Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
För att förtydliga mig så handlar (enligt mig) självbilden av att vara sitt medvetande om identitet, medan självbilden av att uppleva handlar om vilka egenskaper vi tillskriver oss själva. Om en hund tror att den är en katt som den ser springa över gatan så lider hunden av identitetsförväxling. Om hunden tror att den kan jama så har den en felaktig bild av sin egen röst.
Det vi objektivt kan observera om upplevelse är att människor säger sig veta att de upplever. Det som behöver förklaras är då hur människor kan veta att de upplever, alltså hur den deklarativa kunskapen uppstår. Postulerar vi att den deklarativa kunskapen om att vi upplever uppstått genom slumpvisa mutationer i vårt DNA, där människor som vet att de upplever har större förmåga att överleva än människor som inte vet att de upplever, då är allt observerbart förklarat. Människor vet att de upplever därför att det är bra att veta att man upplever. Om kunskapen är nedärvd så är den förklarad fullständigt utan att vi behöver införa oförklarliga fenomen.
Självbilden av att uppleva är inte en illusion därför att det vi kan observera finns på riktigt. Däremot är föreställningen om att allt vi vet måste bygga på observationer felaktig. Att vår kunskap om upplevelse kan vara nedärvd information avfärdas av de flesta eftersom förklaringen strider mot annan nedärvd kunskap, nämligen den om att kunskap bara kan uppstå genom verkliga observationer och logiskt oantastliga resonemang som utspelar sig i ett från kroppen självständigt medvetande.
Det senare menar jag följer av en felaktig självbild. Våra tankar formas inte i ett självständigt medvetande, vilket inte minst visar sig i att vi inte medvetet väljer vad vi skall tänka, utan att vi tvärt om blir medvetna om våra tankar först när de är formulerade. Vårt medvetande beskriver vad vi tänker så att våra tankar blir åtkomliga för introspektion, men vi är inte introspektionen lika lite som en hund är katten den ser springa över gatan.
Min mor prenumererade på en tidning som hette Veckorevyn och där fanns många bilder som nu bytts ut till selfies. Här pratar vi om det finns Fri vilja eller inte men det är bild som bild så varför inte!
Vill ni bara fortsätta spamma som det gjorts sedan forumet skapats och tusen år innan till ABSOLUT ingen insikt mer än som att spela kort utan pengar vilket även kan vara god underhållning under duken?
Har Personligheten som är en samling av tankar som kommer och går mellan avbrotten på ytan, fri vilja eller inte? Var vänlig och blanda inte in påhittade ord som ingen vet vad de betyder, tack.
Dock kan de påhittade orden skrivas ned så att vi kan syna dom som tex ordet Verkligheten, sedan kan vi börja att skriva om vad vi är överens om dvs ordens betydelse och gå vidare mot nya ord. Annars blir det krig om glaset är till hälften fyllt eller till häften tomt?
Frågan om den fria viljan är så stor att den kunde få hela jordklotet att darra och böcker att brännas i miljontals och inte som en enskild idiotisk företeelse till mer separation och bråk. Vad jag vet så kan inte ens en bok explodera, skjuta skarpt eller ge massage. Helt impotent vilket gäller alla böcker!
Som sagt en lista på koncept som tråden cirklar runt om likt en karusell på ett tivoli och stannar där den började för att sedan igen cirkla runt med nya resande ...
Jag är inte lämplig att göra det då pappret skulle bli nästan tomt eller rättare sagt helt tomt! Men jag ser fram emot att höra vad ni tror orden betyder, men men vågar någon vara så uppstigande nedbrytande ärlig? Vi får se jag tar en promenad runt berget och kanske jag ser en "personlighet", vem vet?
Jag tror svaret finns där som här att allt är bara trossystem lika verkliga som nattens drömmar för att igen visa sig vara "ingenting som uttrycker sig som allting" till att vara i som du alltid varit.
Summan av allt-ZERO-Frihet och går inte att förstå från ett logiskt sinne som sinnen är. Direkt seende är det som gäller och att allt alltid varit som det är fast nu har tjattret under mössan tystnat och det finns många namn på det. Hemmet får duga och där finns varken Fri vilja eller ej fri vilja. Du måste alltså ha en utgångspunkt som inte finns mer än på kartor som inte säljs då du är din egen karta i din egen dröm. Hopplöst mina vänner, hopplöst. Livet är outgrundligt och vi tillhör livet. VI ÄR LIVET!