Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Dessa handlingar är alltså inte från HD och fastighetstvisten utan från målet i tingsrätten där Sture Tersaeus försöker sätta Esbjörn Bolin under förvaltning mot sin vilja?
Esbjörn Bolin skrev väl ett brev och talade om att han ville styra sitt eget liv och inte villa ha vare sig god man eller förvaltare?
Vem är det egentligen som står som sökande i den processen?
https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/ansok-om-forvaltare/
Det är märkligt det här.
I ansökan står det att Sture söker som ombud för Esbjörn och refererar till bif fullmakt.
Om jag ser rätt så står det i den fullmakten att den enbart gäller för ärendet 8555 dvs fastighetsmålet.
Detta stämmer även med Esbjörns klagan i inlaga 20 (var det väl?) där han inte vill ha nån förvaltare.
Sedan har Esbjörn även sagt i inlaga att han inte vill ha god man.
Rätten har skickat till sökande i inlaga 18 och undrat ifall talan vidhålls eller återkallas.
Svaret i inlaga 20 säger Esbjörn han vill inte ha nån förvaltare.
I stures svar 21-27 verkar han i sin tur vidhålla kravet.
Var kommer föreslagna Göran Fredriksson in? Enligt Esbjörn har han bytt till honom som god man.
Som du undrar, vem driver detta på vems uppdrag?
Jag vet inte om jag missat nåt men det ser ut som att Sture driver detta utan en giltig fullmakt.
Krävs det en fullmakt för detta? Eller räcker det att Sture gör det sannolikt att Esbjörn är i behov av förvaltare oavsett Esbjörns syn på saken och att rätten då utser en förvaltare?