2022-05-22, 00:38
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Jag fiskar i riktigt hav p vstkusten.

Vart hittar man riktigt hav p vstkusten? Kattegatt? Fr vrigt kom jag precis att tnka p Swimwizz en vobbler vi absolut inte fr glmma nr vi nu snackar klassiker.
Citera
2022-05-22, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackPete
Hade blivit mkta frvnad om jag ftt en lax p kroken i insjarna dr jag fiskade som pojk. Haha

Vi fick nja oss med gdda och abborre. Men en gng small det en ring p betet i en av dessa sjar. S man kan vl aldrig veta skert vad som finns i vattnet.

Edit:
P tal om att inte veta vad som lurar i vattnet s fick denna kille upp en granat. Undra vad han anvnde fr fiskedrag.
https://www.expressen.se/nyheter/par...upp-en-granat/

Jass d frstr jag haha. Tnkte mer lvar och dylikt.

Jag fick ngot skumt p hugg en gng fr lngesen i min sj. Vette fan var det var, hade med mig mitt 400g sp d jag skulle egentligen bottenmeta efter gs, men de kkade upp alla dda borrar jag hade med mig s jag sadlade om och satte p en 40gs wobbler istllet och drog ngra kast innan jag skulle g hem. Frst tnkte jag att jag fastnade i en sten och stod ett tag som en idiot och undrade hur jag skulle f loss skiten. Nr jag sen tog tag i linan med rmen (fr att inte gra illa handen) fr att dra loss det, brjade det rycka utav bara helvetet. Jag hade inte en chans att hlla emot, bromsen hade heller ingen chans. Notera att jag hade en rulle avsedd fr havsfiske samt 0.35 fltlina, d jag endast tnkt slnga ivg tyngre mrtar och sarvar. Efter att fisken dragit ut 130 meter lina rakt ut i sjn tog jag kniven i bltet och hgg linan.

Jag har fiskat hlleflundror i Norge (iof inte de strsta) samt Giant Trevallys utanfr Australiens kust. Inget var ens i nrheten av detta hugg. Detta r en i rtt stor insj. Undrar n idag vad det var, ingen av mina polare tror p mig
Citera
2022-05-22, 07:35
Nu dk den upp i minnet, ett vldigt bra gddrag, trots rtt liten,vissa gnger blev de som tokiga efter den. Draget insect spinner. Borde ven funka p t ex delfisk.

https://www.el-ge.se/images/thumbs/0...nner-10gr.jpeg

Finns ven i svart men den oranga r bst. Rekommenderas!
Citera
2022-05-22, 07:40
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin

Jag fick ngot skumt p hugg en gng fr lngesen i min sj. Vette fan var det var, hade med mig mitt 400g sp d jag skulle egentligen bottenmeta efter gs, men de kkade upp alla dda borrar jag hade med mig s jag sadlade om och satte p en 40gs wobbler istllet och drog ngra kast innan jag skulle g hem. Frst tnkte jag att jag fastnade i en sten och stod ett tag som en idiot och undrade hur jag skulle f loss skiten. Nr jag sen tog tag i linan med rmen (fr att inte gra illa handen) fr att dra loss det, brjade det rycka utav bara helvetet. Jag hade inte en chans att hlla emot, bromsen hade heller ingen chans. Notera att jag hade en rulle avsedd fr havsfiske samt 0.35 fltlina, d jag endast tnkt slnga ivg tyngre mrtar och sarvar. Efter att fisken dragit ut 130 meter lina rakt ut i sjn tog jag kniven i bltet och hgg linan.

Jag har fiskat hlleflundror i Norge (iof inte de strsta) samt Giant Trevallys utanfr Australiens kust. Inget var ens i nrheten av detta hugg. Detta r en i rtt stor insj. Undrar n idag vad det var, ingen av mina polare tror p mig

Haha! Varfr skar du av linan?
Citera
2022-05-22, 08:02
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
De klassiska torskdragen. Med blytyngd p baksidan och relief av fjll p framsidan p stlbricka. Drog upp otaliga torskar p de dragen. De var oslagbara.

Ja herreminskapare vad torsk man har dragit p sdana enkla, typ Fladen Torsk eller Wiggler. Hlften eller mer sitter kvar i tng runt om p vstkusten. Tickande miljkatastrof som nn sa

En favorit var annars Mre-silda, norskt skeddrag som helt enkelt ser ut som en liten sill eller nt, overtrffat bra att kasta, ftt bde torsk o lax p dem.
Citera
2022-05-22, 08:05
Medlem
DrZooms avatar
Sder om Stockholm finns en sj som heter Tjursjn vill jag minnas. Farsan tog dig mig i brjan p 70-talet och jag fick min frsta rengbge p Rublex Celta, som fortfarande finns sg jag.
Citera
2022-05-22, 08:10
Medlem
DrZooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin

Lter som mal ju. Finns/fanns mal dr? Vet att det r och var ovanligt med mal, men inte ens en 20 kg:s gdda klarar vl av det du beskrev, eller vad sger ni som r mer erfarna n jag?
Citera
2022-05-22, 09:22
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
De klassiska torskdragen. Med blytyngd p baksidan och relief av fjll p framsidan p stlbricka. Drog upp otaliga torskar p de dragen. De var oslagbara.

Wiggler eller Elbe Torsk?

D fr jag som ocks bor p rtt sida landet nmna Abu Prisma. Sjukt bra p torsk frn bt.
Toby Slim krde vi alltid p horngdda.
Citera
2022-05-22, 10:19
Avstngd
Kyrkbackens avatar
Nils Master r bsta gswobblern.

Min kusin fick en wobbler i julklapp p 80 talet som man skruvade isr och stoppade ett batteri i sedan ls nosen p den.

Han skrt som fan hur mycket fisk han skulle dra upp med den hela vintern och vi andra grabbar var avundsjuka som fan.

Frsta turen fr ret och kusinens frsta kast fick han bottennapp och lyswobblerns saga var all.
Citera
2022-05-22, 10:30
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Vart hittar man riktigt hav p vstkusten? Kattegatt? Fr vrigt kom jag precis att tnka p Swimwizz en vobbler vi absolut inte fr glmma nr vi nu snackar klassiker.
Ett riktigt hav r rent och salt. Inte brckt vatten som i dyplen stersjn. Fisken smakar bttre ocks. Sl dig du fr pannan. Du r bara avundsjuk.
Citera
2022-05-22, 10:32
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Wiggler eller Elbe Torsk?

D fr jag som ocks bor p rtt sida landet nmna Abu Prisma. Sjukt bra p torsk frn bt.
Toby Slim krde vi alltid p horngdda.
Ja av typen wiggler original.
Citera
2022-05-22, 11:05
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Nils Master r bsta gswobblern.

Min kusin fick en wobbler i julklapp p 80 talet som man skruvade isr och stoppade ett batteri i sedan ls nosen p den.

Han skrt som fan hur mycket fisk han skulle dra upp med den hela vintern och vi andra grabbar var avundsjuka som fan.

Frsta turen fr ret och kusinens frsta kast fick han bottennapp och lyswobblerns saga var all.
Jag minns att jag kpt ngon wobbler som jag sg s mycket fram emot att fiska med, stor och fin var den, skulle dra gammelgddan. Frsta kastet s gick linan mitt i kastet och wobblern seglade ivg i en lng snygg bana fr att aldrig bli sedd igen. Men med tanke p hur bra den var innan jag fick den i vattnet r jag sker p att ngon rekordfisk tog den innan den sjnk till botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in