2022-05-18, 21:02
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Vi kanske får vara med om ännu ett piratrally innan världen går under. ZIM rapporterar finfina siffror idag, men marknaden verkar fortfarande vara överens om att det är töntigt att tjäna pengar så de sjönk såklart som allt annat. Jag norpade åt mig lite mer iallafall.

https://m.jpost.com/business-and-innovation/energy-and-infrastructure/article-707020/amp

Informativ shippinggubbe:
https://twitter.com/mintzmyer/

Jag ligger med köporder på 60, håller tummarna
Citera
2022-05-18, 23:00
Medlem
Vad säger ni om African oil (aoi)?

Värd att fortsätta hålla?
Citera
2022-05-19, 10:14
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grekev
Vad säger ni om African oil (aoi)?

Värd att fortsätta hålla?

Absolut, nu vet jag inte hur länge deras hedgar på lägre pris gäller, men när de går ut så kommer deras vinst att gå upp. Sedan har de ju även 6% i monsterfyndet, får de någon köpare på det så är det förmodligen högre än deras nuvarande kurs om man får tro uträkningar och rapporter kring det.

Vet inte vad du vill köpa istället i och för sig, men jag tycker AOI är värda att hålla
Citera
2022-05-19, 10:21
Medlem
brolinlevers avatar
EU-dumbommarna har inte lärts sig något av tidigare misstag om jag förstått highlightsen från RepowerEU rätt.

LNG, Kol, olja gas är fortsatt bullish, tomtarna tycks inte kunna ta till sig att det inte blåser jämt

De metaller som används i snurrorna lär också vara bra investeringar, vet inte exakt vad det är, neodym är en, stål förmodar jag. De som gör portabla elverk kan också vara bra, det kommer att sluta som i Kalifornien att alla har ett eget dieselaggregat för att hålla värmen, i Californiens fall kyla

Citera
2022-05-19, 11:39
Medlem
Neuschwansteins avatar
Kanske lite fel tråd att fråga i men har ni några tips på bolag som gör cement eller betong? Kan också vara byggbolag som gjuter/bygger med betong och cement som typ Hochtief, NCC , Skanska etc.
Citera
2022-05-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuschwanstein
Kanske lite fel tråd att fråga i men har ni några tips på bolag som gör cement eller betong? Kan också vara byggbolag som gjuter/bygger med betong och cement som typ Hochtief, NCC , Skanska etc.
HeidelbergCement AG.
Edit. De äger Cementa och kalkbrottet i Slite som det är eller varit frågetecken runt fortsatt verksamhet. Men det kände du kanske till?
Senast redigerad av Truefighter 2022-05-19 kl. 12:00.
Citera
2022-05-19, 14:11
Medlem
Neuschwansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
HeidelbergCement AG.
Edit. De äger Cementa och kalkbrottet i Slite som det är eller varit frågetecken runt fortsatt verksamhet. Men det kände du kanske till?

Yes, kanske borde lagt till att de redan ligger i min bevakningslista... men tack för tipset hur som helst!
Citera
2022-05-19, 15:42
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuschwanstein

Vulcan materials kanske kan vara intressant om du vill ha något lite bredare. De gör sten, grus, asfalt, betong och allt sådant byggmaterial.
Citera
2022-05-19, 17:56
Medlem
Naturgasturkens avatar
Otrolig styrka i oljepriset just nu. Det är som att 110 USD är en slags magnet. Priset sjunker pga dåliga nyheter för konjunkturen och liknande men dras sedan tillbaka upp mot 110 gång efter gång.

Intressant rörande den uppkommande bristsituationen för petroleumprodukter i USA:
https://www.youtube.com/watch?v=MILbcusL7hE

Rörande att OPEC inte verkar ha någon överkapacitet kvar (något som många verkar ha missat - frågar man genomsnittliga aktie-investeraren säger de att OPEC bara kommer öppna kranarna) samt varför han anser att fred i Ukraina är bra för oljepriset:
https://www.youtube.com/watch?v=ADWnlWN9pL0

Underutbudet av olja verkar som förutspått agera som en motvikt till signalerna om att världens ekonomier börjar bromsa in. Många analytiker verkar helt ha missat utbuds-aspekten när det gäller energi och bara analyserat efterfråge-aspekten.
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-05-19 kl. 18:01.
Citera
2022-05-19, 18:05
Medlem
Naturgasturkens avatar
Är det ingen som kan komma med en vettig och genomtänkt analys för varför oljan kommer rasa i pris? Känns som att jag hamnat i ekokammaren och behöver lite perspektiv här! De som kommer med motargument har ingen koll och kommer mest med snack om att OPEC kommer vrida på kranarna eller att alla kommer köra Tesla som laddas med vindkraft snart ändå så därför behövs snart inte olja.

De vettigaste argumenten handlar om att efterfrågan kommer rasa när världen får högre räntor och konjunkturen bromsar in, men det är mest spekulationer, ingen kommer med en genomtänkt analys här.
Citera
2022-05-19, 18:52
Medlem
Vad finns det för vettiga service-företag att investera i nu när det är inflation? Som jag förstår det är bolag som fokuserar på tjänster bra i dessa tider och jag undrar hur ni valt att göra? Svenska Coor är exempelvis ett företag som gått bra de senaste åren och jag tänker att det kanske är bra att investera där och i andra liknande bolag?
Citera
2022-05-19, 18:53
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Är det ingen som kan komma med en vettig och genomtänkt analys för varför oljan kommer rasa i pris? Känns som att jag hamnat i ekokammaren och behöver lite perspektiv här! De som kommer med motargument har ingen koll och kommer mest med snack om att OPEC kommer vrida på kranarna eller att alla kommer köra Tesla som laddas med vindkraft snart ändå så därför behövs snart inte olja.

De vettigaste argumenten handlar om att efterfrågan kommer rasa när världen får högre räntor och konjunkturen bromsar in, men det är mest spekulationer, ingen kommer med en genomtänkt analys här.

Efterfrågan behöver rasa rejält för att oljepriset ska sjunka. Opec ökade med 70.000 fat om dagen i april samtidigt som Ryssland tappade 900.000 om dagen. You do the math.

"OPEC's 13 members raised output by 70,000 b/d to 28.80 million b/d, led by gains in Saudi Arabia and Iraq, but production by key ally Russia fell by 900,000 b/d, and Kazakhstan also registered significant losses."

https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/oil/050922-opec-april-crude-oil-output-tumbles-as-sanctions-hit-russian-output-platts-survey

Det pratas även om att det är akut raffineringsbrist i världen och särskilt i USA. Vet inte hur det påverkar oljepriset? Raffinaderierna kan ju inte framställa mer bensin, diesel och fotogen än vad man har kapacitet för just nu. Kapaciteten går naturligtvis att bygga ut, men lär ta tid.

"Very low inventories of oil products in the United States and a shortage of refining capacity have laid the foundations for an oil shortage crisis in the United States this summer, Paul Sankey, Lead Analyst at Sankey Research, told CNBC in an interview on Thursday...

There is a global shortage of refining capacity, and currently the energy world "is completely insane", he noted."

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Analyst-Warns-Of-A-Fuel-Shortage-Crisis-In-The-US.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in