2022-05-15, 20:39
Medlem
neuron-drones avatar
Är det stopp i köket behöver du en sådan där grej med gummiblerp, vad nu den heter. Jätteeffektivt. När det löst sig slå på hetvatten.

Jag använder mopp med huvud som ser ut som disktrasor, gillar dem bäst.

Köp städgrejer på Dollarstore eller ÖoB. Onödigt betala överpris. Arabaffärer brukar ha väldigt starka rengöringsmedel med. Dasty avfettning är suverän.
Citera
2022-05-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
1. Damma av hyllor med en torr trasa.
2. Dammsug golvet

Klart.

För våtutrymmen:
1. Damma av med torr trasa
2. Skura med blöt trasa (vatten blandat med såpa)
3. Skölj med blöt trasa (endast vatten)
4. Torka med torr trasa

Klart.

Varför ska man damma med torr trasa?

Jag brukar alltid damma med fuktig trasa för då fastnar dammet i trasan.
Citera
2022-05-15, 21:47
Bannlyst
Skapa en bra grund att stå på med ordning och reda, garderober ska vara iordning, köksskåp m.m.
Saker ska gärna ha sin plats, då blir det lättare!

Sen är tricket att småstäder lite varje dag och plocka undan allteftersom!

Kombinera gärna med tvättid, medans du väntar dom där 40 minutrarna på tvättmaskinen så är det lika bra att motionera snabeldraken eller dra runt med en trasa, ska rutiner som du följer så blir det bra!
Citera
2022-05-16, 02:06
Medlem
Dammsug bara och torka av lister och ytor med torr mirakeltrasa som du med jämna mellanrum skakar loss dammet från genom fönstret. Moppar och skurar golven gör man när det är dags för flyttstädning. Badrummet tar du toa, handfat med typ ajax universalrengöring och svamp med vit skrubbyta för att undvika repor. WC anka i toastolen sen och skrubba med toaborste. Grovrengöring av kakel och annat tar man när det är dags att flytta. Fönster om det känns viktigt tar du och blöter en gammal disktrasa eventuellt med lite diskmedel och torkar av. Du kan göra det snyggare med fönsterskrapa när det är dags att flyttstäda. Det går också utmärkt att då anlita en städfirma för flyttstädning också. Krångla inte till det i onödan.
Senast redigerad av Vorlander 2022-05-16 kl. 02:15.
Citera
2022-05-16, 02:12
Medlem
skoputss avatar
Citat:
1. Damma av hyllor med en torr trasa.
2. Dammsug golvet

Klart.

För våtutrymmen:
1. Damma av med torr trasa
2. Skura med blöt trasa (vatten blandat med såpa)
3. Skölj med blöt trasa (endast vatten)
4. Torka med torr trasa

Klart.

Alla kemikalier och olika skurmedel du hittar i affären är totalt överflödiga, du kan städa allt med såpvatten. Speglar och fönsterrutor kan du torka torra med tidningspapper så slipper du torkränder.

Nej, nej, nej! Inget tidningspapper på fönster och speglar, det blir repor.
Citera
2022-05-16, 02:16
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Varför ska man damma med torr trasa?

Jag brukar alltid damma med fuktig trasa för då fastnar dammet i trasan.

Precis, den människan kan inte städa. Fuktig trasa, såpvatten.

Efter dammsugning ska golven torkas om man har det extra skitigt (som TS verkar ha).
Citera
2022-05-16, 22:10
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Nej, nej, nej! Inget tidningspapper på fönster och speglar, det blir repor.

Varför skulle det bli repor? Du får ju ta bort häftningen först givetvis.
Citera
2022-05-16, 23:53
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Varför skulle det bli repor? Du får ju ta bort häftningen först givetvis.

Ingen är så dum att den låter häftningen vara kvar. Jag har alltid hört att det blir repor av tidningspapper och utgått ifrån att de repor jag sett på fönster kommit sig av dessa.

Citat:
2. Tidningspapper är bäst att eftertorka med

Det här är en riktigt gammal myt som lever kvar från den tiden man hade annat papper i tidningarna och saknade dagens redskap. Om du tittar på gamla fönster kan du ibland se repor i cirklar. Som regel kommer de från tidningspapper eller handdukar. En solig dag ser du hur grimmigt fönstret är… det blir inte så bra.
https://eriksfonsterputs.se/2022/02/02/sant-och-falskt
Citera
2022-05-18, 11:42
Medlem
Speedballers avatar
Ni ska länka till mig vilka verktyg som behövs exakt så jag kan kolla om jag ens har dom. Ni ska kategoriskt berätta för mig hur städning ska gå tlll moment efter moment är frågeställningen jag ber.
Citera
2022-05-18, 17:26
Medlem
Timoteuss avatar
1, kolla under diskhon ifall du har rör av plast. Om ja, då kan du skriva bort den understa delen i vattenlåset, dvs: den böjda rörgrejen. Sätt en hink under, för nu kommer det att skvala.
Sedan får du känna efter i röret, uppåt och nedåt, om det är något som sitter fast. Använd gärna handskar för det är en avskyvärd brun beläggning på rörets insida. Om du vill kan du torka av geggan så gott det går med hushållspapper. Skruva ihop igen. Om det inte var något stopp så högt upp, måste du köpa propplösare och göra som det står på förpackningen.

2. Ställ tillbaka alla föremål som är på drift i lägenheten. Lägg smutsiga kläder i tvätten.

3. Köp en sprayflaska med badrumsrengöring och en svamp avsedd för just badrum. (De för kök är hårdare och kan repa). Spraya i duschen, på handfatet, kranar osv. låt stå i fem minuter. Gnugga sedan med svampen överallt där du sprayar. Skölj av. Nu ska ytorna kännas glatta. Är de lite sträva är det smuts kvar. Är det mycket kalkfläckar kvar efteråt? Tex runt basen på vattenkranen. Köp ättika 24% och häll på fläcken. Då bubblar det. Låt stå fem minuter eller mer. Gnugga lite. Skölj.
Du kan spraya, gnugga och skölja även golvet och toalettstolen. Om toalettstolen är väldigt smutsig och med kalkavlagringar nere i kröken: stöt ut vattnet med toaborsten. Man brukar kunna få bort det mesta. Häll på ättika eller speciellt kalkborttagningsmedel, finns ofta på stora livsmedelsaffärer. Låt stå i flera timmar. Skrubba för glatta livet tills allt är borta.
Nä, nu ska jag av tåget. Får sluta här. Lycka till!
Citera
2022-05-18, 17:39
Medlem
Tycker ts ska söka till polishögskolan & rycka upp sig lite
Citera
2022-05-19, 19:20
Medlem
Du har inte funderat på att lösa ditt självidentifierade problem istället: att du inte vill ta ansvar för ditt eget liv utan är beroende av att andra lägger ner stor möda på att dalta med dig och berätta hur du i detalj ska sköta ditt liv?

Bara ett förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in