Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Eftersom SOA åkte hem till HD (eller om det var direkt hem till SD) vid den tiden på kvällen/natten kan man tänka sig att SD ringt till HD per omg när han blev släppt (bett att få låna telefon för att ringa hem).
Reservtelefon/dator behövdes akut inför resan och SOA åkte dit (med bil knappt 5 minuter mellan Lundby/Hjärsta). Tydligen hade polisen berättat att de beslagtagit datorn i hans hem.
Tillägg: Som jag kommer ihåg det väntade SD utanför polishuset vid fel ingång, och det var där han tog en massa bilder innan de hämtade honom.
Ja, S*OA åkte nog hem till HD eftersom hon var orolig och tjejerna och BA stannade hos dom (T orolig).
Jag tror inte att S*OA åkte til häktet och lämnade någon mobil och dator där innan SD blev släppt alltså (inte din teori, utan den skribents påstående du svarade tidigare ).
Det fanns liksom vare sig tid eller mening att åka till SD på häktet, då ingen visste hur läget såg ut och både HD och barnen var oroliga. SD hade ju dessutom cykel med sig, vilket borde betyda att han lämpligen tog sig hem med den och säkert inte ville cykla hem med en dator, när S*OA ändå skulle till HD.
Jag tror alltså som du här.
Vad gäller ditt tillägg stämmer det, och det var så jag menade. Han satte sig (med flit???) och väntade i den väntsal som fanns i anslutning till den dörr där han ämnade polishuset vid första förhöret på tidiga em, medan poliserna ju väntade honom vid typ huvudentrén.
Jag har alltid trott att SD köpte sig tid där. Han utgav sig att kunna komma på den udda minuten, väldigt snabbt, allt för att visa sin oskyldighet. Inget att dölja eller hinna göra sig av med, ungefär. I själva verket satte han sig vid fel ingång och fick tid på sig att radera en massa genom att ta nästan tusen bilder på entrégolvet, fullt medveten om att en mängd information raderades.
SD förstod mycket väl att han nu plötsligt hade ögonen på sig. Ett förhör till inom loppet av bara timmar. Och naturligtvis fattade han att mobilen skulle kunna beslagtas.
Nu hade han ju också raderat den sista konversationen mellan honom och Lena på mordnatten.
Visserligen har det varit mycket konstigheter i den här utredningen, men någon komplott (konspiration) mellan polisen, SD och familjen Axelsson, det tror jag inte på.