Citat:
Alltså hennes engelska är årskurs 6, lägg till skånskan. Klar säkerhetsrisk.
"Fördömande av Turkiets attack mot nordöstra Syrien
Ann Linde har fördömt Turkiets attack mot nordöstra Syrien 2019. På möte med EU:s utrikesministrar 15 oktober 2019 drev Linde på för att EU-länder skulle stoppa vapenexport till Turkiet.[17] I oktober 2020 genomförde Linde ett besök till Ankara för att träffa den politiska oppositionen och den turkiske utrikesministern Mevlüt Çavuşoğlu. Under en presskonferens mellan Linde och Çavuşoğlu anklagades den svenska utrikesministern av sin turkiske motpart att stötta kurdiska militanta grupper och uppmanades avstå från att uppmana Turkiet att avsluta sin militära intervention i nordöstra Syrien. Ann Linde svarade då: ”Jag är din gäst. Jag vill inte debattera med dig. Men jag önskar att alla i Turkiet får möjligheten att uttrycka sina åsikter lika öppet som du gör här.” [18][19]"
"Som statssekreterare på Justitiedepartementet var hon en av de första i Regeringskansliet som fick del av informationen från Säkerhetspolisen om att Transportstyrelsen i samband med en upphandling tillgängliggjort känslig information för personal från utlandet som inte var säkerhetskontrollerade. När detta kom ut i media sommaren 2017 ledde det till hård kritik från den borgerliga oppositionen och Sverigedemokraterna samt efter nya uppgifter och avslöjanden slutligen även en regeringsombildning (men inom ramen för samma regeringskoalition som tidigare, det vill säga Socialdemokraterna och Miljöpartiet).[4][5]"