Citat:
Ursprungligen postat av
Speedballer
Ja det låter pinsamt men jag vet typ inte hur man städar ett hem trots vuxen. Haft flickvänner som ordnade den biten medan jag lagade maten och handlade för jag tycker det är roligare. Nu är jag ditchad av senaste kvinnan och det har varit ostädat sen dess medan jag knarkat och fortsätter nu. Men det ska inte behöva se ut som misär hemma för det men jag vet inte hur man gör eller ens vilka medel som behövs. Det är en hall, badrum allt kakel plus duschkabin som förjar se järjävlig och har någon ful smutsig färg i botten? Har ett litet kök som behöver all kärlek. Golvet är trä och resten möblerna är vita så vet ni allt nu. Vilka medel behövs i vilken ordning bör jag utföra uppgiften allt sånt behöver ni lära er.
Har ståpp i ena diskhorn och vet inte hur man löser det.
Fönster och tvätt av balkong blir nästa projekt men kom gärna med tips hur fan jag ska lösa så det blir snyggt där.
Jag har grov ADD, levt på andra människor, och går runt utan att ta mediciner så därav frågan. Jag är inte efterbliven när det kommer till andra moment
Speedballer
Åh vad kul!
Är en sådan där som älskar städning och att göra hemmet fint med allt från renovering, till bygga trädgård till riktigt råstäda.
Okej:
1. Allt skräp plockas upp och läggs i en påse eller sopsäck.
2. Undan med alla hinder som malplacerade stolar o.s.v. (Släng upp dem på bordet)
3. Dammsug! Överallt, dyk in under sängen, under soffan, i alla vrår och springor. Även badrumsgolvet och i garderober. Har du balkong, dammsuger du även den och om ingen matta därute så moppar du den också.
4. Moppa golven, köp en om du inte har, rekommenderar dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=z0EJjzYcVng då de bästa mopparna är platta med mikrofiberduk och som du slipper vrida ur.
5. Damma överallt. Ta en mikrofibertrasa eller en wettextrasa (finns i affären) och ta undan allt på ytorna, alla prydnader, lampor och sådant och dra med den fuktade trasan så du får med allt damm, ställ sedan tillbaka allt igen, torka av dem om de också är smutsiga. Balkongbord? Då torkar du av det också. Glöm ej fönsterbräden och spindelnät i taket.
6. Byt i sängen. Strippa sängen på örngott, påslakan och lakan, lägg dem i tvätten och byt till nytt, bädda efter det fint.
7. Diska. På med kranen, fram med Yes diskmedel (absolut bäst och oslagbart bra genom tiderna) häll på diskborsten och gnugga på. Torka sedan av arbetsbänkarna i köket, du kan även skrubba dem med en kökssvamp, finns också i närmsta affär.

Glöm inte att skrubba spisen från häll till om du har smutsigt inne i ugnen.
8. Fönstren. Hämta diskmedel och vatten i en liten hink eller skål och doppa trasan i (helst mikrofiber men ta vad du har annars) gnugga rutorna och direkt efter så det inte torkar, tar du en fönsterskrapa och skrapar av dem. Gör så med ALLA fönster.
Badrummet:
Ta fram kökssvampen (köp helst en annan för badrummet), på med diskmedel (Yes, diskmedel är universalt och kan användas till allting, really) och skrubba badkaret/duschen, vasken och toaletten. Bara kläm i rejält! Skölj sedan allting med duschen och torka av vattnet med dammtrasan.
Har du smutsiga fogar så rekommenderar jag antingen att skrubba eller använda Cillit bang power mousse på metallflaska, spraya på, låt verka en timme, skölj av och håll på så till fogarna är helt rena. (Förvandlade mitt badrum på det viset, fogarna var svarta och blev efter det ljusgrå och riktigt fräscht, röklukten försvann också och så även möglet)
Jag tror det täcker allt, en inspirerande person gällande städning är Auri Katarina som är GRYM! Hon tar sig an tittares extremsmutsiga hem gratis. Betvivlar det är såhärpass hos dig men du ser, kan hon tackla den nivån, kan du tackla denna.
https://www.youtube.com/watch?v=mCFaB7kfEjg
Såhär gör du med vasken:
https://www.youtube.com/watch?v=oyNFfSXBFYo