Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-14, 19:32
  #2569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slava-Ukraini
Jag är mer intresserad av hur mycket svenskarna är villiga att utstå för att stödja nazistiska ukrainska regimen.
Jag verkligen avskyr äkta nazism och jag avskyr hatet mot judar. Men jag skulle stödja den nazistiska ukrainska regimen mot Stalin, om det nu verkligen hade existerat en sådan.
Citera
2022-05-14, 19:33
  #2570
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Haha, hjärtligt tack!! Det är dårar som ni, som får en att inse att livet trots allt är bättre än man kan tro, nu när era Stalinhjältar från Sovjet gör comeback. Tack och lov en mycket misslyckad comeback 😆 Blotta tanken på hur dåligt ni mår nu när Putin/Stalin kraftigt misslyckats gör att jag inte kan sluta le. Så njutbart.

Jag tycker däremot oerhört synd om ukrainarna och jag har donerat mycket till dem, men skadan de orsakar mot Mordor är imponerande.
Ni hittar bara på saker om de ni diskuterar med. Ryssland och USA är lika illa och nu sätter de Europa på pottan med sanktionerna.

Man stöder inte Ryssland när man kritiserar sanktionerna som inte fungerar mot Ryssland. man kritiserar attacken mot Europa. Man försvarar Sverige och de europeiska länderna.
Citera
2022-05-14, 19:34
  #2571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.


Vad tycker du idag? Väntas grand slam för Ryssland? Tar de snart kiev?
Citera
2022-05-14, 19:38
  #2572
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Vad tycker du idag? Väntas grand slam för Ryssland? Tar de snart kiev?
Vi vet väldigt lite om vad som hänt i verkligheten. Ryssland verkar ha intagit 10-15% av Ukrainas yta i Donbas. Det är vad de talat om att göra.
Citera
2022-05-14, 19:46
  #2573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Då ber jag att du redogör för de produkterna med referenser.

Det är i vilket fall vi som lider under prisökningar som skylls på verkningslösa sanktioner.

T.o.m. Aftonbladet medger att sanktionerna inte har effekt. 10 maj:

Vad jag vet köper vi dessutom fortfarande oljan, oberoende av vad artikeln skriver.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...n-trots-kriget

https://imgur.com/WulEi2Y
Här har du en lång lista: https://www.regeringen.se/regeringen...-mot-ryssland/

Sanktionerna har inte den snabba effekt som man hoppades på. Men att de med tiden kommer att slå ut den ryska ekonomin är det ingen ekonom som tvivlar på. Det finns inga andra länder som ens kan komma i närheten av att ersätta de inkomster som handeln med EU tidigare stod för.
Citera
2022-05-14, 19:47
  #2574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Såhär kommer det bli, screenshotta detta inlägg för framtiden;

Europa/USA kommer om några månader få slut på sina oljereserver och kommer då en efter en krypa till korset och börja köpa olja (och annat) av Ryssen igen.. och det bästa av allt?

Vi kommer betala i rubel. 😉

Sanna mina ord, genialiskt från Ryssland. Saudi kommer börja sälja olja till Kina för yuan.

Petrodollarn är död.

Och vad säger du idag? är du man nog att erkänna du hade fel?

Några månader tills vi betalar i rubel sade du...

Hur ser USAs oljereserver ut idag? De skulle ju vara tomma nu!
Citera
2022-05-14, 19:50
  #2575
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Här har du en lång lista: https://www.regeringen.se/regeringen...-mot-ryssland/

Sanktionerna har inte den snabba effekt som man hoppades på. Men att de med tiden kommer att slå ut den ryska ekonomin är det ingen ekonom som tvivlar på. Det finns inga andra länder som ens kan komma i närheten av att ersätta de inkomster som handeln med EU tidigare stod för.
Det är en mängd ord som inte har någon effekt. Vi köper fortfarande olja av Ryssland.

T.o.m. Aftonbladet medger att sanktionerna inte har effekt mot Ryssland.

(FB) Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?

Det är vi som drabbas.
Citera
2022-05-14, 19:59
  #2576
Avstängd
Slava-Ukrainis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Svenskarna är inte så korkade att de går på Kremls otroligt långsökta lögner om att den ukrainska regimen är nazistisk.

Har du skapat ditt konto för att sprida den idén då kan jag redan nu tala om för dig att det är ett dödfött projekt.
Du behöver inte oroa dig för någonting. Myndigheten för psykologiskt försvar kommer inte att tillåta dig att ändra din demokratiska uppfattning om ukrainsk nazism.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...are/ar-AAXh6sC
Citera
2022-05-14, 19:59
  #2577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är en mängd ord som inte har någon effekt. Vi köper fortfarande olja av Ryssland.

T.o.m. Aftonbladet medger att sanktionerna inte har effekt mot Ryssland.

(FB) Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?

Det är vi som drabbas.
Självklart har de effekt. Varje sanktionsåtgärd gör Ryssland svagare, det går inte att förneka. Och imperialistiska diktaturer ska hållas så svaga som möjligt.

Putin utgör just nu mänsklighetens största problem. Att småföretagarna får det kämpigt är ett mycket litet pris att betala för att begränsa hans makt och ställning.
Citera
2022-05-14, 20:04
  #2578
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Självklart har de effekt. Varje sanktionsåtgärd gör Ryssland svagare, det går inte att förneka. Och imperialistiska diktaturer ska hållas så svaga som möjligt.

Putin utgör just nu mänsklighetens största problem. Att småföretagarna får det kämpigt är ett mycket litet pris att betala för att begränsa hans makt och ställning.
Rysslands ekonomi har inte påverkats negativt. Rubeln är starkare mot dollarn än i december.

T.o.m. Aftonbladet medger det. De ryska medierna styr Ryssland precis som våra styr oss.

(FB) Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?

Kronan nu över tian mot dollarn. Rubeln nere på 66. Den var 74 vill jag minnas i december. Men våra ledare sitter tyvärr kvar, liksom tyvärr Putin och den senile Biden. Det kan ingen rubba.

Putin är gammal och kan komma att avgå. Men det har inte med sanktionerna att göra.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-14 kl. 20:06.
Citera
2022-05-14, 20:07
  #2579
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Rysslands ekonomi har inte påverkats negativt. Rubeln är starkare mot dollarn än i december.

T.o.m. Aftonbladet medger det. De ryska medierna styr Ryssland precis som våra styr oss.

(FB) Går det verkligen dåligt för Ryssland eller är det mest propaganda från väst?

Kronan nu över tian mot dollarn. Rubeln nere på 66. Den var 74 vill jag minnas i december. Men våra ledare sitter tyvärr kvar, liksom tyvärr Putin och den senile Biden. Det kan ingen rubba.

Det förekommer inte mycket handel med rubel. Därför syns inte effekterna.
Citera
2022-05-14, 20:09
  #2580
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det förekommer inte mycket handel med rubel. Därför syns inte effekterna.
Våra sanktioner har osynliga effekter! man skulle självklart förvänta sig ett fall av rubeln istället för att försöka förklara bort att rubeln stiger.

Många stora länder handlar med Ryssland. Vi köper fortfarande olja!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback