2022-05-23, 08:00
Medlem
Scamps avatar
Lära sig kollegornas namn. Vara öppen och visa att man är intresserad att lära sig det nya jobbet. Visa framfötterna och engagemang.
Citera
2022-05-23, 08:33
Medlem
bogslayers avatar
I regel gäller det att hävda sig mycket direkt första tiden. Man måste etablera sin position i hierarkin, vilket bäst görs genom att flika in och ge rätt svar i diskussioner, man bröstar upp sig och spänner sig. Helst ska du behöva gå crab-walk genom alla dörrar, dina muskler är för stora.

Prata även mycket om dina egna bedrifter, och var inte rädda för att påtala när andra har fel och ge dem rätt svar.
Citera
2022-05-23, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Börjar snart jobba efter 3 års arbetsuppehåll (kört lite timmar bara) för studier. Det var ett bra tag sen jag började på ett jobb där jag inte på förhand visste att jag skulle söka mig vidare inom kort och har glömt lite hur det är. Hur brukar ni göra första dagen och första tiden på nytt jobb? Både interaktioner med chef och kollegor och hur ni tar er an att lära er det nya jobbet m.m. Målet är väl att bli bra på jobbet samt komma in gruppen på ett bra sätt så man slipper åka ut när provanställningen går ut.

Givetvis beror det lite på vilket jobb det är men håll dig till 100 dagars reglen.

Håll dig professionell, trevlig och nyfiken i 100 dagar innan du öppnar käften och förklara "vad som är fel på det här stället" så löser det sig alltid. Lycka till!
Citera
2022-05-23, 09:17
Medlem
Föreslå gärna reformer första dagen
30min yoga varje morgon
Värdegrundsutbildningar
Byta platser, jobba med okända
Citera
2022-05-23, 09:55
Medlem
funktioners avatar
Försöker vara öppen och intresserad inför de jag möter. Är lite avvaktande och pejlar av läget mellan kollegorna och lyssnar in stämningen och jargongen till en början. Sen brukar man hitta någon eller några kollegor man klickar extra bra med
Citera
2022-05-23, 10:04
Medlem
TonyBergmans avatar
Vara trevlig, skratta med, hålla med till viss del.
Lära sig namn på kollegorna fråga mycket. Gärna intressanta frågor.
Man får helt enkelt känna av stämningen på nya stället men för mig har det alltid gått bra genom att vars trevlig, intresserad och lyssna på kollegorna.
Som sagt känn av stämningen.
Citera
2022-05-23, 10:05
Medlem
På många arbetsplatser pratas det mycket skit om andra anställda, cheferna, kunderna/klienterna och företaget. Är lätt att dras med och då själv gnälla, tänka att de gör det så då gör jag det. Tro att det skulle göra dig accepterad.

Stort misstag. Att du som ny gnäller uppfattas som "var fick du luft ifrån?!" även om de inte säger det rakt ut. Du måste jobba där ett tag för att det ska uppfattas som accepterat att du gnäller så öppet.

Är också ett konststycke att undvika att dras in i intriger utan att samtidigt hamna utanför gruppen. Så tyvärr tvingas du "le lagom" åt plumpa skämt, otäcka kommentarer om andra osv. Till du har en "position" där du kan göra som du själv vill. För både accepterad av gruppen, cheferna och är så viktig för företaget att du har den styrkepositionen.

Så "lyssna in" och "le lagom". Bli inte för långrandig när du berättar om saker även om de frågat. Och någon gång då och då, kanske fråga någon kollega om något även om du vet svaret. För att ge signaler att du respekterar andra och deras kunnande.
Citera
2022-05-23, 10:15
Medlem
Lär dig namnen fort, om du glömmer så är du ärlig och ber om ursäkt och säger "Ursäkta, många nya namn - vad var ditt namn nu igen? Den här gången sitter det".

I övrigt, ställ mycket frågor men inte för dumma sådana. Visa framfötterna och det är i mina ögon bättre att säkerställa en ganska uppenbar sak en eller två gånger med en fråga istället för att inte fråga och sen göra klantiga misstag.
Sitter ni i något möte ska inte din första fråga vara relaterad till t.ex raster eller dylikt utan gällande arbetsrutiner eller processer.

Som nyanställd kan man inte kunna allting och även saker som anses superenkla av de som knegat ett tag kan vara värda att fråga om just för att man själv ska memorisera även de enkla sakerna. Alla arbetsplatser har olika knep och processer, så bättre att fråga en dum fråga någon gång än inte alls och sen misslyckas med något enkelt.

Brukar själv vara öppen att säga "Må vara en dum fråga men vill bara säkerställa så att jag är med på noterna, gällande X har jag förstått att rutinen är Y men ifall Z?" t.ex.

Var dig själv, tro inte för mycket om dig själv i början utan var respektabel, ödmjuk och lyssna på instick och lär dig hierarkin på platsen. Märker du att någon direkt snackar skit om andra kollegor eller är en suckup till chefen är det denna du ska undvika.

Chefen har man stor respekt och vördnad för, även om man inte drar jämt. Rövslick däremot, det uppskattar ingen och undvik att gå in hos chefen och stänga dörren bakom dig för ofta. Det ska ske på efterfrågan om chefen själv vill att du kommer in på kontoret och har ett snack.

Viktigast i mina ögon är att du är ödmjuk. Även om du rent av skulle vara bättre än resterande kollegor tidigt så visar du inte detta utan har respekt mot kollegor, även de mindre kompetenta sådana. Om du får mycket beröm i början, visa ödmjukhet och rikta uppmärksamheten till dina kollegor istället.

Arbetslivet handlar till mycket om att tyvärr säga och göra saker man inte vill egentligen, men man gör det för att ha ett så drägligt liv som möjligt måndag till fredag.
Visar du bra tecken i början kommer ingen störa dig senare och du kommer snabbt in i gruppen och kan återgå till ett "normalt" arbetsliv där du inte längre är den nya personen på kontoret utan en del av gruppen och folk inte lägger samma fokus på dig utan litar mer på din kompetens och låter dig vara.
Senast redigerad av Gary.Glitter 2022-05-23 kl. 10:18.
Citera
2022-05-23, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
I regel gäller det att hävda sig mycket direkt första tiden. Man måste etablera sin position i hierarkin, vilket bäst görs genom att flika in och ge rätt svar i diskussioner, man bröstar upp sig och spänner sig. Helst ska du behöva gå crab-walk genom alla dörrar, dina muskler är för stora.

Prata även mycket om dina egna bedrifter, och var inte rädda för att påtala när andra har fel och ge dem rätt svar.

Haha, skrattade högt

Ont:

Hälsa på alla du ser, sitter de inte upptagna i möte, gå fram och presentera dig, fråga vad personen i fråga gör på bolaget och visa att du gärna lär dig av personen.

Skapa kontakter internt, detta för att öka chansen att bli fastanställd då du ses som den "trevliga nyanställda", i förlängningen kan det göra att du blir en neutral part och motverkar personalpolitik (som tyvärr alltid finns).

Bli bundis med cheferna, jag personligen är intresserad av utveckling, så jag blev bundis med head of dev. Vi har något som kan ses som en "vänskap" nu.

Våga fråga, fråga kring allt och be gärna om anteckningar och tips från dina närmsta kollegor. Dubbelkolla hur chef vill att jobbet ska göras och försök utgå från anteckningarna du har fått och chefens pekpinnar för att skapa en solid arbetsprocess.

Lycka till!

Det är alltid spännande att "vara ny" på jobbet
Citera
2022-05-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Relativt låg profil men med en trevlig, social och inbjudande personlighet, föredrar att lyssna in och ta in vad mina nya kollegor är för typer osv, undviker givetvis politik, religion och andra heta diskussioner helt och hållet, försöker hålla samtalen vid fikaraster till lättare ämnen som vädret och vad som hände eller ska ske i helgen.

Tycker själv att man bör avstå dessa ämnen på jobbet oavsett om man ärvny. Politik och religion får man prata om på fritiden med sina kompisar.
Citera
2022-05-23, 10:23
Medlem
qups avatar
Städat, nyktert. Trevligt. Efter ett par år är den fasaden helt bortsuddad.
Citera
2022-05-23, 12:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Börjar snart jobba efter 3 års arbetsuppehåll (kört lite timmar bara) för studier. Det var ett bra tag sen jag började på ett jobb där jag inte på förhand visste att jag skulle söka mig vidare inom kort och har glömt lite hur det är. Hur brukar ni göra första dagen och första tiden på nytt jobb? Både interaktioner med chef och kollegor och hur ni tar er an att lära er det nya jobbet m.m. Målet är väl att bli bra på jobbet samt komma in gruppen på ett bra sätt så man slipper åka ut när provanställningen går ut.
Försök att tänka dig in i chefens situation. Han vill ha anställda som 1) kommer i tid 2) jobbar hårt och 3) är socialt kapabla. Mer än så behövs inte. Hur svårt ska det vara att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in