Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
För Sveriges del komplicerar det allting i onödan. Det råder ingen harmoni i Nato. Förutom det uppenbara i att Sverige ansluter sig till en organisation som Ryssland uppfattar som fientlig har Sverige att ta ställning till alla möjliga konstiga konflikter med länder vi verkligen inte har några gemensamma intressen med. Dessutom kunde svensk vapenindustri göra mycket bättre affärer om den svenska regeringen satsade på att stärka vårt försvar igen, med svensk materiel, i stället för att söka utökat stöd hos länder vi redan har ett fungerande löst samarbete med.
Som jag ser det handlar det mest om att det är innanförskapet som lockar — att bli en del av "Väst" i tydligare mening. Samtidigt är alltså Turkiet med, och Ungern som Sveriges också brukar kritisera.
Jag kan verkligen förstå att turkarna inte ser på en svensk ansökan med blida ögon. Allt blir genast så komplicerat. Det ska kohandlas och Gud vet vad.
Exakt. Jag tycker vi chansar. Står utanför. Putin är ju extremt svag just nu. Ingen omedelbar anledning att ansluta sig.
Njuter av friheten och vår relativa självständighet så länge vi har den.
Vi kan bilda en ny försvarsallians med t ex nordiska länder och ytterligare demokratiska länder. Det är väl inget som hindrar t ex Norge eller Tyskland att vara med i två försvarsallianser?