2022-05-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidska
Du missförstod mig, skulden är delgiven och nu kom kravet att jag ska betala den 16/5 senast och ska höra av mig snarast står det.

” Vi vill meddela att du har en skuld hos Kronofogden.
Den som vill få betalt, dvs. sökanden, är IFA Finance DAC.
För att få betalt har sökanden lämnat sitt krav till oss. Mer uppgifter om skulden och betalningsinformation hittar du i skuldspecifikationen.
Totalt att betala 50 244 SEK
Förfallodag 2022-05-16
Tänk på att betala i god tid så att betalningen blir bokförd på Kronofogdens konto senast förfallodagen.
Kontakta oss om kravet numera är felaktigt, på grund av att du har betalt eller att något annat har hänt efter det att skulden fastställdes. När du kontaktar oss behöver vi ditt namn och personnummer.
Kan du inte betala hela skulden?
Vårt uppdrag är att utreda din ekonomiska situation för att fatta beslut om hur din skuld ska handläggas hos oss.
Vi kan besluta om utmätning. Det betyder att vi kan ta hand om egendom som tillhör dig och sälja den. Vi kan också göra avdrag från din inkomst.
Överskott på skattekontot, dvs. belopp som skulle ha återbetalats till dig, kan också användas för betalning av din skuld.
För att vi ska kunna fatta rätt beslut, är det viktigt att du snarast kontaktar oss”
Citera
2022-05-14, 10:07
Medlem
Kronofogden skatt

Jag har utmätning som börjar nu i maj , dom drar ju på skatten så jag undrar om man får skatteskuld sen ? Hur blir det med publican service, någon som vet .
Citera
2022-05-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fia68
Jag har utmätning som börjar nu i maj , dom drar ju på skatten så jag undrar om man får skatteskuld sen ? Hur blir det med publican service, någon som vet .

Varför skulle du få skatteskuld menar du?
Citera
2022-05-14, 23:24
Medlem
Lyzzas avatar
En person med noll i inkomst försörjd av inflyttad sambo har blivit av med sitt hus på grund av gamla obetalda räkningar.

Huset gick på exekutiv auktion.

Hur länge kan skulder ligga å ticka innan någon agerar och begär ut betalning? Finns det preskriptionstid?

Dessa skulder verkar ha kommit som en stor överraskning för de boende.

Om inte husägaren medvetet dolt allt för partnern. Gömt kravbrev m.m.
Citera
2022-05-15, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
En person med noll i inkomst försörjd av inflyttad sambo har blivit av med sitt hus på grund av gamla obetalda räkningar.

Huset gick på exekutiv auktion.

Hur länge kan skulder ligga å ticka innan någon agerar och begär ut betalning? Finns det preskriptionstid?

Dessa skulder verkar ha kommit som en stor överraskning för de boende.

Om inte husägaren medvetet dolt allt för partnern. Gömt kravbrev m.m.
Innan dom begär utbetalning från exekutiva försäljningen menar du? 10 år
Citera
2022-05-16, 20:31
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Innan dom begär utbetalning från exekutiva försäljningen menar du? 10 år

Oj. Då kan det ju bli väldiga summor.

Hörde något om en bil som stått och tickat pengar.
Är ju helkonstigt om ingen hört av sig tidigare.

Kanske kravbreven hamnat i soptunnan.
Citera
2022-05-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Oj. Då kan det ju bli väldiga summor.

Hörde något om en bil som stått och tickat pengar.
Är ju helkonstigt om ingen hört av sig tidigare.

Kanske kravbreven hamnat i soptunnan.
Först får du en faktura, sen en påminnelse därefter går det till kronofogden som tar kontakt för att få underskrift att vederbörande fått information om skulden.
Om inkassobolaget ser att det redan finns mycket skulder kan dom lägga den på efterbehandling. Vid efterbevakning skickas det ut information om skulden minst 1gång /år detta för att bryta preskriptionstiden dvs skulden kan inte preskriberas.
Idag kn även inkassobolaget skicka via kivra så har vederbörande kivra så kommer det där.
Att säga att man inget vet innan det lur tvångsförsäljning är inte troligt, hen har nog ljugit för partnern
Citera
2022-05-17, 01:35
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Först får du en faktura, sen en påminnelse därefter går det till kronofogden som tar kontakt för att få underskrift att vederbörande fått information om skulden.
Om inkassobolaget ser att det redan finns mycket skulder kan dom lägga den på efterbehandling. Vid efterbevakning skickas det ut information om skulden minst 1gång /år detta för att bryta preskriptionstiden dvs skulden kan inte preskriberas.
Idag kn även inkassobolaget skicka via kivra så har vederbörande kivra så kommer det där.
Att säga att man inget vet innan det lur tvångsförsäljning är inte troligt, hen har nog ljugit för partnern

Tack för infon. Lät ju vettigare än att det skulle vara tyst i många år å sen pang på rödbetan.

Ägaren verkar vägra att flytta. Blir nog kronofogden en runda till för vräkning. Å allt för en sketen bil?!
Citera
2022-05-17, 14:34
Medlem
Jämkning!

Hej! Har en fråga tiölnpgon kunnig Har löneytmätning max beslut 14.000/månad.Har fått till en jämkning efter utm beslutet from nu 25/5 på min Lön då håg bara kommer betala 7% skatt frågan är om jag för behålla dom pengarna? Har även möjlighet att jobba mycket övertid och få in 5-7000extra varje månad får man behålla dom?
Citera
2022-05-17, 15:02
Medlem
yz44s avatar
Om du har löneutmätning så att du ska få behålla 14.000:-/månad så dras allt över det beloppet.

Låter konstigt om du skulle fått jämkning så att skatten blir 7%.
En jämkning trodde jag var att bruttoinkomsten minskades med jämkningsbeloppet innan skatten dras.
Citera
2022-05-17, 16:27
Medlem
RostigHinks avatar
2 senaste inläggen infogade.

/Mod
Citera
2022-05-17, 16:50
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om du har löneutmätning så att du ska få behålla 14.000:-/månad så dras allt över det beloppet.

Låter konstigt om du skulle fått jämkning så att skatten blir 7%.
En jämkning trodde jag var att bruttoinkomsten minskades med jämkningsbeloppet innan skatten dras.
Fel..

Säg att du tjänar 20 000 - KF gör utredning att du skall behålla 10 000 och de ska dras 10 000 från din lön.
Då meddelas din löneutbetalare detta, Förbehållsbelopp 10K - utmät 10K

Tjänar du då en månad 12 000 får KF 2000
Tjänar du då en månad 20 000 får KF 10 000
Tjänar du då en månad 30 000 får KF fortfarande bara sina 10 000
Helt enligt det beslut de skickat till din löneutbetalare.

Har då en jämkning kommit till i efterhand, får utmätt person mer varje månad, utmätningen kommer aldrig överstiga 10 000. Tills nästa löneutredning d.v.s.

Så svaret är Ja det får du behålla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in