingen rätt att gå in en bostad utan tillstånd (från åkl eller bostadsinnehavare). Undantaget är om dom misstänker att det finns en död eller allvarligt skadad person i bostaden, inget annat.

Misstänkt innehav räcker dock som ursäkt. Beslut om husis kan tas på plats, behövs ingen åklagare.
Citera
2022-05-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Så kanske det fungerar i teorin men inte i praktiken.

Det luktade gräs ger dom fri väg genom alla dörrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in