Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
För mig handlar dualism om den primitiva föreställningen att det i varje människa finns två entiteter som växelverkar.
Ja, och det är hårdvara och mjukvara enligt mig. Vilket ger den primitiva föreställningen rätt
i princip, menar jag. Jag fäster mig inte så mycket vid vad folk kallade saker förr så länge jag kan förstå själva principen de försökte sätta ord på.
Nu må ”spöket i maskinen” ha haft olika kandidater genom åren, men jag siktar bara in mig på det som går att testa. Därför väljer jag att prata om mjukvaran. Den har den oberoende egenskapen som krävs för att utgöra den andra entiteten, den som växelverkar med maskinen.
Hjärnan är ju en sådär manick som man stoppar in nåt i ena änden så att det kommer ut något annat i den andra, till exempel en handling.
Språket är kodade instruktioner för manicken. Hjärnan agerar inte ensam på så vis.
(Nyckeln här är ju att vi är
programmerbara.)
Och begrepp som
fri vilja och
ansvar ser ut att dyka upp på nästa nivå.
I mjukvaran för hjärnor som är sammankopplade i nätverk, med andra ord, som gränssnitt för sociala interaktioner.
Mjukvaran utgörs av användbara fiktioner som just
fri vilja,
ansvar,
skuld etc etc.
Begreppen är dessutom sammankopplade eller länkade med varandra, vilket gör det omöjligt att försöka förstå dem ett och ett utanför sin kontext. (Orsaken till evighetsdiskussioner.)
Citat:
Postulerar man istället att vi är vår hjärnan, men att hjärnan är beskaffad med den felaktiga självbilden av att vara ett medvetande, då får man en modell som stämmer med i princip alla objektiva observationer. Vi är inte längre slavar under våra hjärnor, neurologiska experiment blir begripliga, medvetandet går att förklara och så vidare. Men för att se igenom den felaktiga självbilden så räcker det inte att gå efter intuition och känslor, då dessa är del utav den felaktiga självbilden, utan vi måste arbeta metodiskt utifrån det som objektivt går att veta. Det som går att bekräfta i objektiva experiment räknas och allt det andra får vi betrakta som vilseledande desinformation.
Håller helt med. Och det där beskriver det gränssnittsproblem som jag försökt ta upp, och som är anledningen till att jag påpekar vikten av distinktion. Att skilja mellan gränssnittet och verkligheten. Mjukvaran och hårdvaran. Kartan och terrängen. I praktiken en uppmaning till att se upp med att använda begrepp från kartan samtidigt som man
diskuterar den. Begreppet fri vilja kommer från kartan, trots det så springer människor runt och letar efter något i terrängen. När de gjort så ett tag utbrister de; vi hittar inget! Sedan börjar de om. Det är en envis egenskap.
Citat:
Det räcker alltså inte med att hitta rätt i olika abstraktionslager, utan vi måste även förstå vilka vi själva är.
Vilka är vi då?