Citat:
Ursprungligen postat av
Idealisk
Vilken studieort gör så?
Välj de större universiteten för er SSK utbildning. De mindre har färre resurser och mindre praktik med färre vårdtekniska moment och fyller upp studietiden med mer humanistiska studier i stil med ”vad är sjuksköterskan”. Risken är också att ni tvingas in i grupparbeten med sämre rustade studiekamrater där ni får bära arbetet utan mycken hjälp från de andra. Sedan har ni nålsögat i examensarbetet där ni KAN bli underkända UTAN motivation till vad som var fel, varför det var fel eller hur det borde ha varit annorlunda. Ni riskerar att hamna i, ursäkta uttrycket, småpåvars händer vilket på de mindre orterna verkar vara en återkommande kritik. Ni vill inte spendera 2,5 år för att upptäcka att ni borde ha studerat på en av de större orterna. Risken är att examinatorn begär ändringar vilka verkar meningslösa för att sedan underkännas. Ja, de kan underkänna sina egna begärda förändringar och sedan säga att ni har gjort ett bra arbete trots att ni precis har blivit totalsågade av en och samma person. Nej, jag har klarat alla tentamina utan att behöva skriva om och jag har tidigare kommit in på en läkarutbildning så att ni inte tror att jag är en komplett idiot. Det finns ett tydligt godtycke som ni av någon anledning kan riskera att bli drabbade av. Eller som en annan student blev tillsagd när denne blev underkänd: du har inte arbetat tillräckligt på sjukhuset som usk.