2022-05-14, 17:15
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Tyvärr har du fel även här!
Tvisten handlar om att Esbjörn försöker smita från sitt ansvar. Han har sålt huset nu och han skrev på papperna när han erbjöd Ebba köpa.
Han skrev även på förlikningen då han tog emot slutlikviden.

Men något som hans ombud inte förstod var att han borde satt sig och förhandlat om att Esbjörn ville häva avtalet, i stället så okynnesanmälde han, smutskastade henne, allt enligt planen på Facebok.
Något annat har ej varit aktuellt.

Tyvärr ville inte Esbjörn häva avtalet, bara att hon skulle backa, i alla fall om man ska tro det vedervärdiga ombudet från Örebro
Men tramspelle! Esbjörn skriver ett brev till Ebba om att han ångrat sig, han säger det i intervjuer och han talar om det i polisförhöret ang trädfällningen. Där talar han oxp om att han känner sig lurad.

Så varför tror du Ebba behövde gå till tinget och kräva bättre rätt.
2022-05-14, 17:27
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tackar för de snälla orden. Jag tyckte det var dags att höja temperaturen och börja nudda vid sanningen.

Det jag tycker är märkligt att det finns duktiga jurister överallt som kunde komma till samma slutsats som mig när vi diskuterar en intressant tvist. KD har rättspolitiker på sitt kansli som skulle kunna granska vad som pågår och den juridik som är gällande i Sverige i detta fastighetsköp. Det finns jurister överallt där KD folket rör på sig, och de har pengar att fråga en oberoende jurist.

När något är komplicerat eller man inte sett ett liknande fall, är det intressant att bena ut varför en alldaglig sak som att köpa bostad efter skilsmässa blir till ett fastighetsköp med olika turer ingen har hört talas om tidigare.
Jag tänker att en affär med många turer har båda sidor brister. Man kan konstatera att detta inte blev lyckat. Jag kan inte tillräckligt om fastighetsjuridik för att säga om denna situation är unik eller inte, men man har iallafall aldrig hört talas om något av samma karaktär. Jag tycker som du att det vore viktigt att hela situationen granskades av kunniga jurister.

KD- jurister är nog inte rätt att fråga. Ebba ska vara lite av en alla som inte är med mig är emot mig - chef. Jag tvivlar att KD har ett klimat där en kritisk granskning av partiledaren är aktuell.

Jag får dessutom känslan av att Ebba verkligen inte är intresserad av en granskning eller rättegång.
2022-05-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Som i en förlikning? Likt den Esbjörn skrev på? Där han sålde huset?

Och där en av person från Tingsrätten var delaktig, och såg till så att allt blev rätt precis som bägge parter var överens om...
2022-05-14, 17:40
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
Och där en av person från Tingsrätten var delaktig, och såg till så att allt blev rätt precis som bägge parter var överens om...
Sen ångrade ju sig Esbjörn igen. Han må vara strulig. Men det är ju det han säger.
2022-05-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
.....

För det första så trodde inte Matz att han behövde bjuda. Han hade ett avtal om att han skulle få ärva. Jag tycker förövrigt det är anmärkningsvärt att Ebba inte respekterade det avtalet?
....
.

Eftersom ESB fortfarande lever, så är ju inte arv överhuvud taget inblandat.... man kan inte skriva ett testamente som faller ut medans personen fortfarande lever! ESB ägde huset till 100% med fri rätt att sälja och sätta sprätt på pengarna.

OM det funnits några pengar kvar när ESB går bort, och det inte finns något testamente som reglerar att någon annan ska ärva, hade Matz och hans kusiner ärvt allt som funnits i ESB-dödsbo !
2022-05-14, 17:47
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Men tramspelle! Esbjörn skriver ett brev till Ebba om att han ångrat sig, han säger det i intervjuer och han talar om det i polisförhöret ang trädfällningen. Där talar han oxp om att han känner sig lurad.

Det är ju självklar han ville inte förlikas bara få henne att backa, förstår du skillnaden.
Vad betyder bättre rätt för dig?
Senast redigerad av braattha 2022-05-14 kl. 18:04.
2022-05-14, 18:01
Medlem
Citat:
Jag har bevis på att hon sa att det fanns två andra personer med ekonomiska intressen i huset. Det är bara att att kika några inlägg upp, det ligger en länk till ett klipp där.

Hon skrev inte namnet på att ombudet heller. Vilka två tänker du det är hon menar?

Jag tänker att hon syftar på att deras ekonomiska intressen i huset är klandervärda. Varför skulle hon annars nämna det?
Hon nämnde andra med ekonomiska intressen i huset som hotade henne med utpressning i media.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmjpoQ/facebook-traden-om-planerna-mot-ebba-busch-ga-till-pressen
Senast redigerad av N.Armstark 2022-05-14 kl. 18:04.
2022-05-14, 18:05
Medlem
Citat:
Oj varför så hotfull ton? Jag säger faktiskt vad jag vill och skriver vad jag vill.

Du får tycka precis vad du vill, så tycker jag att Ebbas sätt att tala om dessa två personer var att utmåla dom på ett klandervärt sätt.

För det första så trodde inte Matz att han behövde bjuda. Han hade ett avtal om att han skulle få ärva. Jag tycker förövrigt det är anmärkningsvärt att Ebba inte respekterade det avtalet?

Nu tycker jag huvudfokus i den intervjun vi talar om inte låg på priset. Utan på faktumet att Esbjörn ångrar sig.
Självklart handlade det för Ebba om att få lagfarten. Men det faktum att hon inte fått den var ju att Esbjörn ångrat sig och ville häva avtalet. Du förstår Ebba ville en sak, Esbjörn ville en annan. Det är liksom så det brukar vara i en tvist.

Jag vet att Esbjörn inte lämnade in någon stämnings ansökan. Men det betyder inte att han inte har en ståndpunkt i twisten.

Jag tror det är du som missar ganska mycket genom att klamra dig fast vid saker och inte lyfta blicken över naveln. För varför tänker du attt Ebba ansåg sig tvingad att stämma. Jag tänker att det var för att Esbjörn ångrat sig.
Läser och refererar till Pravda? Jag trodde du stod över sådana kommunistiska propaganda tidskrifter.

Jag vet inte vilken artikel du hänvisar till, men om de skrivet det så lår de ju fått informationen någonstans ifrån. Jag tippar på Ebba, vem tror du!

Sen är det ju det. Ebba är en mästare på att tala på ett sätt som lämnar öppet för tolkningar. Jag tänker att det är synd om henne som inte törs tala klarspråk. Och man måste ha mycket att dölja om allt man säger måste tolkas.

Du behöver lunga ner dig. Din ton behöver inte vara så hatfylld och brist på empati. Ta det lugnt Esbjörn har sålt huset. Någon kommer ta hand om det. Göra det huset bra efter år av misskötsel.

Varför jag skrev som jag gjorde var för du inte förstår vad förtal är.
Du bevisa själv att det inte var förtal eller klandervärt.

Att du tycker det är klandervärt spelar ingen roll när det kommer förtalslagarna.
Jag tycker t.ex. att du är klandervärd med hitta på saker om och om igen. Förtala människor så det ska passa in i din värld.

Gällande avtalet som Matz och Esbjörn hade, den var inte juridiskt bindande avtal. Inte heller Busch fel att Esbjörn bröt mot det. Matz hade även chansen att erbjuda mer som han inte gjorde. Du tycker det är anmärkningsvärt att Busch inte respektera ett avtal som inte var juridiskt bindande. Hur vet vi hon kände till det när hon köpte det. Det var säljaren ansvar att lägga fram om det fanns avtal som kunde hindra köpet. Esbjörn gjorde aldrig det. Är det inte anmärkningsvärt att Esbjörn inte respektera avtalet?

trngw hänvisa aldrig till Pravda. Aftonbladet. Och han behöver väl inte bevisa något för dig? Om du aldrig vill det, varför ska trngw?
2022-05-14, 18:05
Medlem
fnirps avatar
Citat:
I detta uttalande är det Matz och Majkgård Ebba talar om. I tråden har konstaterats att det var nog lite fort och fel att blanda in Matz. Det har du själv sagt.

Det jag skrev, var ett svar på ditt uttalande och som inte kan ryckas ur sitt sammanhang. Jag har aldrig skrivit att det var fel att blanda in Matz. Men för att förtydliga det jag skrev ännu mer. Matz var inblandad i affären i allra högsta grad i början oavsett fokus från oss i tråden. Däremot så slutade Matz vara aktiv i cirkusen som var, så vitt jag förstod och då hamnade naturligtvis trådens fokus på de kvarvarande aktörerna. Då var det hela tiden nya saker som hände, nya fakta som blev kända, så det fanns inget intresse i att snöa vidare på Matz då.

Referens till inlägget i fråga: (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. Förlikning fastställd 22-02-08

Citat:
Är inte det ett bevis på att det Ebba säger är just precis taget ur luften? Är inte faktumet att det inte kommit fram några bevis på Majkgård skuld ännu ett bevis på det Ebba säger är helt tagit ur luften.

Hur kan bristen på utpekande av vilka personerna är, vara ett bevis på att Ebba ljuger/hittar på? En av personerna har dessutom i efterhand blivit identifierad. Matz hade ju intressen i fastigheten, det är klarlagt med det 4/27-avtalet och det ilskna telefonsamtalet till Ebba som bekräftats av Esbjörn. Är det så otroligt att två personer kan ha gjort anspråk på fastigheten?

Vem den andra personen är, är inte hundraprocentigt klarlagt. Majkgård är i allra högsta grad involverad. Hon är involverad i Esbjörns hälsostatus, mat i magen, tak över huvudet, personlig hygien, val av Esbjörns alla ombud, hon har skött intervjuerna, hon har budat på fastigheten och Esbjörns ställe ligger bra till om Odalgården vill expandera. Visst, det är bara indicier på att hon har gjort anspråk på fastigheten till Ebba, men det är för många indicier för min smak. Om det inte är Majkgård, vem är det då? För jag tror inte Ebba skulle säga att det var två personer som gjorde anspråk om det inte var det. Hade ju räckt med den person som vi vet har gjort anspråk.

Citat:
Och är det inte förkastligt att en offentlig person, som har förtroende som yrke. På detta sätt som Ebba gjorde här. Hänger ut två individer offentligt. Och hävdar helt tagit i luften att de har mörka syften.

Vilka personer har hon hängt ut? Hon har väl inte namngivit något, än mindre sagt att de har mörka syften? Att säga att två personer har gjort anspråk på fastigheten, är inte att hänga ut och att ha anspråk på fastigheten är inga mörka syften.

Citat:
Hur tycker ni om hurvida det är förtal? Alla som tycker att en sanning aldrig kan klassar som förtal. Här har vi ju ett skolboks exempel när budskapet är lögn. För Ebbas syfte med att hänga ut dom är att misskreditera dessa människor och göra att deras ord om Esbjörns ånger icke trovördiga. Dessutom fick hennes ord enorm spridning.

Lek med tanken, både Matz och Majkgård har anspråk på fastigheten som Ebba har köpt, hur gör det Esbjörns ånger till icke trovärdig? Speciellt i ljuset av att Esbjörn ångrade sig först när Ebba röjde sly den 30 augusti. Både anspåken och ångern kan existera samtidigt.
2022-05-14, 18:06
Medlem
Citat:
Sen ångrade ju sig Esbjörn igen. Han må vara strulig. Men det är ju det han säger.

Ja, men avtalet ska gälla. Svensk lag. Att han ångra efter förlikning spelar ingen roll.
2022-05-14, 18:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hon nämnde andra med ekonomiska intressen i huset som hotade henne med utpressning i media.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QmjpoQ/facebook-traden-om-planerna-mot-ebba-busch-ga-till-pressen

Den ens är ju Matz i alla fall om man ska tro Expressen och den andra är väl M-Gård.
Det har väl framkommit i senare skede.
Senast redigerad av braattha 2022-05-14 kl. 18:23.
2022-05-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
Eftersom ESB fortfarande lever, så är ju inte arv överhuvud taget inblandat.... man kan inte skriva ett testamente som faller ut medans personen fortfarande lever! ESB ägde huset till 100% med fri rätt att sälja och sätta sprätt på pengarna.

OM det funnits några pengar kvar när ESB går bort, och det inte finns något testamente som reglerar att någon annan ska ärva, hade Matz och hans kusiner ärvt allt som funnits i ESB-dödsbo !

Frågan är mer: Varför skit Esbjörn i avtalet? Varför brydde han inte om det avtalet? Han kanske ångra avtalet. Skulle inte vara överraskande. Esbjörn gillar inte avtal verkar det som.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in