2022-04-15, 08:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Har de syriska ”krigarna” anlänt ännu? Verkar ju som om Ryssland nu vill rekrytera folk från Moldavien så en av världens största arméer har uppenbart svårt att få fram soldater.
Soldaterna har lovats en stor bonus som tydligen inte kommit, så soldater har sagt upp sig och åkt hem tydligen.
Moralen verkar inte vara på topp.
Citera
2022-04-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Har de syriska ”krigarna” anlänt ännu? Verkar ju som om Ryssland nu vill rekrytera folk från Moldavien så en av världens största arméer har uppenbart svårt att få fram soldater.

Många yrkessoldaters kontakt löper ut i juni. Tydligen löper många anställningar på 12 månaders kontrakt för ryska soldater. Så ev kommer många lämna då. Det är ju liksom dåligt för hälsan att vara kvar. Överlag har ryssen väldigt svårt att rekrytera soldater och har haft detta problem länge. Så de har varit tvungna att sänka kraven på soldaterna, med känt resultat.

Att ersätta dem med värnpliktiga kommer nog gå sådär.
Citera
2022-04-15, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Många yrkessoldaters kontakt löper ut i juni. Tydligen löper många anställningar på 12 månaders kontrakt för ryska soldater. Så ev kommer många lämna då. Det är ju liksom dåligt för hälsan att vara kvar. Överlag har ryssen väldigt svårt att rekrytera soldater och har haft detta problem länge. Så de har varit tvungna att sänka kraven på soldaterna, med känt resultat.

Att ersätta dem med värnpliktiga kommer nog gå sådär.
Har de möjligheter att tvinga fram kontraktsförlängning genom nåt undantagstillstånd? Annan möjlighet är väl att mobilisera och då får ryska staten välja vilka de vill skicka in i kriget. Finns redan tecken för det. I TVn sa de att operationen var förbi och att det nu är/blir krig, de föreslog att bomba sönder Kiev och järnvägen (fixat mörkläggning för tidigare bombningar för ”allt detta hände när Ryssland behövde trappa upp till krig”). Anklagar Ukraina att attackera på rysk mark som de kommer slå tillbaka mot och dessutom hotar de att slå tillbaka mot vapenleveranserna.
Allt detta lägger grunden för allmän mobilisering.
Kommer fortfarande bli fiasko.
Citera
2022-04-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Fast är det en framgång att på så här lång tid nästan erövrat en stad som ligger inom ett stenkast från gränsen. För att bedöma om det är en framgång värd namnet behöver vi veta deras faktiska förluster, hur läget är hos försvararna mm. Inget av det är bevisat genom en intervju med nån random snubbe.

Samtidigt sjunker Moskva till botten i Svarta Havet…

Nej jag vet inget om förluster i Mariopol men antar att Donbass och ryska trupper haft mest. Krigar man som angripare i en stad sämre utrustade blir det säkert så. Dock har man nu intagit det mesta av staden. Det verkar dessutom som Ukraina gett upp utbrytning och hjälp med en offensiv norrifrån för att hjälpa dem.

Klart Ryssland har försökt blåsa upp sin militära styrka men i Ukraina kämpar de i underläge. Det "ryska hotet" har blåsts upp till helt orimliga propartioner i väst. Att regimen i ett land blåser upp sin militära styrka inför sina egna medborgare har jag viss förståelse för men att Nato blåst upp hotet är för att få igång krigshets och nu finns den där.

Jag hoppas nu Ryssland sätter igång med det de är bra på: Eldkraft. Så manglade de ned nazisterna och jag hoppas de har kraft lyckas även nu. Natos krig är för pengar och tillgång till naturresurser - som alltid.
Citera
2022-04-15, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Har de möjligheter att tvinga fram kontraktsförlängning genom nåt undantagstillstånd? Annan möjlighet är väl att mobilisera och då får ryska staten välja vilka de vill skicka in i kriget. Finns redan tecken för det. I TVn sa de att operationen var förbi och att det nu är/blir krig, de föreslog att bomba sönder Kiev och järnvägen (fixat mörkläggning för tidigare bombningar för ”allt detta hände när Ryssland behövde trappa upp till krig”). Anklagar Ukraina att attackera på rysk mark som de kommer slå tillbaka mot och dessutom hotar de att slå tillbaka mot vapenleveranserna.

Oavsett så behöver ju trupper som varit i strid länge vila och måste ersättas. Men jag tror att ryssarna förlänger kontrakten och att få kan gå hem.
Citera
2022-04-15, 10:30
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Oavsett så behöver ju trupper som varit i strid länge vila och måste ersättas. Men jag tror att ryssarna förlänger kontrakten och att få kan gå hem.
Men när det gäller enheter som gjort stora förluster, så hjälper det inte att skicka manskapet på solsemester någon vecka. Utan hela förbandet måste i princip nyuppsättas, sedan tar det vid en period av träning för att få förbandet att fungera som en enhet.
Räkna att det minst tar några månader för att få ordning på förbandet.
Citera
2022-04-15, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nej jag vet inget om förluster i Mariopol men antar att Donbass och ryska trupper haft mest. Krigar man som angripare i en stad sämre utrustade blir det säkert så. Dock har man nu intagit det mesta av staden. Det verkar dessutom som Ukraina gett upp utbrytning och hjälp med en offensiv norrifrån för att hjälpa dem.

Klart Ryssland har försökt blåsa upp sin militära styrka men i Ukraina kämpar de i underläge. Det "ryska hotet" har blåsts upp till helt orimliga propartioner i väst. Att regimen i ett land blåser upp sin militära styrka inför sina egna medborgare har jag viss förståelse för men att Nato blåst upp hotet är för att få igång krigshets och nu finns den där.

Jag hoppas nu Ryssland sätter igång med det de är bra på: Eldkraft. Så manglade de ned nazisterna och jag hoppas de har kraft lyckas även nu. Natos krig är för pengar och tillgång till naturresurser - som alltid.
Utan hjälp från USA skulle de haft svårt att bekämpa Tyskland, nu är USA på motståndarens sida.
Citera
2022-04-15, 10:34
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Ryssland har alltid styrts med dekret från tsaren/presidenten.
Citera
2022-04-15, 10:52
Medlem
Att de inte var så starka som många trodde trodde jag inte. Men att de skulle vara fullständigt inkompetenta både strategiskt och materiellt trodde jag inte.
Citera
2022-04-15, 11:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Hur kan du hoppas på att Ryssland mördar barn? Hoppas du redan är inlåst någonstans för du verkar ju farlig att låta gå runt fritt i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Men när det gäller enheter som gjort stora förluster, så hjälper det inte att skicka manskapet på solsemester någon vecka. Utan hela förbandet måste i princip nyuppsättas, sedan tar det vid en period av träning för att få förbandet att fungera som en enhet.
Räkna att det minst tar några månader för att få ordning på förbandet.

Deras elitförband har ju tränat tillsammans i flera år, men det hjälpte ju inte. Kanske gör det inte så stor skillnad om man använder värnpliktiga när det är annat som sköts dåligt som ledning, samband, samverkan mellan olika trupper, underhåll etc.?
Citera
2022-04-15, 11:28
Medlem
Nästa stora flopp blir följden av att börja bomba Kyiv på nytt utan annat syfte än att straffa, förstöra och skrämma. Det kommer inte att tolereras allt för länge.

En annan flop skulle vara att Ryssland skulle på nåt sätt angripa Sverige eller Finland som ett straff för Natoansökan.

Sen är det ju en flopp att ens fortsätta kriget. Kanske Putin är klok och slutar kriga och utropar ”segern” 9 maj.
Citera
2022-04-15, 11:36
Medlem
HRTs avatar
Fartyget Moskva, har kärnvapen kapacitet innebär det att på botten finns kärnvapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in