2022-04-25, 00:02
Medlem
Fightits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Man gör väl som alla andra föräldrar som arbetar, löser det på något sätt. Eller hur tänkte du nu att du skulle bli särbehandlad för att du är arbetssökande?
Hur tänker du själv? Finns det ingen barnomsorg så gör det ju inte det. Så frågan kvarstår.
Citera
2022-04-25, 08:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fightit
Hur tänker du själv? Finns det ingen barnomsorg så gör det ju inte det. Så frågan kvarstår.
Det är ju samma problem som alla föräldrar står inför och man löser det på något sätt. Du kan ju inte hänvisa till att du skall ha a-kassa / aktivitetsersättning ifall du inte deltar i programmet. Att passa egna barn ses inte som aktivitet som kvalificerar a-kassa.

Om en arbetsgivare vill anställa dig så finns det oftast utrymme att förhandla om arbetstider så även lämning och hämtning av barnen på förskolan löser sig, det är i alla fall min erfarenhet från bekantskapskretsen.
Senast redigerad av kimdah2002 2022-04-25 kl. 08:42.
Citera
2022-04-25, 17:56
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Kompisen hade sitt coachsamtal i dag. Hon bara frågade om min kompis ringt arbetsgivaren och det hade denne gjort innan påsk. Sen var det inget mer med det. Det var bara att tips på ledigt jobb som gick ut till flera arbetssökande. Så nån annan fick förmodligen jobb inom fiske.

Vet inte om coachen rapporterar till AF sen men det visar sig väl då. Det var dock lite glädje för kompisen som firade med att köpa ett kilo bananer. Som arbetssökande får man väl vara glad för det lilla.
Citera
2022-04-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunkentussen
Går man varje dag? Hela dagar, som ett vanligt jobb?

Jag och min vän går än så länge helt på distans. Samtal via telefon varannan vecka. Schema att följa hemma. Se webinarer, göra tester, söka jobb som vanligt, höra av sig på sökta jobb via tele eller mejl till arbetsgivare. Sedan en timmes friskvård varje dag.
Citera
2022-05-01, 13:51
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Ska hälsa polaren det tack.

De har visst samtal på måndag. Kanske får en avhyvling av coachen.

Jag hade varit nervös som fan.

Hur gick de för polaren?
Citera
2022-05-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Hur gick de för polaren?

Hehe, jodå, det gick bra. Denne ringde arbetsgivaren, som inte lät särskilt intresserad. Det blev iaf inget jobb. I samtalet efter påsk frågade coachen bara om denne ringt till arbetsgivaren. Sen var det inget mer med det. Coachen skulle fortsätta leta sommarjobb.

Inga repressalier från AF ännu, i skrivande stund iaf, som jag vet. Denne lär rapportera mig omgående i så fall. Vi har samma coachföretag eller vad man säger, men inte samma coach. Väntar bara på vad jag själv ska råka ut för haha.
Citera
2022-05-04, 10:50
Medlem
De där coacherna hemsöker mig på nätterna med. Drömde att coachen ringde, sa att vi skulle öva på anställningsintervjuer i juli på en skola. Det blev svettigt där ett tag. Drömmer ni om rusta och matcha?
Citera
2022-05-08, 19:55
Medlem
leprasjuklings avatar
Lyckades ta mig ur fas-3 för 9 år sedan, drömmar regelbundet mardrömmar om arbetsförnedringen och asen inom åtgärdsbranschen.
Citera
2022-05-08, 20:01
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Det nya avtalet i KRoM kommer att fungera så.
Anordnarna får *) ersättning för varje deltagare i tre delar:

Grundersättning ~1500kr/mån (går ej att driva verksamheten på)
Resultatersättning ~30000kr (när man fått deltagaren i arbete eller utbildning, det är här man skall tjäna sina pengar)
Snabbhetspremie 6 månader ~10000kr (stor insats i början ger bäst resultat)

*) Baseras på hur långt ifrån arbetsmarknaden man bedöms vara och var i landet man bor

Tanken på att man skulle ha en kommunal arbetsförmedling är inte så tokig dock ser jag inte den som mer effektiv än en fungerande privat.
Incitament att inte ta emot svåra fall alls, bara de som förväntas ge snabbt resultat. Arbetsförnedringens algoritmer om vika som skickas som foder till åtgärdsbranschen sorterar ut de mest svårtuggade.
Citera
2022-05-13, 03:44
Medlem
Jag har nu varit med i Rusta och Matcha i 5 av 6 månader. Nu fick jag brev från AMS med info att jag ska fortsätta med ytterligare en period, dvs totalt 12 mån.

Min fråga är vilka möjligheter som finns att överklaga beslutet? Jag har argument för att inte fortsätta med RoM. Är det någon som gjort detta? - och ännu mer intressant - fått sin vilja igenom? Dvs att man fortsätter i "jobb och utvecklingsgarantin" som innan RoM. Aktivitetsrapporter osv mot AMS förblir ju oförändrat.

Om detta redan diskuterats i tråden är jag tacksam för länk.
tldr: Hur kan jag bäst tacka nej till förlängd RoM-period?
Citera
2022-05-13, 08:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdnorp80
Jag har nu varit med i Rusta och Matcha i 5 av 6 månader. Nu fick jag brev från AMS med info att jag ska fortsätta med ytterligare en period, dvs totalt 12 mån.

Min fråga är vilka möjligheter som finns att överklaga beslutet? Jag har argument för att inte fortsätta med RoM. Är det någon som gjort detta? - och ännu mer intressant - fått sin vilja igenom? Dvs att man fortsätter i "jobb och utvecklingsgarantin" som innan RoM. Aktivitetsrapporter osv mot AMS förblir ju oförändrat.

Om detta redan diskuterats i tråden är jag tacksam för länk.
tldr: Hur kan jag bäst tacka nej till förlängd RoM-period?
Har du något bra argument för att "slippa" KRoM så som att du hittat ett arbete eller skall börja studera inom 3 månader så finns det givetvis ingen anledning att påbörja en ny period, prata med AF och förklara varför du inte tycker att det är någon ide att börja en ny period så "slipper" du säkert.

Att enbart ha argumentet att "jag vill fortsätta i jobb och utvecklingsgarantin som innan" funkar inte då hela systemet gjorts om till att skötas av externa leverantörer i KRoM med personliga coacher. Är du inte nöjd med den leverantör du haft i innevarande period så kan du givetvis byta till någon som passar dig bättre...

Vore intressant att höra vilket argument du har för att vilja avsluta KRoM?
Senast redigerad av kimdah2002 2022-05-13 kl. 08:59.
Citera
2022-05-20, 08:26
Medlem
Citat:
Har du något bra argument för att "slippa" KRoM så som att du hittat ett arbete eller skall börja studera inom 3 månader så finns det givetvis ingen anledning att påbörja en ny period, prata med AF och förklara varför du inte tycker att det är någon ide att börja en ny period så "slipper" du säkert.

Att enbart ha argumentet att "jag vill fortsätta i jobb och utvecklingsgarantin som innan" funkar inte då hela systemet gjorts om till att skötas av externa leverantörer i KRoM med personliga coacher. Är du inte nöjd med den leverantör du haft i innevarande period så kan du givetvis byta till någon som passar dig bättre...

Vore intressant att höra vilket argument du har för att vilja avsluta KRoM?

Behöver akut tips på vad man kan säga och göra för att slippa den här KRoM skiten.

Har en diagnos / funktionsnedsättning jag kan spela på men vet inte om det räcker eller hur jag ska få det till att jag inte kan tillgodogöra mig tjänsten..

Sitter i telefonkö nu för att försöka snacka mig ur det så snabba svar hade varit guld värt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in