Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
jag tror ej dom faller tilbaks så snabbt, kolla tex riksbankens prognoser. dessutom kommer matpriser stiga ännu mer framöver då de sitter på 6 och 12 månaders inköpsavtal och inte kan höja priser i sista ledet. lönsamheten har fallit extremt, många hotas av konkurs men kan inte göra något åt det ännu. bara det att maten kommer kosta minst 30% mer om ett halvår kan säkert också bidra till att hålla ner bostadspriserna, i kombination med högre ränta

Har de prognoserna någonsin varit rätt ute? För två månader sedan trodde inte RB på en enda höjning i år.
Hur som är väl det logisk att räntorna sänks igen nästa år när ekonomin börjar gå åt pipsvängen.
Citera
2022-05-19, 19:42
Medlem
EBTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Fattar inte hur du menar? 10% är ju alltid 10%.

Huset kostar 1 Mkr och minskar med 10% alltså kostar huset 900 000.

Vad har inflation med detta att göra?
Köpkraft. Om allt annat blir dyrare men ditt hus står still har det fått en relativ värdeminskning.
Citera
2022-05-19, 19:59
Medlem
De gick väl upp 20% under pandemin. Så 20-10= +10%
Citera
2022-05-19, 20:18
Medlem
Haha booli ligger nere.. nu ska Svensson in och se vad deras hus är värt!
Citera
2022-05-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Och du då

Exakt! Har kollat booli de senaste 2
Månaderna då vi är i köpartagen!
Citera
2022-05-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarkhanv
Har de prognoserna någonsin varit rätt ute? För två månader sedan trodde inte RB på en enda höjning i år.
Hur som är väl det logisk att räntorna sänks igen nästa år när ekonomin börjar gå åt pipsvängen.
jag tror de vet mycket mer än vad de säger till allmänheten dock. även om ingen kan spå in i framtiden..
Citera
2022-05-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Hej ny reggad.

Som vanligt svammel ifrån dig.

Inga källor utan bara egna Rysslands teorier.
visst, jag löser källor till dig om du har tvivel på min trovärdighet. tänk att det alltid ska svamlas om dessa källor när man lyfter något istället för att bara googla lite snabbt och kolla om det stämmer om man tvivlar så starkt

https://www.livsmedelsforetagen.se/a...ev-q1-2022.pdf

https://www.livsmedelsforetagen.se/k...liv-eller-dod/

”Det tar alldeles för lång tid mellan att vi drabbas av kostnaden och i sin tur får föra den vidare till nästa led. Handeln kan genomföra en prisändring i butiker på mindre än 2 veckor. Att kräva aviseringstider om 16 veckor upp till 6 månader i den här situationen känns verklighetsfrämmande. Alla måste förstå och agera utifrån att läget är akut och kräver åtgärder nu.”

varsågod

berätta gärna om mina rysslandsteorier. ryssland ska ha sparkat ännu flera befäl nu. behöver du källa på det? ukarina har sprängt nån bro idag också. ett stort landstigningsfartyg på g till sthlm från usa, 270 meter långt typ. ukraina har sedan 2021 tillverkat raketartilleri till bm-30, 250kg laddning och 130km räckvidd. behöver du källa på detta? med dumma pjäser som motståndaren nyttjar har de 80km räckvidd och ingen precision. såklart finns det begränsat av dessa "vilkha M" och nu är fabriken bombad
Senast redigerad av DrillBitTTT 2022-05-19 kl. 20:55.
Citera
2022-05-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ja alltså? va?

Råd att köpa? Folk måste sälja också, det går inte bara åt en väg.

Men innan var det fomo, det är inte i närheten av lika många som kommer gå in i en galen budgivning när de vet att värdet på den bostaden kan vara 10% mindre om 2 år.

Men sen stiger priserna igen. Har man gjort resan förut vet man hur det funkar
Citera
2022-05-19, 20:50
Medlem
JymdKjams avatar
Nybyggnationen av bostäder spås falla med hela 30 % kommande år. Det var redan brist på bostäder innan och dessutom ökar Sveriges befolkning stadigt (mest i Europa procentuellt sätt). Så efterfrågan kommer bli fortsatt starkt pga alla dessa faktorer ===>> motverkar prisnedgången.
Citera
2022-05-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Ja, nån sån stackare har jag också träffat. De gjorde inget annat än vad alla gör idag, bara att de klev in i fel tid. Jag tycker också synd om alla de som flyttar till sitt första boende nu…
samtidigt har unga inte sett något annat än uppgång. mina vänner på universitetet har pungat ut 1.5 mille frö 27 kvadrat ett par stycken. jag var inne på samma bana men insåg att efter att priserna gått upp med 42% senaste 3 åren i den här staden varav en stor del efter pandemin, har jag avvaktat lite. det känns skönt för min del, blir att avvakta ett tag till

för samma peng kan jag köpa en billigare villa där jag kommer från. förstår verkligen inte hur folk kan gå med på sånna priser när man får så lite för pengarna. helt absurt tycker jag
Citera
2022-05-19, 21:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.dn.se/ekonomi/prognos-bo...ed-10-procent/

10%..Blir man inte lite som gäsp ”rycker på axlarna”..jaha..inte mer? Det är ju bara en skakning eller hur?

Det skulle egentligen bara vara välkomnande. Själv har jag tjänat tillräckligt mycket på bostadsuppgångarna för att ändå ligga på plus om det går ner 10%. Men att kunna köpa en större lägenhet till lite rabatt är ju bara bra.

Dock blir nog kruxet att det inte lär läggas ut något om det rasar så mkt, så var det 2018 och det enda som händer är ju då att säljarna väntar tills det gått upp igen.
Citera
2022-05-19, 21:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nybyggnationen av bostäder spås falla med hela 30 % kommande år. Det var redan brist på bostäder innan och dessutom ökar Sveriges befolkning stadigt (mest i Europa procentuellt sätt). Så efterfrågan kommer bli fortsatt starkt pga alla dessa faktorer ===>> motverkar prisnedgången.

Glöm inte skenande inflation, som slår mot byggmaterial, energiförbrukning, mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in