Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-19, 00:08
Medlem
p.norths avatar
Åke Rimborn, då tillförordnad kommissarie, satt och drack kaffe med sin kollega när larmet om en skjutning kom in strax före 23.30.
– Vi fick order om att möta statsministern och fru Palme på Sabbatsbergs sjukhus. Vi anlände bara ett par minuter efter ambulansbilen, Olof Palme hade redan körts in i akutrummet, säger han.
Citera
2022-05-19, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"SONNY BJÖRK DEL 1
I veckans avsnitt av podden Palmemordet pratar jag med den tidigare kriminalteknikern och vapenexperten Sonny Björk om bland annat kulorna, mordplatsen och nedläggningen av utredningen.
Sonny kommer vid ett senare tillfälle också att svara på lyssnarfrågor, så om era frågor inte besvaras i de här två avsnitten, så maila poddenpalmemordet@gmail.com med era frågor så tar vi med dem.
Finns överallt där poddar finns från tidigt på onsdag morgon."

https://play.acast.com/s/palmemordet/332-sonny-bjork-del-1

Palmemordspodden har försökt få NFC att uttala sig angående de sensationella uppgifter som kom att provskjuta vapen inte kan ge något därför att kulorna inte duger som jämförelsematerial.
Detta måste NFC bringa klarhet i en gång för alla,och jag kan inte se någon som helst grund varpå de permanent kan vägra svara på denna fråga.
Citera
2022-05-19, 09:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Palmemordspodden har försökt få NFC att uttala sig angående de sensationella uppgifter som kom att provskjuta vapen inte kan ge något därför att kulorna inte duger som jämförelsematerial.
Detta måste NFC bringa klarhet i en gång för alla,och jag kan inte se någon som helst grund varpå de permanent kan vägra svara på denna fråga.

Jag har också reagerat på deras slutrapport och detta uttalande som i princip även sa att det förmodligen aldrig har ens varit möjligt att matcha kulorna mot en revolver.
Vad grundar sig det i, när man tidigare utfört dessa kontroller av att försöka matcha provskjutna vapen och ammunition?

Att kulornas skick försämrats och att det nu är omöjligt är en sak, men uttalandet om att det i princip aldrig ens varit möjligt gör mig lite nyfiken.
Citera
2022-05-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har också reagerat på deras slutrapport och detta uttalande som i princip även sa att det förmodligen aldrig har ens varit möjligt att matcha kulorna mot en revolver.
Vad grundar sig det i, när man tidigare utfört dessa kontroller av att försöka matcha provskjutna vapen och ammunition?

Att kulornas skick försämrats och att det nu är omöjligt är en sak, men uttalandet om att det i princip aldrig ens varit möjligt gör mig lite nyfiken.

Framförallt så måste ju NFC kunna svara på frågan vad som gäller eftersom det nu finns två diametralt olika uppfattningar förmedlade.
Det faktum att NFC för närvarande kniper käft innebär vissa följdfrågor och det kan i ett längre perspektiv inte vara rimligt att de inte vill svara på vad som gäller!
Citera
2022-05-19, 14:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Framförallt så måste ju NFC kunna svara på frågan vad som gäller eftersom det nu finns två diametralt olika uppfattningar förmedlade.
Det faktum att NFC för närvarande kniper käft innebär vissa följdfrågor och det kan i ett längre perspektiv inte vara rimligt att de inte vill svara på vad som gäller!

Ja, det är inte svårt att bli konspiratorisk, men jag håller med. Skulle allt bra gärna vilja veta på vilka grunder man hamnade i den slutsatsen nu.
Citera
2022-05-19, 16:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Kan ej bedöma saken, men

-man behöver inte alltid känt till detta (eventuella) förhållande

och

-man menar väl ändå att det går att avföra vapen, vilket är nog så värdefullt.
Citera
2022-05-19, 23:55
Medlem
Citat:
Chefen för vapengruppen på NFC, Mikael Högfors, gav en bakgrund i Studio Ett en vecka efter presskonferensen:
https://sverigesradio.se/artikel/7498018
Citera
2022-05-20, 01:54
Medlem
Ang. provskjutning av revolvrar

Redan i mitten av mars 1986 visste den innersta delen av Palmeutredningen att det aldrig skulle gå att identifiera mordvapnet med hjälp av de kulor som privatpersoner hittade den 1 och 2 mars 1986.

FBI skriver efter att ha undersökt kulorna, sida 113 i Protokoll IV - Kriminalteknisk Redovisning, version i mitt arkiv med sidor i liggande A4 roterade till stående A4.

https://drive.google.com/file/d/1EJdd1ld57XoxauwtLbDTDWNlXSYrV6Sb/view?usp=sharing

The bullet believed to have passed through the coat of Mrs. Palme (bullet 1) sustained some mutilation, but does retain limited microscopic marks of value for comparison purposes. The bullet believed to have passed through Mr. Palme (bullet 2) retains no microscopic marks of value on the lead portion and extremely limited microscopic marks on the copper nose cap. It was not possible to determine whether the two bullets were fired from the same barrel.

Det finns en svensk översättning av ett tidigt uttalande från FBI, på sida 61-62, med samma innebörd.
Även Bundeskriminalamt i Wiesbaden skriver, på sida 170:

”Det kan inte entydigt påvisas, att båda kulorna skjutits ur samma vapen.”

Svenska SKL vänder på logiken och kommer med ett, enligt mig, helt meningslöst uttalande:
”Inget talar emot att kulorna har skjutits ut ur samma vapen.”

Om det inte går att visa att dessa 2 kulor har avfyrats med samma vapen så går det, enligt min logik, inte att binda mordvapnet till dessa kulor.

Vad det inte detta som Krister Petersson efter över 30 år tvingades att öppet erkänna den 2020-06-10.??

Enligt min mening är det mer sannolikt att ingen av dessa kulor är mordkulan, utan de är utplacerad i efterhand, åtminstone kula 2, vilket pekar på en organiserad konspiration.

Vad det för att undvika sådana tankegångar som en omfattande provskjutning av revolvrar startade.??

För övrigt är jag personligen övertygad om att gärningsmannen använde manuellt nerladdad ammunition, mindre mängd krut i patronen, eftersom han planerade att enbart skjuta på mycket nära håll. Detta förklarar varför Lisbeth med flera inte blev lomhörda, utan trodde på smällare.
Även detta tyder på en konspiration.
Citera
2022-05-20, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
För övrigt är jag personligen övertygad om att gärningsmannen använde manuellt nerladdad ammunition, mindre mängd krut i patronen, eftersom han planerade att enbart skjuta på mycket nära håll. Detta förklarar varför Lisbeth med flera inte blev lomhörda, utan trodde på smällare.

Betyder det att rekylen blev mindre också?
Citera
2022-05-20, 09:25
Medlem
kompakt-utseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Ang. provskjutning av revolvrar
Svenska SKL vänder på logiken och kommer med ett, enligt mig, helt meningslöst uttalande:
”Inget talar emot att kulorna har skjutits ut ur samma vapen.”

Om det inte går att visa att dessa 2 kulor har avfyrats med samma vapen så går det, enligt min logik, inte att binda mordvapnet till dessa kulor.

Vad det inte detta som Krister Petersson efter över 30 år tvingades att öppet erkänna den 2020-06-10.??

Enligt min mening är det mer sannolikt att ingen av dessa kulor är mordkulan, utan de är utplacerad i efterhand, åtminstone kula 2, vilket pekar på en organiserad konspiration.

Vad det för att undvika sådana tankegångar som en omfattande provskjutning av revolvrar startade.??

Blyisotopsammansättningen binder kulorna till varandra och till Lisbet och Olof Palmes kläder, kombinerat med vittnesmål om 2 avfyrade skott, så är det väl mer eller mindre vederlagt?

Angående huruvida det skulle vara onödigt att provskjuta nya revolvrar, man kan ju i alla fall avfärda misstänkta vapen, vilket skulle kunna förklara att man fortfarande provsköt. I den här frågan råder det delade meningar om det går att påvisa att ett visst vapen är mer sannolikt än andra icke-avförda. T.ex. Sonny Björk har ju uttryckt att det borde gå.

Angående om det är omladdade .356 metal piercing -> .38 hylsor, ja det kan väl vara möjligt? Men då lutar det i så fall kanske mot en sportskytt? Ja, sportskyttar kan ju även dom ingå i konspirationer, men det är ingenting i sportskyttets natur som gör det mer sannolikt.

Om något tyder på en konspiration, det är ju lite av ett cirkulärt argument. Vi vet ju att det konspirerades att mörda Palme, men kan man inte påvisa något konkret så är det inget på mordplatsen som tyder på det.
Citera
2022-05-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Varför säger Mårten olika historier och man tror att han döljer något? Ta tex C.P eller S.E hur han helt plötsligt tror efter media. Varför sån hysch hysch ang nyckeln som Myrdal hade, och att MP åkte hem till föräldrarna då han fick vetskap om att pappan låg på operationsbordet osv.. Samt andra omständigheterna. Låter lite väl skumt med alltet. Rädslan att familjen blir utsatt eller?

Det var nog därför han ändrade berättelsen flera gånger, kanske blev han rädd, nu har han vänt upp och ner på allt tusen gånger, så han vet nog inte vad sanningen är. Holmér skrev i Palme är skjuten att Mårten verkade inne på en konspiration de första veckorna, han skickade en bok om JFK-mordet till utredarna då.

Försökt knyta ihop säcken, Mårten-kvällen…

Tidtagaruret stannade på 18 min Grand-Vanadisplan, så de var inne i lägenheten 23.35. Sträckan Grand-Tunnelgatan är bara 330 meter, för paret som gick åt andra hållet, tar ca 4 minuter. Men det är drygt 6 min (23.15-23.21) så antingen stannade de 2 min på vägen eller så är någon av tidsuppgifterna fel.
Lisbeth har sagt att de stannade precis när de kom fram till Skandiahuset. (Min teori är att de stod där 2 min, först en längre stund då OP väntade på någon, en dryg minut, enligt LP tittade han sig runt. Den så kallade mötesteorin. Hon har även sagt att de skildes åt 10-15 sekunder (i tingsrätten sa hon två sekunder) då hon gick till skyltfönstret. Teorin är att hon gick ifrån OP till fönstret när de stannade hos honom, de som kom från andra hållet. Ett kort möte i norra hörnet av Skandiahuset med andra ord, som Holmér såg till att censurera från LPs berättelse).
Mårten har sagt att han såg / hörde en ambulans, eller två ambulanser vid Odenplan när de gick hem. Är inte det för tidigt för att kunna vara ambulansen med OP? Det tar 10 min till Odenplan, är det inte troligare att det är ambulansen åt andra hållet i så fall, den som skickades från sjukhuset? Klockan var ca 23.25 då.
Sabbatsbergs-bilden har placerats till 23.42… fotografen ska vara övertygad om det. Då talar mycket för att Mårten -bilen gjorde ett kort stopp på Sabbatsbergs sjukhus innan de åkte vidare till Gamla Stan. Stämmer ju bra tidsmässigt med hans berättelse, de var bara inne en kort stund, innan de rusade ut igen.

Tror inte det var Lisbet som ringde till dom i lägenheten. Det uppgav han inte i första förhören, förmodligen var det ett påhitt som kom till på 90-talet. I så fall skulle det ju varit det första hon gjort omedelbart när hon kom till sjukhuset, klockan 23.35. Inte helt tänkbart men det stämmer inte med sköterskornas berättelse. (Fanns inga mobiltelefoner på den tiden, telefonsamtal gick genom personalen).
En sköterska har berättat att hon efter kl 0.00 frågade Lisbeth om hon skulle ringa anhöriga när hon fått beskedet, det officiella efter midnatt.
Blod och skrik i ambulansen, normalt är man ju helt fokuserad på det som händer på sjukhuset, tankar på kroppen, OP, kaoset med bilar och människor. Känns inte helt naturligt att man får tag på telefon och ringer till sonens flickvän direkt... Hon inväntade operation, eller något, som hon pratade om några minuter tidigare i bilen. Skrik och chock och ovisshet - mest naturligt är ju att det var som sköterskan sa… Att hon ringde när hon lugnat ner sig, förstått vad som hänt.
Förhoppningsvis finns fler fotografier bevarade, som förklarar vad som hände kl 23.42 utanför Sabb. Konstigt om det bara var en bild.
Det mesta talar ju för att bilen och paret fått uppdraget som det talas om i förhöret med andra, att hämta eller genomföra något i lägenheten i Gamla Stan. (Många har spekulerat om det var Lisbets order men mer troligt att det var polisiära saker, utredningstekniskt).
.
Citera
2022-05-21, 12:09
Medlem
ben-varfors avatar
Man får hoppas att många författare ger många avslöjanden. NATO-processen
kan kanske mjuka upp gamla blockeringar.

https://www.adlibris.com/fi/sv/bok/guide-till-spionernas-sverige-9789173291781
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in