Det händer, har en kompis som 19år gammal och ostraffad var dum nog att släppa in en polispatrull som dök upp utan husrannsakan när han hade massa gräs låg på bordet. Någon granne hade ringt och klagat på att det lukta gräs.
Sen blev han utpressad av grisarna att lämna ut sin dealer eller "få problem"...
Jag såg en Twittertråd för någon dag sen där en person berättade om hur hans väns liv raserades för att grannarna hade ringt polisen eftersom det luktat cannabis från hans lägenhet och polisen slog in dörren och grep honom
Det var sedan en del människor som hade liknande historier
men händer detta verkligen? För mig låter det helt befängt att polisen ens tar ett sådant "Hallå, min granne röker cannabis, det luktar från hans lägenhet"-samtal på allvar, än mindre att de slår in dörren.
En av få positiva grejer med att bo i en sunkig förort är att polisen helt enkelt inte kan haffa de 200 balkongrökande personerna i ens närhet, rätt mysigt.
Det händer, har en kompis som 19år gammal och ostraffad var dum nog att släppa in en polispatrull som dök upp utan husrannsakan när han hade massa gräs låg på bordet. Någon granne hade ringt och klagat på att det lukta gräs.
Sen blev han utpressad av grisarna att lämna ut sin dealer eller "få problem"...
Svensk polis behöver inte ha en husrannsakan för att få gå in i din bostad och leta efter olagliga föremål.
Det räcker med misstanke om att brott begås, skriver polisen "det luktade cannabis ut genom dörren" så räcker det för att dom ska kunna dundra in i ditt boende.
Vad gäller trådstarten så är jag kluven till hur ofta polisen faktiskt åker ut på liknande saker. Under min karriär som haschknarkare rökte jag endast på balkongen när jag bodde på tionde våningen (ska mycket till om någon ska inse att det är just mig lukten kommer ifrån).
Annars har jag alltid rökt inne i lägenheten, aldrig under fläkten heller. Röker i det rum som ligger längst från ytterdörren och stänger alla dörrar där emellan. Vänner som hälsat på har ibland påpekat lukten, men det var när jag bodde i den minsta av lägenheterna så jag antar att avståndet från "rökrummet" inte var gott nog.
Av sju olika bostäder har endast en legat i ett "utsatt område" och resten har varit boenden på relativt "fina" adresser där majoriteten grannar varit svenska småbarnsfamiljer eller pensionärer. Aldrig varit med om att polisen knackat på och jag har under mina 10 år som rökare aldrig åkt fast. Rökt väldigt mycket utomhus, både ute på landet och mitt inne i centrala Stockholm. Vissa har väl tur, antar jag.
Stonerhistorier:
Bodde ett tag i en lägenhet vars ytterdörr åkte upp om man inte låste den. Glömde man låsa så stod den efter några minuter på vid gavel.
Jag och två kompisar spelade musik, rökte weed och drack lite öl men efter några timmar upptäckte vi till vår förskräckelse den öppna dörren.
Ett par månader senare, samma lägenhet, jag och några vänner rökte gräs och trippade på LSD. Efter X-antal timmar märker vi att dörren står på vid gavel.
Förstår än idag inte hur någon granne inte ringde polisen. Det här var ändå en ganska fin adress på Karlaplan och vid flera tillfällen luktade det säkert väldigt mycket från just min lägenhet.
Ångesten när man inser att senaste personen som klev in genom dörren anlände för ungefär sex timmar sedan är svår att beskriva
Edit: Skrev brott med å av någon anledning
Senast redigerad av Byxfucker 2022-05-24 kl. 17:05.
Varför skulle de inte? Man har ju läst ett flertal gånger då polisen åker ut till en lgh som osar rök. Och väl på plats hittar de större mängder narkotika och vapen.
En liten företeelse eskalerar till något stort.
Fast i de fallen tror jag att det gäller kända kriminella. Polisen behöver hitta på en orsak för att "råka" hitta vapen och narkotika utan behöva gå till åklagare för husrannsakan.
Pinnjakt, något som är omåttligt populärt bland politiker och polisledningen. Det är nog upp till patrull eller befälet om dom vill inforcera det. Behöver dom lyfta statistiken på uppklarade brott kallar dom en patrull som är i krokarna.
Svensk polis behöver inte ha en husrannsakan för att få gå in i din bostad och leta efter olagliga föremål.
Det räcker med misstanke om att brott begås, skriver polisen "det luktade cannabis ut genom dörren" så räcker det för att dom ska kunna dundra in i ditt boende.
Det stämmer inte, sluta gissa utan grund.
Polis har ingen rätt att gå in en bostad utan tillstånd (från åkl eller bostadsinnehavare). Undantaget är om dom misstänker att det finns en död eller allvarligt skadad person i bostaden, inget annat.
Polis har ingen rätt att gå in en bostad utan tillstånd (från åkl eller bostadsinnehavare). Undantaget är om dom misstänker att det finns en död eller allvarligt skadad person i bostaden, inget annat.
Misstänkt innehav räcker dock som ursäkt. Beslut om husis kan tas på plats, behövs ingen åklagare.
Så kanske det fungerar i teorin men inte i praktiken.
Det luktade gräs ger dom fri väg genom alla dörrar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!