2022-05-18, 23:25
  #32797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du menar fantombilden av en person flera kvarter från mordplatsen vid fel tidpunkt, som enligt PU är identifierad och avskriven?

JA men när kom den i tidslinjen i förhållande till att stig är med i rapport.
Citera
2022-05-19, 00:27
  #32798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Så perifert vittne var inte Bengt Palm, har du ens läst hans förhör? Han var t.ex. framme och påpekade att Palme borde läggas i framstupa sidoläge, men som ingen hört. Han kanske också ljuger då?

Och fortfarande förklarar du inte varför jag borde "förutsätta att han ljuger om nästan allt".
Oavsett roll som vittne eller GM så är det totalt osannolikt att han ljuger om allt, enligt mig.
I rollen som GM är det ju dock det han måste ha gjort då flertalet uppgifter inte är förenliga med honom som GM.



SE:s roll enligt honom själv:

Först på plats och stannar i minst 20 min
Först med att tala med Lisbet
Först med livräddande åtgärder
Först med att peka ut flyktväg för polis
Först med att springa efter polisen längs flyktvägen
Första och enda vittnet att blivit aktivt nekad att lämna uppgifter till polis.

Bengt Palm var en bilist och en person i den nyfikna folkskaran som tillströmmade efteråt. Varför var han så minnesvärd till skillnad mot SE?
__________________
Senast redigerad av BleakHouse 2022-05-19 kl. 00:30.
Citera
2022-05-19, 00:38
  #32799
Medlem
WTF865s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Problemet var väl att Lars Larsson hade missförstått var LJ stod.

Ja. Vilket gediget researcharbete Larsson gjorde.
Citera
2022-05-19, 01:51
  #32800
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTF865
Ja. Vilket gediget researcharbete Larsson gjorde.

Ingen research alls väl? Han är väl dataingenjör/företagsledare i Schweiz? Det var ett rent hobbyprojekt.

Men går det ens att researcha hur LJ stod? LJ vet ju inte ens själv riktigt

Men till skillnad från alla andra så utmärkte Larsson sig med en sällsynt skarp och logisk analys av fakta om brottet. Ärligt talat fick han personer som t.ex. Leif GW, Gunnar Wall, Polisen, m.m. att framstå som rena barnungar.

Efter att man läst Larssons analys blir andra slutsatser löjeväckande. Vilket gjort personer inom etablissemanget förbannade.
__________________
Senast redigerad av BleakHouse 2022-05-19 kl. 01:59.
Citera
2022-05-19, 07:10
  #32801
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var som ni redan känner till en "Tenson-liknande" jacka. HO beskriver Skandiamannens jacka så här: "han var klädd i någon mörkblå jacka [...] jag tippar att den var trekvartslång [...] ingen modern täckjacka utan det kan varit en lite äldre sådan där gubbmodell".

Tensonmannen och SE verkar vara i samma ålder (44+), har samma längd och färg på jackan (trekvartslång och blå), går exakt samma sträcka vid samma tidpunkt (från Skandia åtminstone), och går inte att bekräfta som varande på platsen efter skotten (flera vittnen fick faktiskt frågan).

Synd att NF inte frågades ut om längden på mannen, eller fick gå igenom fotovisningen med 15 bilder.

Kunde en Tenson-liknande jacka, 1986, ha ett sånt där förstärkt, pyramidformat axelparti?

Om SE var gärningsmannen så tror jag inte att klädseln eller något var planerat.

Däremot satte han en sjujäkla fart för att styra narrativet i "rätt" riktning efteråt ...

Det var endast enligt Fauzzi en Tensonliknande jacka och ingen annat. Det är endast han som uttryckt sig så, för att vara korrekt.
Om HO's beskrivna jacka var Tensonliknande den också, vet bara han.
Därav tycker jag din första mening är felaktig.

Ser hur du här använder HO's uppgifter och tar dom för sanna, men i övrigt så ska han minnas helt fel i vad SE sa den aktuella kvällen. Sedan har vi andra uppgifter från ALG o.s.v.
Ville bara påpeka det.
Citera
2022-05-19, 07:23
  #32802
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
SE:s roll enligt honom själv:

Först på plats och stannar i minst 20 min
Först med att tala med Lisbet
Först med livräddande åtgärder
Först med att peka ut flyktväg för polis
Först med att springa efter polisen längs flyktvägen
Första och enda vittnet att blivit aktivt nekad att lämna uppgifter till polis.

Bengt Palm var en bilist och en person i den nyfikna folkskaran som tillströmmade efteråt. Varför var han så minnesvärd till skillnad mot SE?

Anser du dessa punkter korrekta så förstår jag att du har den teorin du har.
Dessa punkter är enligt dig och inte enligt SE. Vet inte vad du får ordet "Först" ifrån?

Vad gäller Palm så fick du precis veta att han inte vare ett perifert vittne som även var framme och påpekade framstupa sidoläge.
Jag påstår varken att han borde vara mer eller mindre minnesvärd, det är inte så enkelt, jag skrev endast att han var centralt framme vid platsen, talade och att ingen minns honom heller.
På en brottsplats fokuserar personer på olika saker och de allra flesta på brottsoffret. Chock och tunnelseende. Att varken SE eller Palm registrerats av någon vet vi egentligen inte, vi kan bara läsa de små fragment som framkommit i vittnenas förhör. Vi har förvisso Jan A. som reagerar på en bild av SE senare. Tillförlitligheten vid det tillfället ser jag ändå som låg, men inte omöjlig.
(I ditt och andras fall här inne måste ni ta ställning eftersom ni redan bestämt er GM. Och med olika medel förklara bort denna typ av uppgifter. Som detta exempel med JA)
Citera
2022-05-19, 08:58
  #32803
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det var endast enligt Fauzzi en Tensonliknande jacka och ingen annat. Det är endast han som uttryckt sig så, för att vara korrekt.
Om HO's beskrivna jacka var Tensonliknande den också, vet bara han.
Därav tycker jag din första mening är felaktig.

Ser hur du här använder HO's uppgifter och tar dom för sanna, men i övrigt så ska han minnas helt fel i vad SE sa den aktuella kvällen. Sedan har vi andra uppgifter från ALG o.s.v.
Ville bara påpeka det.

Ja, den första meningen avser mycket riktigt NF:s utsaga. Behöver man fortfarande skriva ut det?

Den andra HO:s. Kan båda ha sett samma jacka?

Intressant är att de vittnen som befinner sig närmast, d.v.s. HO, NF, LP och LJ alla ser en mörkblå eller blå täckjacka. Även ALG är inne på ett mörkblått plagg.

Enligt Skandiamannens egen story går han ju på Sveavägen vid samma tidpunkt som Tensonmannen. Om inte annat alldeles i hasorna ... Båda 10-20 meter bakom LOP eller nåt.

Och sedan tycks båda puts väck från platsen.

P.S. Ja, HO kan ha blandat ihop en del SE sa innan han gick ut med saker han sa när han kom tillbaka, eller sånt som framkom senare. Det här med mörkblå täckjacka är däremot något som återkommer hos flera vittnen.
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2022-05-19 kl. 09:06.
Citera
2022-05-19, 11:19
  #32804
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det du skriver är de bitar som inte stämmer,
SE stämmer hyfsat på de flesta andra punkter ca hälften av punkterna stämde hyfsat med SE.
Just nu har jag dock inte dessa punkter i huvet,
Men ca hälften som stämmer hyfsat är ja som sagt stämmer hyfsat med GMP som jag skrev.
Sedan finns det andra den stämmer klart mer på som t.e.x den oskyldiga CP och CA(som är intressant):

Tycker inte att jag refererade karaktäristiken i GMP:n selektivt. Vad ytterligare står där?

Driftstyrd person, svårighet i interaktion med andra, bakgrund kantad av misslyckanden, ett liv med kontur av rigiditet, kantighet och originella levnadsomständigheter. Intolerant och hänsynslös. Bristande uthållighet. Fördomsfullhet, förakt för svaghet. Ytligt självsäker. Politiskt ointresserad, hat mot samhället. Ej gravt eller måttligt nedgången i missbruk. Aversion mot och undvikande av myndigheter. Kontakt med socialtjänst.

Det som stämmer in på SE:

Viss skjutvana, värnplikt, synfel. Och inga barn samt bor/jobbar nära Grand.

Min tidigare postade sammanfattning:

GMP talar om en isolerad ensamlevande person född 1938-1958 som lever ett fattigt liv utan ambitioner, på låg materiell nivå i en hyresrätt av låg standard. Okvalificerat arbete och korta anställningar eller långtidsarbetslös. Tidigare kontakt med psykiatrin. Personlighetsstörning. Kan ha gjort sig skyldig till olaga hot eller misshandel. Ingen djupare kontakt med andra människor.
Citera
2022-05-19, 12:14
  #32805
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
JA men när kom den i tidslinjen i förhållande till att stig är med i rapport.

Jag vet inte riktigt vad du pratar om. Fantombilden föreställde inte mördaren, och det var inte Lisbet som tog fram den.
Citera
2022-05-19, 12:20
  #32806
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Ingen research alls väl? Han är väl dataingenjör/företagsledare i Schweiz? Det var ett rent hobbyprojekt.

Men går det ens att researcha hur LJ stod? LJ vet ju inte ens själv riktigt

Men till skillnad från alla andra så utmärkte Larsson sig med en sällsynt skarp och logisk analys av fakta om brottet. Ärligt talat fick han personer som t.ex. Leif GW, Gunnar Wall, Polisen, m.m. att framstå som rena barnungar.

Efter att man läst Larssons analys blir andra slutsatser löjeväckande. Vilket gjort personer inom etablissemanget förbannade.

Självklart hade han gjort research.

Var inte problemet att LL trodde att LJ bara befann sig på södra sidan barackerna och att det således bara var mördaren som kunde ha sett honom. Vilket ju är fel placering men också en konstig slutsats.
Citera
2022-05-19, 12:21
  #32807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tycker inte att jag refererade karaktäristiken i GMP:n selektivt. Vad ytterligare står där?

Driftstyrd person, svårighet i interaktion med andra, bakgrund kantad av misslyckanden, ett liv med kontur av rigiditet, kantighet och originella levnadsomständigheter. Intolerant och hänsynslös. Bristande uthållighet. Fördomsfullhet, förakt för svaghet. Ytligt självsäker. Politiskt ointresserad, hat mot samhället. Ej gravt eller måttligt nedgången i missbruk. Aversion mot och undvikande av myndigheter. Kontakt med socialtjänst.

Det som stämmer in på SE:

Viss skjutvana, värnplikt, synfel. Och inga barn samt bor/jobbar nära Grand.

Min tidigare postade sammanfattning:

GMP talar om en isolerad ensamlevande person född 1938-1958 som lever ett fattigt liv utan ambitioner, på låg materiell nivå i en hyresrätt av låg standard. Okvalificerat arbete och korta anställningar eller långtidsarbetslös. Tidigare kontakt med psykiatrin. Personlighetsstörning. Kan ha gjort sig skyldig till olaga hot eller misshandel. Ingen djupare kontakt med andra människor.

Bara för skojs skull.
Vilka passar bra in på på denna profil.

Christer A ? Stig E? Victor G? Tomas T? Christer P? Fler förslag?
Citera
2022-05-19, 15:45
  #32808
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Bara för skojs skull.
Vilka passar bra in på på denna profil.

Christer A ? Stig E? Victor G? Tomas T? Christer P? Fler förslag?

Att CA ligger mycket nära denna profil är ju ingen nyhet. Av 200 utsorterade GMP-objekt återstår till slut han och TT, som jag förstår det. TT anses vara mindre intressant dock. Men stämmer kanske hyfsat med profilen.

SE skulle knappast blivit ett GMP-objekt. Även om ett några detaljer skulle överensstämma med honom, så avviker han tydligt från den profil som målas upp som helhet sedd. Det utesluter givetvis inte att han är GM. Men det är isf en GM som inte ringas in av profileringen, vad jag kan se. Att hävda det kräver rediga skohorn eller förtydligande från dem som hävdar motsatsen.

Profilen har blivit anklagad för att vara skräddarsydd för CP. Finns inget som tyder på det, jag tycker inte han träffas särskilt väl av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in