Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
I detta uttalande är det Matz och Majkgård Ebba talar om. I tråden har konstaterats att det var nog lite fort och fel att blanda in Matz. Det har du själv sagt.
Det jag skrev, var ett svar på ditt uttalande och som inte kan ryckas ur sitt sammanhang. Jag har aldrig skrivit att det var fel att blanda in Matz. Men för att förtydliga det jag skrev ännu mer. Matz var inblandad i affären i allra högsta grad i början oavsett fokus från oss i tråden. Däremot så slutade Matz vara aktiv i cirkusen som var, så vitt jag förstod och då hamnade naturligtvis trådens fokus på de kvarvarande aktörerna. Då var det hela tiden nya saker som hände, nya fakta som blev kända, så det fanns inget intresse i att snöa vidare på Matz då.
Referens till inlägget i fråga:
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. Förlikning fastställd 22-02-08
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Är inte det ett bevis på att det Ebba säger är just precis taget ur luften? Är inte faktumet att det inte kommit fram några bevis på Majkgård skuld ännu ett bevis på det Ebba säger är helt tagit ur luften.
Hur kan bristen på utpekande av vilka personerna är, vara ett bevis på att Ebba ljuger/hittar på? En av personerna har dessutom i efterhand blivit identifierad. Matz hade ju intressen i fastigheten, det är klarlagt med det 4/27-avtalet och det ilskna telefonsamtalet till Ebba som bekräftats av Esbjörn. Är det så otroligt att två personer kan ha gjort anspråk på fastigheten?
Vem den andra personen är, är inte hundraprocentigt klarlagt. Majkgård är i allra högsta grad involverad. Hon är involverad i Esbjörns hälsostatus, mat i magen, tak över huvudet, personlig hygien, val av Esbjörns alla ombud, hon har skött intervjuerna, hon har budat på fastigheten och Esbjörns ställe ligger bra till om Odalgården vill expandera. Visst, det är bara indicier på att hon har gjort anspråk på fastigheten till Ebba, men det är för många indicier för min smak. Om det inte är Majkgård, vem är det då? För jag tror inte Ebba skulle säga att det var två personer som gjorde anspråk om det inte var det. Hade ju räckt med den person som vi vet har gjort anspråk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Och är det inte förkastligt att en offentlig person, som har förtroende som yrke. På detta sätt som Ebba gjorde här. Hänger ut två individer offentligt. Och hävdar helt tagit i luften att de har mörka syften.
Vilka personer har hon hängt ut? Hon har väl inte namngivit något, än mindre sagt att de har mörka syften? Att säga att två personer har gjort anspråk på fastigheten, är inte att hänga ut och att ha anspråk på fastigheten är inga mörka syften.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Hur tycker ni om hurvida det är förtal? Alla som tycker att en sanning aldrig kan klassar som förtal. Här har vi ju ett skolboks exempel när budskapet är lögn. För Ebbas syfte med att hänga ut dom är att misskreditera dessa människor och göra att deras ord om Esbjörns ånger icke trovördiga. Dessutom fick hennes ord enorm spridning.
Lek med tanken, både Matz och Majkgård har anspråk på fastigheten som Ebba har köpt, hur gör det Esbjörns ånger till icke trovärdig? Speciellt i ljuset av att Esbjörn ångrade sig först när Ebba röjde sly den 30 augusti. Både anspåken och ångern kan existera samtidigt.