Citat:
Ursprungligen postat av
Dasfunk
Yrsel är kvar . Tror alla värden såg bra ut . Bajsar typ svart nu dock .vet inte om det beror på nått eller blåbärs soppa jag ätit mycket av
Med de besök du gjort borde de redan kontrollerat järnvärden och sett om de är off.
Men mycket av de du beskriver påminner mig om en tid då mina sakta krupit ned pga. blodläckage i tarmen, och det du beskriver låter som rätt kraftig blödning i tarmen (svart avföring) vilken "hejas på" med acetylsalicylsyra läkemedel, klipper in under något jag postade i en annan tråd.
---
Hade för några år sedan liknande, visade till slut att mitt järnvärde krupit ned från normala 130-140 till strax under 100, orkade inte något (yrsel ibland) andfådd/hjärtklappning för minsta lilla (normalbyggd).
Läkaren sa att hade det gått ned fort skulle man gett blod, men kroppen ställde in sig övertid till uselt hb.
Lång historia kort, om du har lågt järn och be dem också kolla lagrat järn som är reserven som också åker ned.
I mitt fall polyp som läckte så sakta i tarmen, enkel fix.
Fick infusion ferinject via drop (25-30 min/gång) vid 4 tillfällen hos distriktsköterska som plockade upp det till normalt på 4 veckor, orken åter i mitt fall.
Järntabletter 100mg är numera receptfria, men tar väldigt lång tid (månader) för att lyfta järnvärdet (hb) och som dessutom är tuffa för magen, och som man ska man tydligen inte få så lågt om det inte läcker blod.