2022-05-17, 11:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag spår att Nato kör över Turkiet, att turkarna blir förbannade och attackerar syndabocken Grekland och att grekerna åberopar paragraf fem. Taskigt läge.
Det går inte att "köra över" Turkiet eftersom de aktivt måste godkänna Sverige och Finland som medlemmar i Nato. Annars blir det inget.
Citera
2022-05-17, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
De allra flesta svenskar som hatar Turkiet och turkar hatar dem endast pågrund av att de är tillsagda att göra det.
Varenda svensk som rest till Turkiet har älskat landet och folket
Det har varit ett drev mot Turkiet, finns egentligen inget hat.
Turkiet har använt sitt tålamod och i dessa tider visar de vem som pissar på vem.
Sverige är ett betydelselöst litet land där ute i verkligheten

Exakt så är det.
Jag kan av mina personliga erfarenheter bara säga att de är ett fantastiskt trevligt, hjälpsamt, gästvänligt folk. Vi i väst har tyvärr huggit de konstant i ryggen.
Citera
2022-05-17, 11:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det går inte att "köra över" Turkiet eftersom de aktivt måste godkänna Sverige och Finland som medlemmar i Nato. Annars blir det inget.
Jag vet, men å andra sidan verkar ingenting heligt. För USA är det nog känsligt att i praktiken byta ut Turkiet mot Sverige och Finland, men om många andra medlemmar yrkar på det kan Nato falla samman eller åtminstone plågas av sådana samarbetsproblem att det blir bakbundet.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast kan Nato verkligen acceptera att Nato blir en utpressningsorganisation där diktatorer kan kräva kidnappningar och stora politiska förändringar i länder som vill bli medlemmar?
That will kill Nato.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
För Sveriges del komplicerar det allting i onödan. Det råder ingen harmoni i Nato. Förutom det uppenbara i att Sverige ansluter sig till en organisation som Ryssland uppfattar som fientlig har Sverige att ta ställning till alla möjliga konstiga konflikter med länder vi verkligen inte har några gemensamma intressen med. Dessutom kunde svensk vapenindustri göra mycket bättre affärer om den svenska regeringen satsade på att stärka vårt försvar igen, med svensk materiel, i stället för att söka utökat stöd hos länder vi redan har ett fungerande löst samarbete med.

Som jag ser det handlar det mest om att det är innanförskapet som lockar — att bli en del av "Väst" i tydligare mening. Samtidigt är alltså Turkiet med, och Ungern som Sveriges också brukar kritisera.

Jag kan verkligen förstå att turkarna inte ser på en svensk ansökan med blida ögon. Allt blir genast så komplicerat. Det ska kohandlas och Gud vet vad.
Exakt. Jag tycker vi chansar. Står utanför. Putin är ju extremt svag just nu. Ingen omedelbar anledning att ansluta sig.

Njuter av friheten och vår relativa självständighet så länge vi har den.

Vi kan bilda en ny försvarsallians med t ex nordiska länder och ytterligare demokratiska länder. Det är väl inget som hindrar t ex Norge eller Tyskland att vara med i två försvarsallianser?
Citera
Medlem
Sockerhalss avatar
Ska den BUGANDE skitkärringen Linde, slicka röv på Erdogan nu tro. Ska bli intressant.
Trodde inte jag kunde tycka mer illa om en utrikesminister än Margot. Men ack, de lyckades få tag på en ännu värre satmara. Med sin attityd retar hon upp alla världsledare av manligt kön. Hon är så jävla vidrig att se och höra. Fast jag tycker det är positivt att hon "retat upp" Erdogan. Han tål säkert inte blotta åsynen av kärringen. Tvi fan för såna fruntimmer.
Citera
2022-05-17, 11:18
Medlem
doncroces avatar
Har någon annan märkt hur ansökningstiden för Sverige gått från 2 veckor, till ett år, helt utan några kommentarer eller reflektioner.

I början av Maj skrev media: Nato förbereder snabbspår – svenskt medlemskap på två veckor.

Idag skriver media: Vi gör beräkningen att det kommer att ta omkring upp till ett år.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-17 kl. 11:22.
Citera
2022-05-17, 11:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sann-Fakta
Menea krånglar till det för att han är hjärntvättad av Marxisterna, simple as that.

Jo fast det är ju inget påhitt direkt.. det ligger ju sanning i det han säger.
Citera
2022-05-17, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sann-Fakta
Vad har vi svenskar att komma med? Menar i form av militär styrka, absolut ingenting.
Internationellt är vi bara ett pytteskitland.

Vi tillverkar ju vapen samt har ett eget militärplan. Jag skulle gärna vilja hålla mig utanför olika pakter men då kanske Sverige blir Rysslands ”buffertzon” det känns ju inte bra.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2022-05-17 kl. 11:22.
Citera
2022-05-17, 11:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag vet, men å andra sidan verkar ingenting heligt. För USA är det nog känsligt att i praktiken byta ut Turkiet mot Sverige och Finland, men om många andra medlemmar yrkar på det kan Nato falla samman eller åtminstone komma att plågas av sådana samarbetsproblem att det blir bakbundet.
Jag tror USA hellre behåller Turkiet om de måste välja. Jag bodde i USA, i och för sig på 90-talet, och pratade med folk både amerikaner och en del turkar som jobbade i USA:s försvarsindustri och de hade flera gemensamma militära projekt med Turkiet och var ganska integrerade sedan länge. Dessutom ligger ju Turkiet väldigt strategiskt placerat i den heta Mellanösterregionen, något som är viktigt för USA skulle jag tro.
Citera
2022-05-17, 11:21
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Exakt. Jag tycker vi chansar. Står utanför. Putin är ju extremt svag just nu. Ingen omedelbar anledning att ansluta sig.

Njuter av friheten och vår relativa självständighet så länge vi har den.

Vi kan bilda en ny försvarsallians med t ex nordiska länder och ytterligare demokratiska länder. Det är väl inget som hindrar t ex Norge eller Tyskland att vara med i två försvarsallianser?

Jaa, o Nato upphör att fungera när/om Trump eller likvärdig återkommer. Då lämnar USA Nato. De vill inte försvara all världens syltryggar. Helt förståeligt.
Citera
2022-05-17, 11:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast kan Nato verkligen acceptera att Nato blir en utpressningsorganisation där diktatorer kan kräva kidnappningar och stora politiska förändringar i länder som vill bli medlemmar?
That will kill Nato.
Då är det ju bäst att behålla status quo, dvs. inte släppa in Sverige och Finland, så blir allt som förut. Vet inte heller vad du menar med "kindnappningar"?

Är Turkiet verkligen en "fullblodsdiktatur" förresten? Vad jag vet har de fortfarande val och Erdogan kan väljas bort i nästa val som kommer att äga rum inom en inte allt för lång framtid vad jag föstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in