2022-05-16, 11:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"Sluta tillåta pkk att existera" är svårt att tolka på annat vis, om än "inofficiellt krig" troligtvis.
Möjligen lägger turkarna ribban högt för att sedan förhandla ned den, men det kan mycket väl vara så att turkarna vill stötta Ryssland i detta och helt enkelt förhindra ett svenskt medlemskap. Detta finner jag ligga närmast till hands eftersom även Finland mumlades om som "ej .. stöttar typ pkk... Lite" samt att kravet på Sverige inte kan genomföras av S eftersom de sitter för djupt i skiten. Nooshi går aldrig med på det, och V säger också nej till NATO.
Ja, det här är intressant. Jag tror dock att turkarna i praktiken faktiskt inte kan hindra ett svenskt nato-medlemskap. Jag tror USA skulle pressa dem till det. Men Erdogan försöker förstås förhandla till sig vad han kan. Det är intressant också vad Putin kan tänkas erbjuda Erdogan för att han ska förhindra medlemskap.

Hm... Sossarna behöver väl inte stöd av Vänstern för att ansöka om Nato-medlemskap? Har de inte tillräckligt med stöd från "oppositionen"!?
Citera
2022-05-16, 11:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det är klart. Annars hade inte USA och alla andra NATO-länder, förutom Turkiet, gått ut och sagt som de sagt. De kommer få Turkiet på andra tankar, även Turkiet är beroende av resten av NATO så de vill nog ogärna komma på kant med dem över sitt kurdtramsande.

Sedan kan väl Sverige behöva lite bra drönare och som tack för stödet lägga beställning på ett antal Bayraktarer i olika varianter så blidkar vi turkarna lite...
Förklara då för mig, med utgångspunkt i att "det är klart eftersom USA och övriga natoländer exklusive Turkiet går ut och säger som de gör", hur turkarna kan säga detta:

"Nato-medlemskap är alltid en process. Vi får se hur det går. Men det här är den första punkten som vi vill uppmärksamma alla allierade och svenska myndigheter på.

– Självklart vill vi ha en diskussion, en förhandling med svenska motparter.

Enligt källor till finländska Iltalehti har Turkiets utrikesminister sagt att tvivlen om Nato-medlemskap inte rör Finland.

Det är bara Sverige man oroar sig för.

"Turkiet upplever att Sverige kritiserat den auktoritära politiken (I Turkiet, reds anm.) hårdare än Finland de senaste åren", skriver Iltalehti."

Jag tycker snarare att det låter som att turkarna vill förhala detta länge, antagligen i evigheter (om de tillåts).

USA med flera å sin sida vill givetvis att vi ansöker och låter därför väldigt positiva gällande ett godkännande av ansökan.
Citera
2022-05-16, 12:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Sverige kan inte heller bekämpa PKK på hemmaplan. PKK har stor våldskapital i Sverige, landet liksom deras bas inom Europa. Kaos skulle följa något sådant. Regeringen i Swe är tvungen att gå försiktigt fram...
Sveriges regering har sedan lång tid tillbaka möjlighet att kalla in NATO för att hantera egna medborgare. Sådant avtal skrevs redan under Reinfeldt.
Citera
2022-05-16, 12:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det här är intressant. Jag tror dock att turkarna i praktiken faktiskt inte kan hindra ett svenskt nato-medlemskap. Jag tror USA skulle pressa dem till det. Men Erdogan försöker förstås förhandla till sig vad han kan. Det är intressant också vad Putin kan tänkas erbjuda Erdogan för att han ska förhindra medlemskap.

Hm... Sossarna behöver väl inte stöd av Vänstern för att ansöka om Nato-medlemskap? Har de inte tillräckligt med stöd från "oppositionen"!?
Jag håller med om att USA lär pressa på turkarna, men Turkiet är Turkiet. Det är långt ifrån säkert att de viker sig för USA.

Jag tror att Erdogan och Putin tillsammans med kineserna har högtflygande planer för en maktförskjutning i världen, och att detta med Sverige nu är en liten del av det.
Citera
2022-05-16, 12:06
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Förklara då för mig, med utgångspunkt i att "det är klart eftersom USA och övriga natoländer exklusive Turkiet går ut och säger som de gör", hur turkarna kan säga detta:

"Nato-medlemskap är alltid en process. Vi får se hur det går. Men det här är den första punkten som vi vill uppmärksamma alla allierade och svenska myndigheter på.

– Självklart vill vi ha en diskussion, en förhandling med svenska motparter.

Enligt källor till finländska Iltalehti har Turkiets utrikesminister sagt att tvivlen om Nato-medlemskap inte rör Finland.

Det är bara Sverige man oroar sig för.

"Turkiet upplever att Sverige kritiserat den auktoritära politiken (I Turkiet, reds anm.) hårdare än Finland de senaste åren", skriver Iltalehti."

Jag tycker snarare att det låter som att turkarna vill förhala detta länge, antagligen i evigheter (om de tillåts).

USA med flera å sin sida vill givetvis att vi ansöker och låter därför väldigt positiva gällande ett godkännande av ansökan.
Så klart de försöker, men de kommer inte komma någon vart de goda turkarna, och i uttalanden från turkisk myndighetsförespråkare gällde det både Sverige och Finland, men där man tyckte att Ann Lidne varit för kaxig mot dem.

Om turkarna stoppar svenskt medlemskap så tror jag det innebär stora problem för NATO, så det kommer övriga NATO-medlemmar se till att turkarna avstår ifrån.

Något vill de ha i utbyte som sagt, men om de envisas så får vi väl vara noga med hur vi behandlar turkar framöver också... Jag tror inte detta blir mer än möjligen ett farthinder.
Citera
2022-05-16, 12:12
Medlem
Citat:
Så klart de försöker, men de kommer inte komma någon vart de goda turkarna, och i uttalanden från turkisk myndighetsförespråkare gällde det både Sverige och Finland, men där man tyckte att Ann Lidne varit för kaxig mot dem.

Om turkarna stoppar svenskt medlemskap så tror jag det innebär stora problem för NATO, så det kommer övriga NATO-medlemmar se till att turkarna avstår ifrån.

Något vill de ha i utbyte som sagt, men om de envisas så får vi väl vara noga med hur vi behandlar turkar framöver också... Jag tror inte detta blir mer än möjligen ett farthinder.

Turkiets utrikesminister Çavuşoğlu förlarar:

"– På grund av vårt krig mot de här terroristorganisationerna har det varit exportrestriktioner mot försvarsindustrin, produkter som vi importerar från allierade och länder som planerar att blir medlemmar i Nato."

Läs Sverige..
Citera
2022-05-16, 12:18
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Turkiets utrikesminister Çavuşoğlu förlarar:

"– På grund av vårt krig mot de här terroristorganisationerna har det varit exportrestriktioner mot försvarsindustrin, produkter som vi importerar från allierade och länder som planerar att blir medlemmar i Nato."

Läs Sverige..
Tror du seriöst att Turkiet kommer stoppa Sveriges medlemskap i NATO?
Citera
2022-05-16, 12:20
Medlem
Citat:

Nej. Men de kommer att försöka vinna fördelar genom att förhala.
Citera
2022-05-16, 12:23
Medlem
Citat:

De lär försöka.
Citera
2022-05-16, 12:24
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej. Men de kommer att försöka vinna fördelar genom att förhala.
Där är vi helt ense.
Citera
2022-05-16, 12:25
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
De lär försöka.
Det tror jag inte, de vet att det skulle innebära mer bekymmer för dem än att ha Sverige i NATO. Det skulle inte ses på med blida ögon av något annat NATO-land (förutom möjligen då Ungern).
Citera
2022-05-16, 12:29
Medlem
Yaskos avatar
Finland har sagt nej till att lämna över 11 PKK/Gulenister Till Turkiet.

Siffran är 21 för Sverige. Tidigare nej attlså
Senast redigerad av Yasko 2022-05-16 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in