Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Vad som är riktigt "intressant" förutom vilka moderniseringar som medföljer kanonerna och hur pass effektiva de är är ju ändå hur de ukrainska artilleristerna och övriga armen skulle reagera på om de får sekunda vara? Det måste du ju ändå inse?
Det är väl ändå klart att det kan anses som allvarligare om mer officiella ryska nyhetsförmedlare sprider rena lögner eller falska rykten än Southfront. En sådan skala finns väl överallt i alla samhällen?
Jag tycker personligen det är roligare, mer givande och intressantare att pröva mina tankar med personer som har större fakta/grundkunskaper än jag. När de som besitter stora kunskaper går till personangrepp förstår jag att jag tänker klokt. :-) När de vänligt rättar mig förstår jag att jag inte hade så mycket att komma med och lärt mig något nytt. Det sistnämnda uppskattar jag mest.
Ni måste väl förstå att en ukrainare och i synnerhet någon som varit i strid inte kommer räkna antalet dödade ryssar efter kriget och glädja sig över det utan om krigets utfall rent landmässigt, hur många man har att sörja och hur pass det återstående landet är förstört. Nu och då kommer det vara av betydelse hur stödet från Nato varit och vad det varit avsett för. Om det varit för ett starkt och sammanhållet Ukraina inkl Donbass och Krim eller om det varit för att förstöra Ryssland och försvaga det ekonomiskt och politiskt.
Så det som skrivs på Southfront om kanonerna från i alla fall USA som levererats är sant? Det glädjer mig verkligen för jag trodde detta rykte enkelt skulle vederläggas.
Artilleristerna, tillika resten av armén, har inte fått sekunda varor. Åtminstone inte från Sverige, USA, UK, Kanada eller liknande länder.
Tydligen ska dock några länder i Östeuropa ha tömt sina förråd på gammalt sovjetiskt skit.
Det finns åtskilliga videoklipp där ryssen har fått smaka svenskt stål. Och det med förödande resultat, för ryssen.
Betänk att ryssen för krig inne i ett grannland och att Ukrainas regering har begärt hjälp av bland annat Sverige.
Därmed är det också Sveriges krig.
Edit: Det är fullt möjligt att M777-systemet inte är komplett, kanske för att central eldledning ännu saknas. Ukraina har dock fått artillerilokaliseringsradar som tillhör systemet och 1500 artillerister är under utbildning. Så det kommer nog mer utrustning efterhand - om det nu ens saknas något.
Edit 2: Anledningen till M777-systemet är nog dels att det snabbt kunde tillföras i stor mängd med litet utbildningsbehov och dels att det tar olika typer av 155mm granater enligt NATO-standard. Sedan, när tiden så medger, blir det nog 155mm självgående och splitterskyddade pjäser - helst hjulgående såsom Zuzana, Archer etc, men dessa måste ju först tillverkas och de har dessutom stort utbildningsbehov.