2022-05-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
SVT sände ett TV-program om det här ärendet, som handlade om mig och andra misstänkta, utan att vi hade någon som helst kännedom om det och inte fått en enda fråga. Jag har t.o.m fått tag på deras interna rutiner kring uppdrag granskning och det är absolut ingenting som gick rätt till.

Inte för att jag älskar media, men herregud: förstår du ens hur rättshaveristiskt du beter dig när du fokuserar på hur SVT har hanterat ärendet och krånglat till dig interna rutiner från ett TV-program?

Klassiskt narcissistbeteende att fokusera på allt annat än hur du själv betett dig (i detta fall inklusive din familj). Trodde du, din bror och din pappa att sådan här verksamhet kunde bedrivas i längden utan att rättsväsendet skulle lägga sig i? Utan att samhället skulle reagera?

Mycket självömkande från din sida, alltifrån polisens förhör och insatsstyrkans beteende till media och åklagare. Noll självförebråelse. Antar att det är skolans och samhällets fel att du inte är högskolebehörig också ...
Citera
2022-05-15, 09:51
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Inte för att jag älskar media, men herregud: förstår du ens hur rättshaveristiskt du beter dig när du fokuserar på hur SVT har hanterat ärendet och krånglat till dig interna rutiner från ett TV-program?

Klassiskt narcissistbeteende att fokusera på allt annat än hur du själv betett dig (i detta fall inklusive din familj). Trodde du, din bror och din pappa att sådan här verksamhet kunde bedrivas i längden utan att rättsväsendet skulle lägga sig i? Utan att samhället skulle reagera?

Mycket självömkande från din sida, alltifrån polisens förhör och insatsstyrkans beteende till media och åklagare. Noll självförebråelse. Antar att det är skolans och samhällets fel att du inte är högskolebehörig också ...
Gulligt att du fortfarande försöker få det att låta som om det är familjen som bedrivit det här.
Varför ställer du ens frågan till mig/oss? Hela förundersökningen visar att det inte var vi som bedrivit verksamheten. Du verkar fortfarande ha svårt att förstå vad målet handlar om.

Du tycker kanske det är rätt att människor döms för saker de inte fått försvara sig emot, men jag tycker det är fel. Jag själv har mängder med förklaringar, bevis osv som jag gärna delat med mig av men det går ju inte att lämna in 20.000 papper och säga att det är bevis. Man måste ju veta vad man ska bevisa, vilket bygger på att det finns en juridiskt korrekt misstanke.
Och om du inte missat det så har jag inte ens försvarat mig emot anklagelserna om medhjälpen, eftersom det inte funnits tid eller möjlighet till det. Alla anklagelser om skatt- och bokföringsbrott har varit helt ogrundade och dessutom saknat lagstöd. Eftersom det är de brotten som är juridiskt allvarligast så prioriterar man självklart dem. Särskilt när jag nu blev dömd för sådana brott två gånger i tingsrätten trots att det ska vara omöjligt.
Att min bror ensam dömdes som huvudman var det absolut mest osannolika som kunde hända. Det var han ju inte ens åtalad för. Och än viktigare så saknas det bevisning, det som står i hovrättens dom stämmer inte överens med verkligheten, åtalet, förundersökningen eller huvudförhandlingen.

Men ja du får väl tycka att jag är självömkande om du mår bättre av det!

Angående högskolebehörigheten så är jag inte ett dugg intresserad av någon sådan, man lär sig mer av att plugga själv på internet. Det är dessutom gratis. All form av ”officiell” utbildning är ju dessutom helt meningslös, det är något jag fått lära mig i och med den här utredningen.

Och angående att du tycker att domen är så självklar och lättläst så kanske det beror på att domen är skriven för att den ska få en avskräckande effekt för samhället, inte för att den ska vara sakligt och juridiskt korrekt. Jag förstår att det ser väldigt simpelt ut för gemene man som läser domen, men den återspeglar ju inte verkligheten. Det är självklart inte alla domar som kan återspegla verkligheten men när den inte ens återspeglar huvudförhandlingen så blir det problematiskt. Nästan alla punkter som har någon form av juridisk betydelse är sådana saker som hovrätten själv hittat på och skrivit utan någon av de inblandades kännedom. Trots att det mycket väl kan finnas (och finns) bevis som fullständigt motbevisar det hovrätten hittat på.

Aja du lär väl inte ens ge dig även när HD ändrat domen. Du får leva med dina fördomar om det känns bättre för dig. Jag tycker fortfarande att vi ska lyssna på de som skrivit lagtexterna, de har gjort noggranna övervägningar för vem eller vilka som ska straffas, för vad och på vilket sätt. Det måste vara kämpigt att leva med en ärthjärna men jag hoppas att du någon gång ändrar uppfattning.
Jag tycker man ska straffa de som bevisligen gjort sig skyldiga till brott, och att man ska fria när bevisningen inte är tillräckligt stark. Du vill straffa oavsett situation, baserat på någon form av fördom och påhittade uppgifter, men det tror inte jag är hållbart för ett samhälle i längden. Du kanske ska försöka driva dina frågor politiskt så får vi se om du lyckas!
Senast redigerad av 23-aringen 2022-05-15 kl. 10:27.
Citera
2022-05-15, 14:01
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Aja du lär väl inte ens ge dig även när HD ändrat domen. Du får leva med dina fördomar om det känns bättre för dig. Jag tycker fortfarande att vi ska lyssna på de som skrivit lagtexterna, de har gjort noggranna övervägningar för vem eller vilka som ska straffas, för vad och på vilket sätt. Det måste vara kämpigt att leva med en ärthjärna men jag hoppas att du någon gång ändrar uppfattning.
När skulle HD ändra domen menar du? Ni ska alltså begära resning? På vilken grund och vad för nytt tänker ni tillföra?
Citera
2022-05-15, 17:49
Medlem
Citat:
Aja du lär väl inte ens ge dig även när HD ändrat domen.

Vet du vad: om du lyckas få till stånd en resning i HD och de ändrar domen, då kommer jag ändra uppfattning ... Varför de nu skulle göra det med tanke på att de precis nekat er prövningstillstånd ...

Citat:
Angående högskolebehörigheten så är jag inte ett dugg intresserad av någon sådan, man lär sig mer av att plugga själv på internet. Det är dessutom gratis.

Det är svenska högskoleutbildningar också: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/higher-education-80_en

Citera
2022-05-15, 19:31
Medlem
Lars-Gunnar Lundh var den första domaren i tingsrätten, som uttryckte att det skulle bli så jobbigt att det skulle krävas flera sidor för att "skriva bort" alla de huvudtilltalades invändningar. Hovrätten konstaterade att han var jävig och undanröjde domen.

Riksåklagaren Petra Lundh, som överklagade domen mot huvudmännen till Högsta domstolen, är gift med lagmannen Lars-Gunnar Lundh. Det måste väl vara jäv? Det skulle innebära att Riksåklagaren inte hade rätt att föra talan i Högsta domstolen. Om jag inte minns fel så är det då överåklagaren vid Ekobrottsmyndigheten som är behörig.

Om det inte är uppenbart att Riksåklagarens överklagande inte har påverkat Högsta domstolens ställningstagande i fråga om att inhämta förhandsavgörande från EU-domstolen och att meddela prövningstillstånd, föreligger i så fall grund för resning (58 kap. 2 § RB).
Citera
2022-05-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbil12
Lars-Gunnar Lundh var den första domaren i tingsrätten, som uttryckte att det skulle bli så jobbigt att det skulle krävas flera sidor för att "skriva bort" alla de huvudtilltalades invändningar. Hovrätten konstaterade att han var jävig och undanröjde domen.

Riksåklagaren Petra Lundh, som överklagade domen mot huvudmännen till Högsta domstolen, är gift med lagmannen Lars-Gunnar Lundh. Det måste väl vara jäv? Det skulle innebära att Riksåklagaren inte hade rätt att föra talan i Högsta domstolen. Om jag inte minns fel så är det då överåklagaren vid Ekobrottsmyndigheten som är behörig.

Om det inte är uppenbart att Riksåklagarens överklagande inte har påverkat Högsta domstolens ställningstagande i fråga om att inhämta förhandsavgörande från EU-domstolen och att meddela prövningstillstånd, föreligger i så fall grund för resning (58 kap. 2 § RB).

Varför skulle det innebära jäv? Lar-Gunnars dom UNDANRÖJDES ju och en annan sittande rätt avgjorde till slut målet i tingsrätten - jävet förelåg alltså inte längre. Lars-Gunnar är således inte längre relevant i något av stegen mellan tingsrätt och HD. Att Riksåklagaren är gift med någon som inte (längre) är en formell del av processen (domen i TR undanröjdes ju).

Känns som om ni greppar efter tunnare och tunnare halmstrån ...
Citera
2022-05-15, 19:48
Medlem
Citat:
Att min bror ensam dömdes som huvudman var det absolut mest osannolika som kunde hända. Det var han ju inte ens åtalad för. Och än viktigare så saknas det bevisning, det som står i hovrättens dom stämmer inte överens med verkligheten, åtalet, förundersökningen eller huvudförhandlingen.

Självklart blev han inte åtalad för att vara huvudman: det är inget brott att vara huvudman för något. Däremot kan man göra sig skyldig till vissa brott om rätten bedömer att man är huvudman för någon form av verksamhet. Till exempel om bokföringsskyldighet föreligger ...
Citera
2022-05-15, 19:49
Medlem
Citat:
Att Riksåklagaren är gift med någon som inte (längre) är en formell del av processen (domen i TR undanröjdes ju).

Intressant att du kände till detta.
Citera
2022-05-15, 19:58
Medlem
Är det förresten någon som vet vilka anstalter som kan komma att bli aktuella för Victor Gustafss*n, Oscar Gustafss*n och Luc*s Kjellin G*rdebrand?
Citera
2022-05-16, 00:28
Medlem
Är sagan äntligen slut nu? Måste vara rerkord i hur långt tid det tog från att bli gripen till slutliglig dom? 4 år alltså, helt sjukt. Dessutom måste hela spektaklet kostat dubbelsiffrigt miljonbelopp för oss skattebetalare

Citat:
Är det förresten någon som vet vilka anstalter som kan komma att bli aktuella för Victor Gustafss*n, Oscar Gustafss*n och Luc*s Kjellin G*rdebrand?

Är väl bara VG som får sitta något år när man räknat bort häktningstiden.
Senast redigerad av SaffeOG 2022-05-16 kl. 00:30.
Citera
2022-05-16, 17:37
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Det finns ingen som har tolkat någonting, om någon hade gjort det så hade de förklarat för allmänheten varför man inte gör som det står i lagstiftningen och i förarbetena till dessa. Att kringgå lagens ursprungliga syfte är definitivt ett allvarligt samhällsfusk.
Det ironiska är att de som varit högljuddast om hur fel fusket på högskoleprovet, själva är sådana personer som fuskar. Jag har aldrig tidigare skådat en likande situation där det gnälls om förhållandevis skitsaker som man blåser upp som jordens undergång, när man själv beter sig som en jubelidiot och glömmer vad man faktiskt ställer till med.

Slutdiskuterat, lycka till i livet med din nedvärderande attityd.
Jag kan börja erbjuda rådgivning till de som helt vill undvika att betala skatt om du nu tycker att det är bättre. Jag föredrar i alla fall att få en korrekt dom och tänker prioritera det.
Är du sjukskriven pga grav rättshaverism eller vad är din åkomma egentligen?

Eller är det att du har assistent bara, minns inte nu.
Senast redigerad av massuppfittaren 2022-05-16 kl. 17:57.
Citera
2022-05-16, 17:56
Medlem
massuppfittarens avatar
Finns det någon bild på gärningsmännen förresten? Vill få bekräftat hur extremt oknullade de ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in