• 1
  • 2
2022-05-22, 21:53
Medlem
Börjar snart jobba efter 3 års arbetsuppehåll (kört lite timmar bara) för studier. Det var ett bra tag sen jag började på ett jobb där jag inte på förhand visste att jag skulle söka mig vidare inom kort och har glömt lite hur det är. Hur brukar ni göra första dagen och första tiden på nytt jobb? Både interaktioner med chef och kollegor och hur ni tar er an att lära er det nya jobbet m.m. Målet är väl att bli bra på jobbet samt komma in gruppen på ett bra sätt så man slipper åka ut när provanställningen går ut.
Citera
2022-05-22, 22:01
Medlem
killawifes avatar
Så länge du inte gör som en kille som praktiserade på en bygghandel jag jobba i så brukar det går bra. Han gick på toaletten kl 9.30 och sen såg vi han inte mer. När folk gick på lunch var han fortfarande där inne. Chefen gick och sa till att han fick gå hem. Dan efter likadant. Tredje dan så skickade vi hem honom mer eller mindre omgående när han var på väg in där igen och tänkte att nu slapp vi honom. Tji fick vi för tre månader senare var han tillbaka och givetvis, in på toaletten direkt.

Men överlag brukar detta flyta utav sig självt. Jag har lärt mig att vara lite diskret i början, inte prata för mycket eller säga saker som folk kan uppfatta som stötande. 6 mån senare kan man skita i detta och saker blir lite mer normala. Men i början bara lär man sig arbetet och gör vad man ska. Och man har nån typ av event så är det en bra idé att gå på dessa. Flörta inte med någon. Säg inte emot chefen eller dennes gullebarn.
Citera
2022-05-22, 22:09
Medlem
Prodelins avatar
Du ska kräva tillsvidareanställning direkt, i annat fall så hunsar dom dig.
Citera
2022-05-22, 22:54
Medlem
VeronicaMarss avatar
Jag brukar prata alldeles för mycket! Drar alltid för många skämt när jag är nervös. Sen när jag kommer hem får jag ångest över vad jag sagt😥
Men det verkar ändå funka för jag kommer lätt in i grupper😊 så ångesten kan vara värt det.

Jag är också rätt så lätt lärd, bara jag får se hur något ska göras någon gång så löser det sig sen. Sen är det ju alltid bra att fråga om man blir osäker på något. Tror också att det kan vara bra att fråga lite extra i början så verkar man noggrann😊

Lycka till!
Citera
2022-05-22, 22:57
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Så länge du inte gör som en kille som praktiserade på en bygghandel jag jobba i så brukar det går bra. Han gick på toaletten kl 9.30 och sen såg vi han inte mer. När folk gick på lunch var han fortfarande där inne. Chefen gick och sa till att han fick gå hem. Dan efter likadant. Tredje dan så skickade vi hem honom mer eller mindre omgående när han var på väg in där igen och tänkte att nu slapp vi honom. Tji fick vi för tre månader senare var han tillbaka och givetvis, in på toaletten direkt.

Men överlag brukar detta flyta utav sig självt. Jag har lärt mig att vara lite diskret i början, inte prata för mycket eller säga saker som folk kan uppfatta som stötande. 6 mån senare kan man skita i detta och saker blir lite mer normala. Men i början bara lär man sig arbetet och gör vad man ska. Och man har nån typ av event så är det en bra idé att gå på dessa. Flörta inte med någon. Säg inte emot chefen eller dennes gullebarn.

Varför "sparkade" ni inte idioten?
Citera
2022-05-22, 22:59
Medlem
yz44s avatar
Brukar föredra att hålla en låg profil i början tills man lärt sig vad som är vad och vem som är vem.
Citera
2022-05-22, 22:59
Bannlyst
Relativt låg profil men med en trevlig, social och inbjudande personlighet, föredrar att lyssna in och ta in vad mina nya kollegor är för typer osv, undviker givetvis politik, religion och andra heta diskussioner helt och hållet, försöker hålla samtalen vid fikaraster till lättare ämnen som vädret och vad som hände eller ska ske i helgen.

Lägger även vikt vid att vara trevlig, hälsa ordentligt på människor jag träffar för första gången med framsträckt högertass o.s.v
Citera
2022-05-22, 23:07
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Varför "sparkade" ni inte idioten?

Han var ditskickad av nåt arbetsmarknads-skit så vi styrde inte över det. Han skulle ju inte utföra arbete direkt så vi tyckte bara det var komiskt mest hur man kunde vara så livrädd för folk.
Citera
2022-05-22, 23:09
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Han var ditskickad av nåt arbetsmarknads-skit så vi styrde inte över det. Han skulle ju inte utföra arbete direkt så vi tyckte bara det var komiskt mest hur man kunde vara så livrädd för folk.

Fast det är ju fortfarande ni som bestämmer om ni vill ta emot sådana människor. Ett privat företag är ju inte tvingat till att ta emot praktikanter/prao-elever.
Citera
2022-05-22, 23:11
frågar saker och visar mig intresserad , försöker ta intiativ och visa att jag vill lära mig.

men beror också kanske vad det är
för typ av yrke man börjar på.
Citera
2022-05-22, 23:13
Citat:

usch hatar dessa arbetstränande människor som enbart kommer och förstör. De har 0 vilja att jobba och är enbart i vägen!
Citera
2022-05-22, 23:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Börjar snart jobba efter 3 års arbetsuppehåll (kört lite timmar bara) för studier. Det var ett bra tag sen jag började på ett jobb där jag inte på förhand visste att jag skulle söka mig vidare inom kort och har glömt lite hur det är. Hur brukar ni göra första dagen och första tiden på nytt jobb? Både interaktioner med chef och kollegor och hur ni tar er an att lära er det nya jobbet m.m. Målet är väl att bli bra på jobbet samt komma in gruppen på ett bra sätt så man slipper åka ut när provanställningen går ut.
Ge järnet.
Fråga mycket och chansa inte.
Kom i god tid innan du börjar.
Gå efter du slutar (eller bland de sista beroende på vad det är för jobb)
ta reda på vad du skall prestera för att provanställnimgen skall bli en tillsvidareanställning.
Skryt inte och gör dig inte större än du är.
Prata väl om företagets produkter, kunder och anställda.
Bli inte full på afterworken.
Lukta inte illa i munhålan.
Lyssna på och intresserad dig för de andra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in