2022-05-19, 20:46
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Är det ingen som kan komma med en vettig och genomtänkt analys för varför oljan kommer rasa i pris? Känns som att jag hamnat i ekokammaren och behöver lite perspektiv här! De som kommer med motargument har ingen koll och kommer mest med snack om att OPEC kommer vrida på kranarna eller att alla kommer köra Tesla som laddas med vindkraft snart ändå så därför behövs snart inte olja.

De vettigaste argumenten handlar om att efterfrågan kommer rasa när världen får högre räntor och konjunkturen bromsar in, men det är mest spekulationer, ingen kommer med en genomtänkt analys här.
Bankerna tävlar ju om att konstant öka chansen för recession i sina analyser, nu är vi ju en bra bit över 25% i så gott som alla bankers analys, så det är väl spekulationer med en hel del tyngd bakom.
https://www.dailynews.com/2022/05/13/recession-odds-within-next-year-now-30-survey-shows/
Hade jag fått göra en analys hade jag väl sagt att chansen är en bra bit över 50%.

Kina är väl så gott som garanterade en recession också, om dom nu inte redan kan sägas vara i en, och dom är ju en av de större energianvändarna.
https://www.esaienergy.com/post/china-watch-export-of-fuels-likely-to-increase

Sen om det här leder till reducerade oljepriser i någon större grad vet jag inte. Antagligen under recessionen, men sen ska vi ju igång med ekonomin igen och då har vi samma problem som nu.
Citera
2022-05-19, 20:52
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
De vettigaste argumenten handlar om att efterfrågan kommer rasa när världen får högre räntor och konjunkturen bromsar in, men det är mest spekulationer, ingen kommer med en genomtänkt analys här.
Det är en reell risk. Det hände 2008 och 2020 även om pandemin var speciell med sina reserestriktioner.

Basic materials har rasat p.g.a. demand destruction.

Det finns några stora skillnader mot 2008:
* Befolkningsexplosionen i 3:e världen har fått 14 år mer att verka.
* Den del av konsumtionen som konsumenten lägger på fossilbränsle i nuläget är bara hälften jämfört med när "demand destruction" slog till (se andra grafen i denna post från FRED blog som kom häromdagen: https://fredblog.stlouisfed.org/2022/05/gauging-spending-on-gasoline-and-other-energy-goods/).

(edit: strök två faktorer som ju inte har med demand-side att göra:
* Lagren är på betydligt lägre nivåer.
* Branschen hade inte varit konstant mobbad och underkapitaliserad en lång period.)

En skillnad mot basic materials är att olja inte är discretionary, vilket bilar, surfplattor, etc. är som driver efterfrågan på basic materials.

Men risken för "demand destruction" finns och kommer ligga konstant i bolagens värderingar. Inget som aktieägaren behöver bry sig om dock. Kassaflödena räcker för att ge god avkastning. Någon multipelexpansion behövs inte.
Senast redigerad av jnilsson 2022-05-19 kl. 21:16.
Citera
2022-05-19, 21:08
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
De gör sten
Som de säljer till Småland.

Sorry, kunde inte låta bli. ;-)

Mer allvarligt, cement lär ju efterfrågas fortsatt när woke-klubben skall bygga vindsnurror som täcker hela horisonten och samma woke-klubb har ju mobbat producenterna konstant de senaste 10 åren. Energipriser borde dock tynga.
Citera
2022-05-19, 21:12
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det är en reell risk. Det hände 2008 och 2020 även om pandemin var speciell med sina reserestriktioner.

Basic materials har rasat p.g.a. demand destruction.

Det finns några stora skillnader mot 2008:
* Lagren är på betydligt lägre nivåer.
* Branschen hade inte varit konstant mobbad och underkapitaliserad en lång period.
* Befolkningsexplosionen i 3:e världen har fått 14 år mer att verka.
* Den del av konsumtionen som konsumenten lägger på fossilbränsle i nuläget är bara hälften jämfört med när "demand destruction" slog till (se andra grafen i denna post från FRED blog som kom häromdagen: https://fredblog.stlouisfed.org/2022/05/gauging-spending-on-gasoline-and-other-energy-goods/).

En skillnad mot basic materials är att olja inte är discretionary, vilket bilar, surfplattor, etc. är som driver efterfrågan på basic materials.

Men risken för "demand destruction" finns och kommer ligga konstant i bolagens värderingar. Inget som aktieägaren behöver bry sig om dock. Kassaflödena räcker för att ge god avkastning. Någon multipelexpansion behövs inte.
Absolut, sedan tror jag det finns stor risk att den finansiella efterfrågan på olja tappar mer än den reella efterfrågan. Dvs att certifikat och aktier rasar medan det fysiska priset inte gör det lika mycket.

Enligt Eric Nuttall, Rick Rule och flera andra som ändå har rätt bra koll värderas de nordamerikanska oljebolagen idag till någonstans mellan 60-70 USD olja räknat på diskontering av kassaflödena. Det finns därför en hel del fundamental fallhöjd. Självklart kommer aktiekurserna falla ordentligt (minst halveras) om oljan faller till 65 USD, däremot kommer de fortfarande vara mer lönsamma än stora delar av börsen. Cardinal t.ex. när de är skuldfria snart menar att de kan behålla deras nya utdelning (som ger en direktavkastning på ungefär 7% med dagens aktiekurs) ner till ett oljepris på 55 USD. Så även om oljepriset rasar ner mot 60 USD kan de fortsätta producera fina kassaflöden och dela ut pengar (vilket vid en halvering av aktiekursen ger en direktavkastning på 15%) samt återköpa aktier. Många bolag återköper 10% av aktierna per år nu. Så egentligen kan en dipp i aktiekurserna faktiskt vara positivt på sikt. Då är fler villiga att sälja vilket gör att återköpen blir billigare och trycker inte upp kursen lika mycket. Sedan kommer oljebolagen ut ur nästa lågkonjunktur men nu med 30% mindre aktier samtidigt som vi som köpte aktierna 2020-2021 har fått tillbaka hela investeringen med ränta bara från utdelningar.

Samtidigt säljer jag hellre oljebolagen med 300-600% vinst, avvaktar och köper tillbaka (dvs om oljepriset faktiskt rasar) på botten igen. Samtidigt ser det snarare ut som att priset kommer fortsätta upp, i alla fall över sommaren. Efter det blir det att utvärdera igen.

Något annat som är intressant är offshore där dagsraterna kommer fortsätta öka så länge oljepriset långsiktigt (3 och 5 år terminerna) ligger en bra bit över break-even. Det kan därför bli så att en tillfällig nedgång i oljepriset pga inbromsning ändå kan leda till att offshore-raterna fortsätter uppåt. Det måste naturligtvis inte bli så, men det kan bli så.
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-05-19 kl. 21:23.
Citera
2022-05-19, 21:28
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Bankerna tävlar ju om att konstant öka chansen för recession i sina analyser, nu är vi ju en bra bit över 25% i så gott som alla bankers analys, så det är väl spekulationer med en hel del tyngd bakom.
https://www.dailynews.com/2022/05/13/recession-odds-within-next-year-now-30-survey-shows/
Hade jag fått göra en analys hade jag väl sagt att chansen är en bra bit över 50%.

Kina är väl så gott som garanterade en recession också, om dom nu inte redan kan sägas vara i en, och dom är ju en av de större energianvändarna.
https://www.esaienergy.com/post/china-watch-export-of-fuels-likely-to-increase

Sen om det här leder till reducerade oljepriser i någon större grad vet jag inte. Antagligen under recessionen, men sen ska vi ju igång med ekonomin igen och då har vi samma problem som nu.
Det kommer absolut bli recession. Det är det enda sättet att få ner inflationen till under 2%. Frågan är väl mer vad det har för effekt på energipriserna. Lagren av energi minskar hela tiden och oljebolagens nuvarande CAPEX är inte ens tillräckligt för att behålla produktionen på sikt. Sjunker utbudet mer än vad efterfrågan sjunker går priserna ändå upp...
Citera
2022-05-19, 21:54
Medlem
Neuschwansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Vulcan materials kanske kan vara intressant om du vill ha något lite bredare. De gör sten, grus, asfalt, betong och allt sådant byggmaterial.

Tackar tackar, ska kika in dom!
Citera
2022-05-20, 00:44
Medlem
brolinlevers avatar
Det kommer inte bli något direkt ras i oljepriset. snacket om att det ska satsas mer på den gröna energin får motsatt effekt, eftersom det går åt vansinniga mängder fossilbränslen för att framställa skräpet. Det är superbullish olja med satsningar på sånt

Kan alla åkerier gå i konkurs? skulle kanske vara det då, men det känns tveksamt, de hade ett toppenår förra året, de får väl leva på det i år, nästa år flyttar de kostnaden till kunderna.

Tror inte högt bensinpris påverkar vqnligq konsumenters körande i någon större utsträckning, jag kör inte mindre nu, klart skulle soppan kosta 100 kr litern skulle jag kanske köra 10% mindre

Inflation, potatisen gick upp med 40% i min stad, på en vecka, de kallar det klipp såg jag, det nya priset, så lär nog bli än dyrare. Det är bara att vänja sig vid att allt blir dyrare så också olja. Appar och skit kanske kan bli billigare så jämnar det ut sig.

En ny hittepå-sjuka, kan naturligtvis tillfälligt dra ner priset så klart, men som du sagt många gånger, det är inte ett efterfråge-relaterat problem, det är ett supply-problem.

Den nya hittepå-sjukan är ap-pest tydligen, antar någon spanjack knullat en chimpans eller något. Man vet det är trams när de döper sjukdomen efter djur, men det behöver inte stoppa idioterna från att stänga ner
Citera
2022-05-20, 10:49
Medlem
MrLevaLivets avatar
Apropå inflation, tyska PPI är nu på 33,5% (!!!! and cue the fire).
Tyska DAX är dock i skrivande stund upp 1,36% och mina björnar går i ide. Helt fascinerande. Börjar bli rastlös, vill se totalmosat DAX-action. Antar att det är ECB-koman som håller skiten uppe ett tag till.

https://m.investing.com/economic-calendar/german-ppi-739
Citera
2022-05-20, 11:32
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Apropå inflation, tyska PPI är nu på 33,5% (!!!! and cue the fire).
Tyska DAX är dock i skrivande stund upp 1,36% och mina björnar går i ide. Helt fascinerande. Börjar bli rastlös, vill se totalmosat DAX-action. Antar att det är ECB-koman som håller skiten uppe ett tag till.

https://m.investing.com/economic-calendar/german-ppi-739

De gröna är näst största parti i Tyskaland enligt ny mätning.
Är det energislukare som är indextunga?
ISF måste jag köpa DAX mini S eller något liknande, kan som bekant inte det där

Tyskarna förtjänar all smärta som kommer, verkar som de är helt hjärntvättade. Undrar om de kommer fatta ens när de sitter och svälter i mörkret Har tyskarna en discord likt Aegirbio eller vad??

jag fattar inte det landet, säga vad man vill om Svenskarna, men vi verkar sent omsider åtminstone ha fattat att MP är en pengaslukande parasit på samhället
Citera
2022-05-20, 13:23
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
De gröna är näst största parti i Tyskaland enligt ny mätning.
Är det energislukare som är indextunga?
ISF måste jag köpa DAX mini S eller något liknande, kan som bekant inte det där

Tyskarna förtjänar all smärta som kommer, verkar som de är helt hjärntvättade. Undrar om de kommer fatta ens när de sitter och svälter i mörkret Har tyskarna en discord likt Aegirbio eller vad??

jag fattar inte det landet, säga vad man vill om Svenskarna, men vi verkar sent omsider åtminstone ha fattat att MP är en pengaslukande parasit på samhället

Hahaha, ja korta skiten till stenåldern! Jag köpte precis fler björnar
Fatta, 33,5%, oj när dessa kostnader slår igenom.
Citera
2022-05-20, 17:26
Medlem
bajssprutans avatar
Memesen på Wallstreetbets håller hög kvalité får man iallafall säga. Orkestern fortsätter spela ombord Titanic.

Jag sitter på 1/3 cash av just anledningen att en recession (kanskeantagligen) drar ner allt åt helvetet.
Vid ett ras på 50% kan jag dubbla mina innehav. Rick Rule är klok.

Men annars är nog energi det sista som drabbas, precis som konstgödning till maten. Därför jag minskat i industrimetall.
Citera
2022-05-20, 18:49
Medlem
wwrs avatar
T.o.m. korta räntefonder i USD kan minska i värde om eliten lyckas skapa inflation utan tillväxt. Var parkerar man säkrast kapital? BGF Energy backade -3.3% igår. Vete back -1.4% men där kanske man skall behålla. För smala sektorer för att våga parkera större andel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in