2022-05-19, 07:04
Ska det vara nån glädje i bägaren så: nu kanske man skönjer slutet på byggen av alla jädra kartonghusghetton som slängts upp i våra städer.
Skönt
Citera
2022-05-19, 07:16
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Intressant påstående. Situationen kan väl då inte vara något världsunikt?

Jo, världsunik eftersom vi därtill har så handlingsförlamade politiker, underbemannad ordningsmakt och en ängslig befolkning livrädda att ställa krav -- lättare att låna ett par miljoner extra och flytta än att ställa ansvariga till kaoset mot väggen. Förenklat uttryckt.
Citera
2022-05-19, 07:21
När jag tänkt efter så fick jag värsta varningsklockan nyligen: yngre par(högst ordinära jobb) köpt boende för många miljoner(bra mycket mer än 5), där egna kommande lägenhetsförsäljningar skulle bidra till en stor del av insatsen. Alarmklockan red alert!
Citera
2022-05-19, 07:39
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.dn.se/ekonomi/prognos-bo...ed-10-procent/

10%..Blir man inte lite som gäsp ”rycker på axlarna”..jaha..inte mer? Det är ju bara en skakning eller hur?

Fallande säljpriser på 10%
Inflation på 6-8%
Låt trenden hålla i sig i 2-3 år

Det blir ganska mycket pengar…
Citera
2022-05-19, 07:43
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
När jag tänkt efter så fick jag värsta varningsklockan nyligen: yngre par(högst ordinära jobb) köpt boende för många miljoner(bra mycket mer än 5), där egna kommande lägenhetsförsäljningar skulle bidra till en stor del av insatsen. Alarmklockan red alert!

Vet inte riktigt vilken del som du tycker låter suspekt. I mina öron låter det högst rimligt.
Citera
2022-05-19, 07:45
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Fem miljoner? Gemensam inkomst på 80 000 kr/månad. 1,5 miljoner i kontantinsats. Vad är problemet?
Citera
2022-05-19, 07:47
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Hur många gånger ska man höra detta om bostadsbrist? Det är säkert bostadsbrist i Kongo-Kinshasa också men inte fan kostar ett hus tio miljoner där!
Tänk för fan!

Håller med.
Priserna i Sverige beror på frikostig utlåning till allt större grupper.
Folk budar över varandra med bankens låtsaspengar.
Citera
2022-05-19, 07:47
Medlem
Det spelar ingen roll om priserna går ner 50%. Jag kommer ändå inte ha råd. Tack Sverige. Det är fantastiskt. Nu ska jag gå och slava vidare.
Citera
2022-05-19, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Fallande säljpriser på 10%
Inflation på 6-8%
Låt trenden hålla i sig i 2-3 år

Det blir ganska mycket pengar…

Fast den logiken fungerar inte ifall materialpriser och byggkostnader inte följer inflationen och isf går mot trenden, just nu har vi ju dock sett det motsatta. Får vi väldigt många personer som väljer att bo i tält eller husbilar eller något annat "substitut" för ett normalt boende.

Men ja, det är väl hönan eller ägget. Antingen måste nyproduktioner konkurrera ut befintligt bestånd eller så måste befintligt bestånd konkurrera ut nyproduktionen.
Citera
2022-05-19, 07:52
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
https://www.di.se/nyheter/bostadspri...sta-forlorare/

https://www.vk.se/2022-05-19/nu-rasar-bostadspriserna

Caffe Latte folket, hinner ni ut? Bäst ringa mäcklarn idag! För under sommarn görs inga affärer.
Varför ska alla sälja? Vart ska man bo istället?
Citera
2022-05-19, 07:58
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Du menar förutom kriget, inflationen, och världsoron?

Allt det hade vi för 1-2 månader sen när samme person framhärdade att priserna inte skulle sjunka.
Citera
2022-05-19, 08:02
Medlem
Gammalhiphopares avatar
https://www.svd.se/a/wOBKMM/bostadsp...igt-trendbrott

Priserna i Stockholm sjunker för andra månaden i rad. Räkna med att det fortsätter sjunka hela sommaren.

Lagom till den vanliga höstrushen har troligtvis reporäntan stigit från 0.25 till närmare 1% vilket kommer leda till en slakt på bopriserna då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in