Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-23, 17:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad är det nu som är på G? Stod ett mordkommando kvar en minut efter skotten och pratade alldeles utanför LL:s bil, utan att JÅS, HJ och övriga märkte något?

Eller vilken del av LAC är det som avslöjandet bygger på? Ljudförbättringen var spännande att ta del av i början, eftersom man ibland kunde höra lite mer. Sedan dess har det dessvärre gått ordentligt utför

Skulle hellre se att Otto & Co gjorde det grundläggande, och fastställer vilka som pratar, istället för att gå vilse i ljudbilden. Tolkningarna hittills har varit ofrivilligt komiska.

Men men, som ni säger, med denna energi kanske radarparet en vacker dag råkar snubbla över något av intresse. Vem var den där "Jonny" förresten?

JÅS borde väl ha kallat sig för "Janne" ...

Det finns inget facit som berättar vilka vittnen som var på mordplatsen 1-2 minuter efter mordet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-05-23 kl. 17:55.
Citera
2022-05-23, 17:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ekevi och Matte har lagt upp varsin video där de pratar om avslöjandet som ska komma ca 10 juni. De har viss emfas på att att det iaf är något, så jag börjar bli riktigt nyfiken.

Ekevi tycker jag har fyllt en viktig roll på Youtube sen han kom in. Genom att i stort sett börja analysera från början och intervjua alla han kommit i kontakt med han han ju blivit ett ansikte utåt för Palmemordet. Och det kan ju faktiskt leda till att man får in något viktigt.

Matte har jag kritiserat för hans tolkningar och teorier, men efter att ha lyssnat mer på hans jobb med LAC-bandet tycker jag han gör det jobbet bra. Förutom en del tolkningar då. Vi ska genomlysa allt. Men det känns ju osannolikt att bandet ska lösa mordet.

Verkar som att det inte behöver ha med bandet att göra. Både Otto och Matte fortsätter lägga ut videor som de säger inte har direkt med avslöjandet att göra, men jag tolkar det som att det måste ligga i lösningens riktning - man lägger väl inte den tiden nu på något som motsägs av avslöjandet.

Undrar om det hänger ihop med en annan sak jag hört ryktas om, vi får se.

Gav upp efter teorin om det tredje skottet och lysrörsdebaclet, men du verkar ju ha viss koll: Vilken eller vilka episoder bör man i synnerhet kolla in för att ta del av det goda arbetet? Har hört de tio första .
Citera
2022-05-23, 18:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det finns inget facit som berättar vilka vittnen som var på mordplatsen en minut efter mordet.

Det går att känna igen rösterna på bandet och stämma av med vad de sade att de gjorde i vittnesförhören. Men detta rör sig alltså om röster som inte är identifierade, menar du? Vad är det som de individerna säger då?

I övrigt så bekräftar många vittnen varandra.

Nu vet jag inte vilken del av LAC som ni pratar om, men den första fångar upp ljud i området mellan LL:s bil och Dekorima, via JA:s öppna fönster eller dörr ...
Citera
2022-05-23, 18:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det går att känna igen rösterna på bandet och stämma av med vad de sade att de gjorde i vittnesförhören. Men detta rör sig alltså om röster som inte är identifierade, menar du? Vad är det som de individerna säger då?

I övrigt så bekräftar många vittnen varandra.

Nu vet jag inte vilken del av LAC som ni pratar om, men den första fångar upp ljud i området mellan LL:s bil och Dekorima, via JA:s öppna fönster eller dörr ...

Jag sa inget om något band. Upprepar bara fakta att det inte finns ett facit över alla personer som befann sig på mordplatsen efter mordet.
Citera
2022-05-23, 18:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag sa inget om något band. Upprepar bara fakta att det inte finns ett facit över alla personer som befann sig på mordplatsen efter mordet.

Bandet ger ett facit på vilka som pratade intill bilen, dock, och i övrigt verkar kartläggningen ganska komplett. Även om några få kanske inte har uppmärksammats eller identifierats, omkring en minut in ...

Du skrev nyss att du hade förstått vilket bevis det rörde sig om. Kan du utveckla? Handlar det inte om LAC-bandet?
Citera
2022-05-23, 19:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Bandet ger ett facit på vilka som pratade intill bilen, dock, och i övrigt verkar kartläggningen ganska komplett. Även om några få kanske inte har uppmärksammats eller identifierats, omkring en minut in ...

Du skrev nyss att du hade förstått vilket bevis det rörde sig om. Kan du utveckla? Handlar det inte om LAC-bandet?

"i övrigt verkar kartläggningen komplett". Vad baserar du det på?

Och ett par personer räcker ju gott...
Citera
2022-05-23, 20:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Citat:

Citat:
"i övrigt verkar kartläggningen komplett". Vad baserar du det på?

Och ett par personer räcker ju gott...

Vittnesutsagorna. Fler får ju frågan om, eller ställer sig nekande till huruvida, de såg någon annan (än AB) i den omedelbara närheten ...

Men där mellan bilen och Dekorima befinner sig endast AB och JÅS, såvitt jag kan uttolka det.

Och några steg söderut LP, HJ, AH, KJ och SG med sällskap. Efter cirka en minut ...

Så vad menade du nu med detta: "Har förstått vad för sorts bevis det är, intressant om detta bevis skulle placera personer på mordplatsen, men frågan är ju hur den placeringen går till och hur säker den är."

Vilken sorts bevis handlar det om ifall det inte gäller LAC-bandet?
Citera
2022-05-23, 20:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vittnesutsagorna. Fler får ju frågan om, eller ställer sig nekande till huruvida, de såg någon annan (än AB) i den omedelbara närheten ...

Men där mellan bilen och Dekorima befinner sig endast AB och JÅS, såvitt jag kan uttolka det.

Och några steg söderut LP, HJ, AH, KJ och SG med sällskap. Efter cirka en minut ...

Så vad menade du nu med detta: "Har förstått vad för sorts bevis det är, intressant om detta bevis skulle placera personer på mordplatsen, men frågan är ju hur den placeringen går till och hur säker den är."

Vilken sorts bevis handlar det om ifall det inte gäller LAC-bandet?

Du missar syskonen Vallin som uppfattar sig vara bland dom första.
Även Rytterstål och Karlsson springer över gatan möjligen lite senare.
Citera
2022-05-23, 21:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du missar syskonen Vallin som uppfattar sig vara bland dom första.
Även Rytterstål och Karlsson springer över gatan möjligen lite senare.

Just det, och enligt CV var det bara tre personer (LP, AH, SG?) runt kroppen, plus AB i porten.

Frågan är var syskonen V gick över någonstans, det tycks en aning oklart. LL hindrade trafiken under sin u-sväng och parkering, enligt egen utsago. Undras om han inte blockerade övergångsstället också? Så det kan ha tagit ett tag för syskonen V att komma över vägen ...

Men visst, de kan inom 1-2 minuter ha befunnit sig mellan LL:s bil och Dekorima. Ser så ut på bilderna.

Kom inte UR och SK in på andra sidan Tunnelgatan, jämfört med var chevan stod parkerad?

Därmed är det kanske inte troligt att deras röster kan ha fångats upp på bandet?
Citera
2022-05-23, 21:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Just det, och enligt CV var det bara tre personer (LP, AH, SG?) runt kroppen, plus AB i porten.

Frågan är var syskonen V gick över någonstans, det tycks en aning oklart. LL hindrade trafiken under sin u-sväng och parkering, enligt egen utsago. Undras om han inte blockerade övergångsstället också? Så det kan ha tagit ett tag för syskonen V att komma över vägen ...

Men visst, de kan inom 1-2 minuter ha befunnit sig mellan LL:s bil och Dekorima. Ser så ut på bilderna.

Kom inte UR och SK in på andra sidan Tunnelgatan, jämfört med var chevan stod parkerad?

Därmed är det kanske inte troligt att deras röster kan ha fångats upp på bandet?

Glantz och Ersson, som sedan vände Palme i framstupa sidoläge kanske?
Vallin passerade aldrig Morelius bil/Tunnelgatan innan skotten. Förmodligen gick dom rakt över efter att HJ, Leif L. gjort en U-sväng. Troligen att J-Å S som kom körande norrut också passerade innan Vallins gick över.
Rytterstål och Karlsson däremot hade passerat Tunnelgatan precis och gick tillbaka.
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1tTj8IlByZmnSlWekEBLohi9BlkA&ll=59.3365 92110676%2C18.062610668679447&z=21

I övrigt har jag inget att tillägga i diskussionen om rösterna på LAC-bandet, förutom att det såklart inte handlar om gärningsmän eller medhjälpare. Ej heller ett tredje skott o.s.v. Som en viss Youtuber tjänar pengar på att slå i folk.
Citera
2022-05-23, 22:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Glantz och Ersson, som sedan vände Palme i framstupa sidoläge kanske?
Vallin passerade aldrig Morelius bil/Tunnelgatan innan skotten. Förmodligen gick dom rakt över efter att HJ, Leif L. gjort en U-sväng. Troligen att J-Å S som kom körande norrut också passerade innan Vallins gick över.
Rytterstål och Karlsson däremot hade passerat Tunnelgatan precis och gick tillbaka.
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1tTj8IlByZmnSlWekEBLohi9BlkA&ll=59.3365 92110676%2C18.062610668679447&z=21

I övrigt har jag inget att tillägga i diskussionen om rösterna på LAC-bandet, förutom att det såklart inte handlar om gärningsmän eller medhjälpare. Ej heller ett tredje skott o.s.v. Som en viss Youtuber tjänar pengar på att slå i folk.

Väl talat och sammanfattat! För en gångs skull är jag tämligen överens, inte minst vad gäller det sista ...

Antingen är det ren underhållning, eller så behöver alla suktande privatdetektiver ha något nytt att tro på.

"Skon är ett tecken!" Som det heter i den berömda filmen ...

https://www.youtube.com/watch?v=PS42gDNvMAQ

Javisst. En tro på något kan leda långt! Men ända till lösningen?

Nåja, det kanske blir lite spänning som funkar för stunden!
Citera
2022-05-24, 04:54
Medlem
Just curios
Has the Svanberg family S&W ever been investigated?
Björn died many years ago - he is directly tied to Olof Palme visit up north in the factory

Has Filip Svanberg not asked his mother Monica to hand-in the S&W?
You can find Filip in Lidingö and I highly doubt his mother took the revolver back to Davos-Dorf
Start by asking for the S&W - and all the ammunition!
Long overdue for complete transparency and investigation!!!

Citat:
Jag har också reagerat på deras slutrapport och detta uttalande som i princip även sa att det förmodligen aldrig har ens varit möjligt att matcha kulorna mot en revolver.
Vad grundar sig det i, när man tidigare utfört dessa kontroller av att försöka matcha provskjutna vapen och ammunition?

Att kulornas skick försämrats och att det nu är omöjligt är en sak, men uttalandet om att det i princip aldrig ens varit möjligt gör mig lite nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in