2022-05-19, 10:07
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Valen man gör baseras ju på känslor och de kan man inte styra över.

Alltså finns inte fri vilja.

Känslor har aldrig varit ett val, varför ett begrepp som pekar på motsatsen inte skulle ha någon funktion.

Fri vilja betyder inte "styra sina känslor".
Citera
2022-05-19, 11:55
Medlem
Saliga äro de som är fattiga i sitt ordförråd ty dem hör himmelriket till. Vämjeliga är dem som trasslar in sig i kluster av tankar och lever som om dem är instängda i sin egen illusion utan att inse att det bara är deras egen drömvärld skapad av deras tankar som avlar nya tankar till sitt försvar av domänen som inte finns mer än under mössan.

Fri vilja finns och finns icke beroende på var åskådaren tror den befinner sig. Att tro på sina tankar gör inte ens barnen och dumheten ökar med åren tills inget finns kvar att dumma sig med då den vita duken blir större och större och personligheten, drömmen med tankar och tid att tro på, blir mindre och mindre.

För att så upplösas helt till ingenting den alltid varit mer än en vit bioduk med komedi, drama, natur, romans och krigsfilmer att titta på och fler blir det "som det är sagt",

Här i en debatt tävling bland tankekluster finns ingen Fri Vilja bara en tävling om vilket som har det mest krampaktiga svaret att hålla sig fast med för att överleva sommaren.

Det som inte är skapat är fritt då allt alltid funnits i fri energiform: Allt är en Fri Vilja även om illusionen inte vågar släppa taget om makten till ära och berömmelse och inbillning om evigt liv enligt sagoböckerna.

För att kunna se det krävs att personligheten blåser bort men hur det går till är en hemlighet som ingen kan berätta om. Klart är i allafall att vind, böcker, vise män och annan lockelse inte hjälper dej då hemligheter är hemligheter och vad du än gör så bara fortsätt tills du tröttnar då Gud-Allt är gott och inget annat, lika för alla vad de än gör.

Tycker att tråden borde byta namn till "Sagan och kampen om den Fria Viljans vara eller inte vara"!
Senast redigerad av shivashambo 2022-05-19 kl. 11:58.
Citera
2022-05-19, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag delar inte åsikten att hjärnan ger en falsk självbild, däremot att våran upplevelse av att existera inte är verklig.
Jag anser att medvetandet är en funktion hos hjärnan på samma sätt som närminnet. Därför är ordet medvetande missledande då det associeras med något som existerar fritt från hjärnan. Det vi kallar medvetandet är summan av allt vi kan uppleva.

Om man utgår från att allt som är mätbart är verkligt, kan man se att det enda som man inte kan mäta hos oss är våra upplevelser. Man kan mäta stimuli som hjärnan får eller skapar själv och ger upphov till upplevelser. Men man kan inte mäta själva upplevelsen. Man kan mäta att vi drömmer men inte våran upplevelse av drömmen. Alltså är drömmar verkliga men inte det vi upplever i våra drömmar.

Samma sak gäller för allt vi upplever i våra huvuden. Det vi upplever ger en bild av verkligheten men är inte verkligheten.
Därmed kan våra upplevelser av verkligheten inte vara våran egen verklighet, då de inte är verkliga.

Vi är vår hjärna och upplever värden utifrån de upplevelser som skapas i den. Självmedvetandet är en förlängning av medvetandet med mer finesser som abstrakt tänkande, språk, självresonerade m.m. Men allt är upplevelser som skapas i våra huvuden. Svaret på en uträkning är en upplevelse av siffror som vi skriver ned.

För att säga om våran upplevelse av verkligheten, ger en bra bild av den, måste vi jämföra den med verkligheten själv. Det kan vi bara göra genom att jämföra intryck från flera upplevelser, eller att mäta.

Så våran upplevelse av att existera är inte verklig och går inte att använda för att bevisa vår egen existens.
Däremot kan vi mäta oss själva, inklusive vår hjärna och därigenom säga att våran upplevelsen av att existera, stämmer med verkligheten.
Nu är hjärnan komplicerad men jag anser att det går att applicera på alla upplevelser vi har och mycket som vi upplever som verkligt.

Eftersom vi är vår hjärna, inklusive upplevelsefunktionen, är det vi som tar besluten av fri vilja utifrån våra kunskaper och våra upplevelser.
För att förtydliga mig så handlar (enligt mig) självbilden av att vara sitt medvetande om identitet, medan självbilden av att uppleva handlar om vilka egenskaper vi tillskriver oss själva. Om en hund tror att den är en katt som den ser springa över gatan så lider hunden av identitetsförväxling. Om hunden tror att den kan jama så har den en felaktig bild av sin egen röst.

Det vi objektivt kan observera om upplevelse är att människor säger sig veta att de upplever. Det som behöver förklaras är då hur människor kan veta att de upplever, alltså hur den deklarativa kunskapen uppstår. Postulerar vi att den deklarativa kunskapen om att vi upplever uppstått genom slumpvisa mutationer i vårt DNA, där människor som vet att de upplever har större förmåga att överleva än människor som inte vet att de upplever, då är allt observerbart förklarat. Människor vet att de upplever därför att det är bra att veta att man upplever. Om kunskapen är nedärvd så är den förklarad fullständigt utan att vi behöver införa oförklarliga fenomen.

Självbilden av att uppleva är inte en illusion därför att det vi kan observera finns på riktigt. Däremot är föreställningen om att allt vi vet måste bygga på observationer felaktig. Att vår kunskap om upplevelse kan vara nedärvd information avfärdas av de flesta eftersom förklaringen strider mot annan nedärvd kunskap, nämligen den om att kunskap bara kan uppstå genom verkliga observationer och logiskt oantastliga resonemang som utspelar sig i ett från kroppen självständigt medvetande.

Det senare menar jag följer av en felaktig självbild. Våra tankar formas inte i ett självständigt medvetande, vilket inte minst visar sig i att vi inte medvetet väljer vad vi skall tänka, utan att vi tvärt om blir medvetna om våra tankar först när de är formulerade. Vårt medvetande beskriver vad vi tänker så att våra tankar blir åtkomliga för introspektion, men vi är inte introspektionen lika lite som en hund är katten den ser springa över gatan.
Citera
2022-05-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
För att förtydliga mig så handlar (enligt mig) självbilden av att vara sitt medvetande om identitet, medan självbilden av att uppleva handlar om vilka egenskaper vi tillskriver oss själva. Om en hund tror att den är en katt som den ser springa över gatan så lider hunden av identitetsförväxling. Om hunden tror att den kan jama så har den en felaktig bild av sin egen röst.

Det vi objektivt kan observera om upplevelse är att människor säger sig veta att de upplever. Det som behöver förklaras är då hur människor kan veta att de upplever, alltså hur den deklarativa kunskapen uppstår. Postulerar vi att den deklarativa kunskapen om att vi upplever uppstått genom slumpvisa mutationer i vårt DNA, där människor som vet att de upplever har större förmåga att överleva än människor som inte vet att de upplever, då är allt observerbart förklarat. Människor vet att de upplever därför att det är bra att veta att man upplever. Om kunskapen är nedärvd så är den förklarad fullständigt utan att vi behöver införa oförklarliga fenomen.

Självbilden av att uppleva är inte en illusion därför att det vi kan observera finns på riktigt. Däremot är föreställningen om att allt vi vet måste bygga på observationer felaktig. Att vår kunskap om upplevelse kan vara nedärvd information avfärdas av de flesta eftersom förklaringen strider mot annan nedärvd kunskap, nämligen den om att kunskap bara kan uppstå genom verkliga observationer och logiskt oantastliga resonemang som utspelar sig i ett från kroppen självständigt medvetande.

Det senare menar jag följer av en felaktig självbild. Våra tankar formas inte i ett självständigt medvetande, vilket inte minst visar sig i att vi inte medvetet väljer vad vi skall tänka, utan att vi tvärt om blir medvetna om våra tankar först när de är formulerade. Vårt medvetande beskriver vad vi tänker så att våra tankar blir åtkomliga för introspektion, men vi är inte introspektionen lika lite som en hund är katten den ser springa över gatan.
Min mor prenumererade på en tidning som hette Veckorevyn och där fanns många bilder som nu bytts ut till selfies. Här pratar vi om det finns Fri vilja eller inte men det är bild som bild så varför inte!

Vill ni bara fortsätta spamma som det gjorts sedan forumet skapats och tusen år innan till ABSOLUT ingen insikt mer än som att spela kort utan pengar vilket även kan vara god underhållning under duken?

Har Personligheten som är en samling av tankar som kommer och går mellan avbrotten på ytan, fri vilja eller inte? Var vänlig och blanda inte in påhittade ord som ingen vet vad de betyder, tack.

Dock kan de påhittade orden skrivas ned så att vi kan syna dom som tex ordet Verkligheten, sedan kan vi börja att skriva om vad vi är överens om dvs ordens betydelse och gå vidare mot nya ord. Annars blir det krig om glaset är till hälften fyllt eller till häften tomt?

Frågan om den fria viljan är så stor att den kunde få hela jordklotet att darra och böcker att brännas i miljontals och inte som en enskild idiotisk företeelse till mer separation och bråk. Vad jag vet så kan inte ens en bok explodera, skjuta skarpt eller ge massage. Helt impotent vilket gäller alla böcker!

Som sagt en lista på koncept som tråden cirklar runt om likt en karusell på ett tivoli och stannar där den började för att sedan igen cirkla runt med nya resande ...

Jag är inte lämplig att göra det då pappret skulle bli nästan tomt eller rättare sagt helt tomt! Men jag ser fram emot att höra vad ni tror orden betyder, men men vågar någon vara så uppstigande nedbrytande ärlig? Vi får se jag tar en promenad runt berget och kanske jag ser en "personlighet", vem vet?

Jag tror svaret finns där som här att allt är bara trossystem lika verkliga som nattens drömmar för att igen visa sig vara "ingenting som uttrycker sig som allting" till att vara i som du alltid varit.

Summan av allt-ZERO-Frihet och går inte att förstå från ett logiskt sinne som sinnen är. Direkt seende är det som gäller och att allt alltid varit som det är fast nu har tjattret under mössan tystnat och det finns många namn på det. Hemmet får duga och där finns varken Fri vilja eller ej fri vilja. Du måste alltså ha en utgångspunkt som inte finns mer än på kartor som inte säljs då du är din egen karta i din egen dröm. Hopplöst mina vänner, hopplöst. Livet är outgrundligt och vi tillhör livet. VI ÄR LIVET!
Senast redigerad av shivashambo 2022-05-20 kl. 12:19.
Citera
2022-05-22, 19:03
Medlem
Om vi har fri vilja rent metafysiskt, så innebär det att autister väljer att leva autistiskt. Jag har väldigt svårt att tro det, särskilt med tanke på hur lågfungerande (och konstiga) en del autister är.
Citera
2022-05-22, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Om vi har fri vilja rent metafysiskt, så innebär det att autister väljer att leva autistiskt. Jag har väldigt svårt att tro det, särskilt med tanke på hur lågfungerande (och konstiga) en del autister är.

Precis, man är ett offer för sin kemi i och struktur av hjärnan.
Citera
2022-05-22, 20:25
Medlem
Citat:
Hur kommer du fram till den slutsatsen? Kan du steg för steg beskriva den påstådda processen när autisten med fri vilja väljer sin personlighet?

Beskriv även vad som förhindrar att autisten med fri vilja inte väljer att vara autist.
Senast redigerad av WbZV 2022-05-22 kl. 20:27.
Citera
2022-05-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hur kommer du fram till den slutsatsen? Kan du steg för steg beskriva den påstådda processen när autisten med fri vilja väljer sin personlighet?

Beskriv även vad som förhindrar att autisten med fri vilja inte väljer att vara autist.
Jag tror inte det finns fri vilja i den metafysiska formen, vilket är vad jag ville komma fram till i mitt inlägg. Om någon lågfungerande autist ganska plötsligt skulle bli helt normal så skulle jag tro att det finns en sådan fri vilja.
Citera
2022-05-22, 21:49
Medlem
Citat:
Jag tror inte det finns fri vilja i den metafysiska formen, vilket är vad jag ville komma fram till i mitt inlägg. Om någon lågfungerande autist ganska plötsligt skulle bli helt normal så skulle jag tro att det finns en sådan fri vilja.
Så din slutsats var alltså ett uttryck för din trosföreställning utan att vara logiskt motiverad. Tack för klargörandet.
Citera
2022-05-23, 14:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Om vi har fri vilja rent metafysiskt […]

Jag tolkar "metafysiskt" i detta sammanhang som syftandes på det mentala, våra tankar och föreställningar. Det där "flyktiga" som är distribuerat inte bara över neuroner, utan även över individer och till och med över generationer, och som påverkar våra handlingar.

Men ditt "om" vittnar om att du har en annan idé om vad "metafysiskt" betyder.
Kan du förklara vad du menar med "metafysisk fri vilja"?
Citera
2022-05-23, 14:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Precis, man är ett offer för sin kemi i och struktur av hjärnan.

Man är även ett "offer" för sin självbild.
Så om man går omkring och kallar sig för ett "offer" för omständigheterna så blir man heller aldrig den hjälte man skulle kunna bli.
Citera
2022-05-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag tolkar "metafysiskt" i detta sammanhang som syftandes på det mentala, våra tankar och föreställningar. Det där "flyktiga" som är distribuerat inte bara över neuroner, utan även över individer och till och med över generationer, och som påverkar våra handlingar.

Men ditt "om" vittnar om att du har en annan idé om vad "metafysiskt" betyder.
Kan du förklara vad du menar med "metafysisk fri vilja"?
Metafysik handlar om verklighetens natur, t.ex "Är kunskap möjligt?", "Finns det en objektiv verklighet utanför ens tankar?", "Är alla händelseförlopp strikt orsaksstyrda?", "Kan vi hantera en absolut identisk situation på flera olika sätt?" osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in