Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-14, 15:14
  #2557
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hur menar du "det slutar så här"?

Angående självständiga länder med egen moralisk kompass finns också Japan och Brasilien som stora länder, så vad USA/Ryssland har intresse i handlar mer om geopolitisk strategi. Sverige/Finland är intressanta för USA p.g.a. närheten till Ryssland.
Jag gissar att kartan inte kommer att förändras mer på något dramatiskt sätt. Jag skrev till lite om Sydamerika. Japan är helt under amerikansk kontroll, men deras livsstil får fortsätta. Brasilien lite på fallrepet med etniska motsättningar. Hade en kvinnlig president vilket är mer ovanligt. Och nu "ploj-Bolsotrump" Argentina också efter Evita, Kirchner vänster. Sydamerika under amerikansk kontroll men deras livsstil får fortsätta.

Jag gissar slutresultatet på Ukrainas karta blir som nu. Men vi får se.

Att Ryssland skulle inleda med att försöka sig på att ta ett flygfält utanför Kiev med otillräckliga trupper är helt orimligt. Det hela är naturligtvis uppgjort på förhand. Ryssland skulle aldrig våga attackera Ukraina utan att vara säker på att USA lägger sig. Det hade kunnat sluta med världskrig. Allt är naturligtvis uppgjort på förhand. Det rimligaste är att de velat ge en seger åt Ukraina i media.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-14 kl. 15:23.
Citera
2022-05-14, 17:10
  #2558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
De har handlat efter exakt det som Putin sade var målet och de har fokuserat exakt på de områden som Putin talade om.

Hela Putins tal inför den militära operationen: https://youtu.be/Yc43wHhb1Vc
Vad var då syftet med anfallet mot Kiev och andra städer som ryssen nu har dragit sig tillbaka från?
Citera
2022-05-14, 18:19
  #2559
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Vad var då syftet med anfallet mot Kiev och andra städer som ryssen nu har dragit sig tillbaka från?
Stormakterna har bara styckat upp ett mindre land mellan sig. Ryssarna har tagit de delar som förmodligen vill vara ryska. De måste också ge Zelensky något att peka på som segrar, för att stärka hans grepp över Ukraina. Vi kan ju inte ha skickat alla vapen förgäves. Kriget måste också exponeras i media en tid för att motivera energisvält, kallt krig samt skrämma in oss i NATO.

Jag gissar att misslyckade attacker mot Kiev ingått i stormakternas plan från början. Att inleda med luftlandsättning av otillräckliga trupper mot ett flygfält utanför Kiev verkar helt idiotiskt och har inget med Donbas att göra (liksom inte heller konvojen utanför Kiev) och man bör nog fundera på en bättre förkaring innan man bara säger "ryssar är idioter". USA och EU går stärkta ur detta. Rubeln har stärkts tills vidare och ingen ställer Ryssland till svars på något allvarligare sätt. Stormakterna tog ett "oberoende" land till.

Kallt krig ökar. Det gynnar kärnvapenmakterna Ryssland och USA. Vi och Finland blir mer intrasslade genom NATO-medlemskap. EU:s kontroll över oss ökar genom självsvält på energi och kanske dyrbar återuppbyggnadsplan. Ett "krigshärjat" Ukraina blir mer beroende av EU som redan skickar massor av våra pengar dit.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-14 kl. 18:30.
Citera
2022-05-14, 18:39
  #2560
Avstängd
Slava-Ukrainis avatar
Hurra! Sanktioner fungerar! Mot Sverige!
Bageriet går i konkurs efter 108 år
https://www.aftonbladet.se/minekonom...pade-affarerna
Citera
2022-05-14, 18:53
  #2561
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slava-Ukraini
Hurra! Sanktioner fungerar! Mot Sverige!
Bageriet går i konkurs efter 108 år
https://www.aftonbladet.se/minekonom...pade-affarerna
Citat:
Våra ugnar har gått för fullt året runt. En vanlig villa gör slut på 25 000 kWh om året, vi gör av med 560 000 kWh om året. Vi betalade 43 öre per kWh förra sommaren och nu betalade vi sju kronor när det var som värst, så du kan ju föreställa dig.
Precis som Corona lockdown, småföretagen knäcks, konkurrensen minskar ytterligare och brödet blir ännu dyrare.

Vi åker dit igen. Ryssland har energi i överflöd.
Citera
2022-05-14, 18:54
  #2562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slava-Ukraini
Hurra! Sanktioner fungerar! Mot Sverige!
Bageriet går i konkurs efter 108 år
https://www.aftonbladet.se/minekonom...pade-affarerna
Aj, då. Det är nog bäst att vi återupptar handeln och fortsätter sponsra Rysslands imperialistiska krig, för småföretagarnas skull.
Citera
2022-05-14, 19:01
  #2563
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Aj, då. Det är nog bäst att vi återupptar handeln och fortsätter sponsra Rysslands imperialistiska krig, för småföretagarnas skull.
Vi handlar fortfarande praktiskt taget alla varor med Ryssland, liksom andra länder gör. Vi köper bara mindre naturgas vilket bidrar till att höja våra elpriser vilka redan rusade före kriget.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-14 kl. 19:04.
Citera
2022-05-14, 19:13
  #2564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi handlar fortfarande praktiskt taget alla varor med Ryssland, liksom andra länder gör. Vi köper bara mindre naturgas vilket bidrar till att höja våra elpriser vilka redan rusade före kriget.
Försök inte. Sanktionerna är breda och berör en lång rad produkter.
Citera
2022-05-14, 19:26
  #2565
Avstängd
Slava-Ukrainis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Aj, då. Det är nog bäst att vi återupptar handeln och fortsätter sponsra Rysslands imperialistiska krig, för småföretagarnas skull.
Jag är mer intresserad av hur mycket svenskarna är villiga att utstå för att stödja nazistiska ukrainska regimen.
Citera
2022-05-14, 19:29
  #2566
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Försök inte. Sanktionerna är breda och berör en lång rad produkter.
Då ber jag att du redogör för de produkterna med referenser.

Det är i vilket fall vi som lider under prisökningar som skylls på verkningslösa sanktioner.

T.o.m. Aftonbladet medger att sanktionerna inte har effekt. 10 maj:

Vad jag vet köper vi dessutom fortfarande oljan, oberoende av vad artikeln skriver.
Citat:
I stora och viktiga länder har Putin ingen pariastämpel och man vägrar införa sanktioner mot Ryssland.

När EU-kommissionen i veckan presenterade ett nytt sanktionspaket mot Ryssland omfattade det själva hjärtat i de ryska statsfinanserna, exporten av olja. De påstås slå extra hårt mot den ryska ekonomin.

Problemet är att om inte västvärlden köper oljan så finns det andra som gör det.

I stället för att delta i internationella sanktioner mot Ryssland har Indien valt att öka sina inköp av rysk olja. Som tack får man en rejäl rabatt på priset.

Men hela 35 länder lade ner sina röster och undvek att öppet ta ställning.

Ett skäl till varför de ekonomiska sanktionerna från västvärlden inte nödvändigtvis innebär att Ryssland tvingas krypa till korset och avsluta kriget.

Forskare vid Institutet för freds- och konfliktforskning i Uppsala hävdar att en av två förutsättningar för att ekonomiska sanktioner ska lyckas är att de är globala. Den andra förutsättningen är att befolkningen i landet som drabbas stöttar sanktionerna.

I fallet Ryssland är ingen av dessa faktorer uppfyllda.


Latinamerikanska länder som Argentina, Brasilien och Mexiko har visserligen tagit avstånd från kriget men vägrat att ansluta sig till några sanktioner.

Ryssland stöder Serbiens linje att Kosovo inte är en självständig nation. Ett viktigt skäl till de varma relationerna mellan länderna.

Länder som Saudiarabien och Förenade Arabemiraten har halvhjärtat fördömt Rysslands invasion men fortsatt att upprätthålla vänskapliga förbindelser med Moskva. Sanktioner är det inte tal om.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...n-trots-kriget

https://imgur.com/WulEi2Y
Citera
2022-05-14, 19:30
  #2567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slava-Ukraini
Jag är mer intresserad av hur mycket svenskarna är villiga att utstå för att stödja nazistiska ukrainska regimen.
Svenskarna är inte så korkade att de går på Kremls otroligt långsökta lögner om att den ukrainska regimen är nazistisk.

Har du skapat ditt konto för att sprida den idén då kan jag redan nu tala om för dig att det är ett dödfött projekt.
Citera
2022-05-14, 19:30
  #2568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
De har handlat efter exakt det som Putin sade var målet och de har fokuserat exakt på de områden som Putin talade om.

Hela Putins tal inför den militära operationen: https://youtu.be/Yc43wHhb1Vc

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag gissar att kartan inte kommer att förändras mer på något dramatiskt sätt. Jag skrev till lite om Sydamerika. Japan är helt under amerikansk kontroll, men deras livsstil får fortsätta. Brasilien lite på fallrepet med etniska motsättningar. Hade en kvinnlig president vilket är mer ovanligt. Och nu "ploj-Bolsotrump" Argentina också efter Evita, Kirchner vänster. Sydamerika under amerikansk kontroll men deras livsstil får fortsätta.

Jag gissar slutresultatet på Ukrainas karta blir som nu. Men vi får se.

Att Ryssland skulle inleda med att försöka sig på att ta ett flygfält utanför Kiev med otillräckliga trupper är helt orimligt. Det hela är naturligtvis uppgjort på förhand. Ryssland skulle aldrig våga attackera Ukraina utan att vara säker på att USA lägger sig. Det hade kunnat sluta med världskrig. Allt är naturligtvis uppgjort på förhand. Det rimligaste är att de velat ge en seger åt Ukraina i media.
Haha, hjärtligt tack!! Det är dårar som ni, som får en att inse att livet trots allt är bättre än man kan tro, nu när era Stalinhjältar från Sovjet gör comeback. Tack och lov en mycket misslyckad comeback 😆 Blotta tanken på hur dåligt ni mår nu när Putin/Stalin kraftigt misslyckats gör att jag inte kan sluta le. Så njutbart.

Jag tycker däremot oerhört synd om ukrainarna och jag har donerat mycket till dem, men skadan de orsakar mot Mordor är imponerande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback