2022-05-18, 12:37
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
De hänger ju ihop på så sätt att Sture försöker använda Esbjörns påstådda demens som bevisning i HD (och även i SH)

Han försöker ju tom bevisa att avtalet i sig var ogiltigt, vilket är helt irrelevant för HD.
Linjen att försöka hävda att Esbjörn var rättsoförmögen vid förlikningen är ju rätt udda, med tanke på att HD då egentligen bör ifrågasätta SH varför de inte bara kastade överklagan i papperskorgen eftersom Ombudet lämnar in bevisning som gör att ombudets fullmakt kan ifrågasättas

Skall bli intressant att se vilket mål som avgörs först.

Katrin känner sig åtminstone trygg då hon inte har lämnat in något till HD.
2022-05-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är väl inget konstigt. Jag tycker utredningen verkar objektiv. Jag utgår från att akademiska sjukhuset gör objektiva utredningar.

Det är med andra ord bara att ännu en gång väljer ebborar att ifrågasätta människor som bara gör sitt jobb. Och istället för att ta till sig det som sägs välja att hävda att människor hatar Ebba.

Ursäkta, och inte detta är inte riktat direkt direkt till dig. Men det ni pysslar med är bara avskum som befattar sig med. Det är lågt, oetiskt och framför allt, enbart någon med mycket skuld har behov att aggets på det sättet.

För varje gång ni lyfter in och svartmålar en person som är inblandad i denna soppa genom sitt yrke, ökar indikationerna på att Ebbas agerande i detta är långt mycket värre än vi någonsin spekulerat i.

Även om ni gav mig spe för att min starkaste gren inte är bibelcitat, så skriver jag det en gång till och kallar det Ett CarringMum citat.

Den som är utan skuld har inget behov av att kasta sten.

Jag förstår att innebörden är svår för er att förstå. Men de flesta vuxna människor vet att det man inte gjort har man inget behov av att försvara sig kring. Och om man inte bara har behov av att försvara sig, utan även peka fingret mot alla andra. Då är det definitivt den som nämnde klämde det som gäller.

Du anklaga de som kolla genom Esbjörn undersökning för Busch var köpta.
Du har anklagat Busch att gjort Esbjörn berusad när han skrev på avtalet.
Du är en av dom som påstår det finns en polisanmälan men vågar inte bevisa det.
Svartmålat Busch familj och vänner.

Om du läser folks inlägg någon gång, så ser du flera fundera över sidor som saknas och om Esbjörn nu varande ombud gjorde samma sak som han gjorde med värderingen bostaden. Du vet den som mäklare som kontakta rätten för informera hur fel den var.

Du hoppas på Esbjörn ska vara dement.

Att anklaga andra vara avskum när man hoppas en man ska vara dement är fan kasta sten i glashus.
Omoraliskt och oetiskt.
2022-05-18, 12:44
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
En annan märklighet är att Esbs pnr i huvudet på sid 6-7 är i två olika storlekar i pdf:en. Första sidan 10, andra sidan 12,5.
https://cdn-110.anonfiles.com/7aHcc7h5y3/106e6c8b-1652726914/Bilaga%2021_22_23.pdf

Lite förundrad över skrivningen ”de dokument som bifogas och Esbjörn själv undertecknat har han fått hjälp att skriva”, var är dom dokumenten i bilagan, vilka dokument menar Sture?
Det enda jag vet är svaret att han inte önskar god man och har löst detta med en (general)fullmakt.
Sen ett handskrivet brev av Esbjörn själv där han motsätter sig förvaltare och att Sture inte har rätt att ansöka.
2022-05-18, 12:53
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards

Om målet i tingsrätten om förvaltarskap för Esbjörn avgörs innan överklagan i HD så skulle det vara anmärkningsvärt. Om sedan ett avgörande i tingsrätten för ett annat mål (förvaltarskapet) skulle bli avgörande för hur HD dömer skulle vara en rättsskandal då ett HD inte har beaktat ett ev överklagande av tingsrättens dom.

Men troligtvis så finansieras och drivs hela den fortsatta processen av politiska mål att smutskasta Ebba inför valet i höst.

Vi får hoppas att domstolarna kan visa sig oberoende och att den utbredda tjänstemannaktivismen inte har tagit sig in i HD.
2022-05-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag får känslan att i den stora bilden är det bäst för narrativet att Esbjörn blir klassad som rättsoförmögen och får förvaltare. Det kommer att kunna spelas ut mot Ebba även fast en sådan klassning kommer långt efteråt.

Det beror nog på hur stora rubriker det får, och vilka åtgärder som tas av förvaltaren.

Om Esbjörn skall hävdas varit dement till den grad att man kan ifrågasätta fastighetsaffären så vet ju alla tänkande vad det innebär för Esbjörns bundsförvanter.

(för de som har lite svårt med tänkandet ibland: Det innebär alltså att den påstått demente har skrivit på fullmakter till personer som påstår sig känt till att han är dement. DET mina vänner är ett så kallat "åldringsbrott")
2022-05-18, 12:55
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Detta är helt klart inklippt/ kopierat text till det brevpappret, en god vän som tittade på detta såg att hela texten lutar mot sidfot och logga! något som jag funderade på med.

Detta är omskrivet och inklippt på deras papper, utan tvekan!
En riktigt dålig förfalskning den med, men det håller ju samma klass som förra förfalskningen.

Ja vi får kanske se vad brevet egentligen innehåller då ett läkarintyg begärts in av ÖFN.
Sen hade väl HDs registrator Esbjörns handskrivna brev, att han behöver då ingen förvaltare?
2022-05-18, 13:02
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dessa handlingar är alltså inte från HD och fastighetstvisten utan från målet i tingsrätten där Sture Tersaeus försöker sätta Esbjörn Bolin under förvaltning mot sin vilja?

Esbjörn Bolin skrev väl ett brev och talade om att han ville styra sitt eget liv och inte villa ha vare sig god man eller förvaltare?

Vem är det egentligen som står som sökande i den processen?

https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/ansok-om-forvaltare/

Sture står som sökande, hänvisande att i kraft av sitt giltiga befullmäktigande som ombud får han det.
Ja jag vet, är ombudsfullmakten från Esbjörn giltig, har han ju rättsförmåga och behöver inte förvaltare.
2022-05-18, 13:11
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Låter det som denna "mk" har gjort en objektiv och etisk demensutredning när han gör en sammanfattning till Sture där han inkluderar nedanstående? Hur mäter man Esbjörns förmåga när det inte finns ett facit till hans uttalande?

"Säger inte spontant om det juridiska ärendet men på min fråga om hans avsikter säger han tydligt att han enbart velat hyra ut fastigheten, inte sälja den. Säger sig inte känna till den aktuella förlikningen. Berättar att han just idag fått ett brev som säger att han inte får gå in i huset för att plocka undan och hämta sina saker."

Nej, man behöver inte rota efter skit på denna mk, men det vore intressant att se vem personen är, dess kvalifikationer och om också den personen har kopplingar till Majkgård som alla andra har haft.

HON om det som Sture anger överläkaren som sammanfattat besöksanteckningarna, är det en hon.
2022-05-18, 13:28
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ja vad händer?
Den fullmakt som är inlämnad i vårdnadsmålen är inlaga 2 som jag citerade från. Den nämner just mål 8555. Dessutom finns förtryckt följande generella tex:

”Jämväl i alla angelägenheter som angår mig / oss och bevaka min / vår rätt.”

Kan det vara den texten de stödjer sig på?

Jag får känslan att i den stora bilden är det bäst för narrativet att Esbjörn blir klassad som rättsoförmögen och får förvaltare. Det kommer att kunna spelas ut mot Ebba även fast en sådan klassning kommer långt efteråt.
För hans medel är det också lättare att styra om han inte kan påverka nåt utan det görs via en hjälpsam förvaltare.
För Sture har det ingen påverkan, han får sina pengar oavsett. Endast om nån kan bevisa brott riskerar han nåt. Det är allt annat än lätt, han har ju bara utfört sin huvudmans önskan.

Nej, det kommer inte att kunna spelas ut mot Ebba.
Vem i entouraget kan då längre göra som dom vill?
Att släpa en rättsoförmögen gubbe till mediaintervjuer, få honom skriva fullmakter, väcka talan o överklaga i hans namn, råda över hans bankkonton, bestämma vem som hyr hans BRer, betala div. ljusskygga ombud, ha honom boende på en kursgård osv. osv.
Nee de glada dagarna är då oåterkalleligen slut och försöker någon ens andas om att övertala Esbjörn att göra något, så kan du slå dig i backen på att farbror blå kommer knacka på dörren deras.
Överförmyndaren har noll 0 tolerans mot åldringsbrott som begås mot deras klienter.
2022-05-18, 13:56
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Du anklaga de som kolla genom Esbjörn undersökning för Busch var köpta.
Du har anklagat Busch att gjort Esbjörn berusad när han skrev på avtalet.
Du är en av dom som påstår det finns en polisanmälan men vågar inte bevisa det.
Svartmålat Busch familj och vänner.

Om du läser folks inlägg någon gång, så ser du flera fundera över sidor som saknas och om Esbjörn nu varande ombud gjorde samma sak som han gjorde med värderingen bostaden. Du vet den som mäklare som kontakta rätten för informera hur fel den var.

Du hoppas på Esbjörn ska vara dement.

Att anklaga andra vara avskum när man hoppas en man ska vara dement är fan kasta sten i glashus.
Omoraliskt och oetiskt.
Om jag anklagat Ebba för saker i en tråd som handlar om henne så är det något helt annat än att påstår att akademiska sjukhuset gör vinklade utredningar. Så svar ja, jag anklagat de som ifrågasätter riktigheten i utredningen för att vara förblindade av Ebba, och ha ett osunt förhållningssätt till omvärlden.

Vad en polisanmälan mot Ebba skulle ha med med att hänga ut oskyldiga människor på nätet att göra förstår jag inte. Men om jag hade börjat söka fakta om poliserna som lade ner trädfällnings anmälan, och påstår att den lades ner för att Ebba påverkat poliserna, då hade jag fattat din poäng.

Jag kan erkänna att jag ibland fart ut och skrivet något om Ebbas föräldrar. Onödigt av mig, men det är faktiskt något helt annat än om jag skulle ge mig på Katrin, eller varför inte forskat fram skit om hennes ex svärföräldrar eller någon annan som bor i den där ormgropen i Marielund. Det handlar inte bara m att jag inte tror de har ett finger med i denna affär eller att jag inte tror att det går att gräva fram skit om dom. Det handlar om normala gränser kring vad som är rätt och fel.

Att Ebba bjöd Esbjörn på en pickalurvare inför kontraktsskrivningen tror jag fortfarande. Personligen tror jag hon söp ner honom. Titta vad ostadig hans underskrift är.

Men att du inte fattar skillnaden den etiska och moraliska skillnaden på att spekulera kring Ebba, en offentlig person, i en tråd som handlar om just henne. Och att måla ut allt från journalister till de som hyrde Esbjörns brors bostadsrätt.

Så med all respekt. I mina ögon är det bara avskum som gör så.
Senast redigerad av Merrybum 2022-05-18 kl. 14:01.
2022-05-18, 14:00
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards

Varför skulle hon lämnat in något? Hon är ju Ebbas ombud. Att Esbjörn strid är hans egen och att Ebba är ensam ägare till huset och att förlikningen inte gäller har ni ju lyft fram med all önskvärd tydlighet.

Vi får vara glada att Katrin är proffsig nog att inte lämna in inlagor i ärenden hon inte har med att göra.

Hur tänkte du där?
2022-05-18, 14:13
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Varför skulle hon lämnat in något? Hon är ju Ebbas ombud. Att Esbjörn strid är hans egen och att Ebba är ensam ägare till huset och att förlikningen inte gäller har ni ju lyft fram med all önskvärd tydlighet.

Vi får vara glada att Katrin är proffsig nog att inte lämna in inlagor i ärenden hon inte har med att göra.

Hur tänkte du där?

Har du inte koll på vem som är klagande och svarande i målet?

Tror du att Esbjörns ombud har lämnat in Esbjörn som både klagande och svarande i målet?

Ibland så når din dumhet himmelska höjder och du gör dig välförtjänt att öknamnet WerryDum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in