2022-05-22, 23:41
Medlem
Fast handslag, stark ögonkontakt första gången du hälsar på en ny kollega.
De första sekunderna kommer vara avgörande för hur folk kommer dömma dig och i vilket fack du placeras i.
Sätt alltid respekten direkt.

Sen gäller det att bara vara skötsam, noggrann och punktlig. Med tiden börjar man klicka lite med folk och så rullar de på.
Citera
2022-05-22, 23:46
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Börjar snart jobba efter 3 års arbetsuppehåll (kört lite timmar bara) för studier. Det var ett bra tag sen jag började på ett jobb där jag inte på förhand visste att jag skulle söka mig vidare inom kort och har glömt lite hur det är. Hur brukar ni göra första dagen och första tiden på nytt jobb? Både interaktioner med chef och kollegor och hur ni tar er an att lära er det nya jobbet m.m. Målet är väl att bli bra på jobbet samt komma in gruppen på ett bra sätt så man slipper åka ut när provanställningen går ut.
Fråga dig fram efter chefen. Därefter går du fram och sträcker fram handen, skakar hand, stirrar honom i ögonen och presenterar dig. Därefter kan du köra lite av ditt eget race.
Citera
2022-05-22, 23:55
Medlem
Håller låg profil socialt och är ambitiös arbetsmässigt. Efter ett år kan börja chilla lite mer
Citera
2022-05-23, 00:30
Medlem
DrunkenZealots avatar
Jag har alltid trott på att ta med mig en back öl till bossen. Sådant påvisar karaktär.

Därefter drar du ett skämt med, så är du hemma.
Citera
2022-05-23, 01:40
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Så länge du inte gör som en kille som praktiserade på en bygghandel jag jobba i så brukar det går bra. Han gick på toaletten kl 9.30 och sen såg vi han inte mer. När folk gick på lunch var han fortfarande där inne. Chefen gick och sa till att han fick gå hem. Dan efter likadant. Tredje dan så skickade vi hem honom mer eller mindre omgående när han var på väg in där igen och tänkte att nu slapp vi honom. Tji fick vi för tre månader senare var han tillbaka och givetvis, in på toaletten direkt.

Men överlag brukar detta flyta utav sig självt. Jag har lärt mig att vara lite diskret i början, inte prata för mycket eller säga saker som folk kan uppfatta som stötande. 6 mån senare kan man skita i detta och saker blir lite mer normala. Men i början bara lär man sig arbetet och gör vad man ska. Och man har nån typ av event så är det en bra idé att gå på dessa. Flörta inte med någon. Säg inte emot chefen eller dennes gullebarn.
Hahaha, låter som en kille vi hyrde in från bemanning. Han var till att börja med jäkligt skum eller snarare oklar. Aldrig stött på någon liknande personlighet. Alla brukade käka tillsammans allt som oftast men han drog till MC Donalds tre gånger om dagen enligt egen utsago. En dag på morgonmötet sade chefen att han var sen, han dök upp kl. 15:00, just när vi skulle fika. Han hade ingen skam alls att sitta och trycka i sig det första han gjorde efter att ha typ försovit sig 7h. Ska sägas att han högst troligt gick på droger och han utförde 0% av arbetsuppgifterna. Fick gå efter några veckor på dagen.
Citera
2022-05-23, 01:50
Medlem
Redan första veckorna bra att snacka med många olika personer utanför ens egna lilla team.
Folk närmast dig i teamet kommer du lära känna bra ändå.
Men just i början när man inte riktigt "lärt sig reglerna på kontoret" så är man fri att knyta lite andra roliga kontakter också.

När jag började på nuvarande jobbet satt vi i kontorslandskap bredvid en annan avdelning som typ aldrig pratade med vårt gäng. Men det visste ju inte jag - så jag presenterade mig och hängde med på deras fika. Blev bra kompis med flera därifrån som jag har som bra jobbarkompis än idag.
Hade jag inte gjort det i början hade det nog inte blivit av alls.
För nån vecka senare när jag va varm i kläderna slutade jag också med det där att snacka med andra avdelningar och höll mig mest till mitt eget gäng.

Det är ju svårare att presentera sig och fråga "vad jobbar du med då?" efter man varit på ett ställe ett tag, men i början går det lätt.
Givet att man är en sån person då.
Citera
2022-05-23, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag har alltid trott på att ta med mig en back öl till bossen. Sådant påvisar karaktär.

Därefter drar du ett skämt med, så är du hemma.

Ibland kan det vara bra att smyga in på chefens kontor och ge lite spontan axelmassage när han/hon sitter i nåt telefonsamtal.
Citera
2022-05-23, 05:58
Medlem
Germanofils avatar
Det viktigaste är att man utför sina nya arbetsuppgifter like a boss. Missa aldrig en chans att visa vad du kan. Ta gärna åt dig svåra/komplexa uppgifter om du tror att du klarar dem. Även om du måste fråga om hjälp någon gång ibland så tjänar du på detta i längden. Finns ingen som gillar fegisar som ständigt måste hållas i hand och som kräver att erfarna kollegor ska visa dem allting i detalj typ fem gånger innan de ens försöker själva.
Citera
2022-05-23, 06:12
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast det är ju fortfarande ni som bestämmer om ni vill ta emot sådana människor. Ett privat företag är ju inte tvingat till att ta emot praktikanter/prao-elever.

Jag var inte chef och hade inget att säga till om det. När vi fick veta att han skulle komma igen så sa alla samma sak "varför?" och svaret vi fick var att han hade tyckt att det var så roligt att jobba hos oss. Vi var som frågetecken allihop.
Citera
2022-05-23, 07:27
Medlem
enklistras avatar
Att lära sig kollegornas namn är viktigare än själva arbetsuppgifterna till en början. Alla visar gärna hur man utför en uppgift en andra gång men ingen gillar direkt att höra fel namn. Tacka när någon visar dig något, hälsa självsäkert på alla och ha en nyfiken men inte lyrisk attityd till ditt arbete. Jag brukar skriva ner namnen på kollegorna, efter namnen sätter jag en liten notis med saker personerna berättar om eller som jag iakttar (kan vara allt från deras bil, fritidsintressen eller om deras familj). Läs. Igenom dessa notiser ofta så kommer du att komma ihåg både namnen samt att du får framtida diskussionsunderlag. Vad du än gör, smöra inte. Då blir du personen som andra kör över och mer värdighet än så har du.
Citera
2022-05-23, 07:29
Kolla alltid in hur hierarkin är. Är det t ex bara de som jobbat där väldigt lång tid. Räkna med att ha ett underdånigt sätt för att passa in. Håll koll på hur långa raster, lunch som är regel. Var noga med att inte smita från jobb som nån annan måste göra. Försök hitta pedagogen i gänget. Den som är bra på lära ut och gärna gör det. Var helt neutral om det blir massa s-tsnack om nån kollega. Var inte för introvert men inte heller för inställsam så ska du se det går bra. En bra inställning är att alltid vara positiv att hjälpa till trots att det kanske inte är exakt dina uppgifter. Våga säga ifrån lite. Det vinner du respekt på.
Undvik komma bakfull och sliten..i vart fall under provanställning sen så.. häng inte med glidaren i gänget som inte gör mer än hen bara måste.
Senast redigerad av lone star 2022-05-23 kl. 07:33.
Citera
2022-05-23, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Börjar snart jobba efter 3 års arbetsuppehåll (kört lite timmar bara) för studier. Det var ett bra tag sen jag började på ett jobb där jag inte på förhand visste att jag skulle söka mig vidare inom kort och har glömt lite hur det är. Hur brukar ni göra första dagen och första tiden på nytt jobb? Både interaktioner med chef och kollegor och hur ni tar er an att lära er det nya jobbet m.m. Målet är väl att bli bra på jobbet samt komma in gruppen på ett bra sätt så man slipper åka ut när provanställningen går ut.

Är normal. Någonstans i mitten och låter relationer ske naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in