2022-05-13, 20:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag håller med om att det hade varit önskvärt om åklagarna, polisen eller domaren satt ner foten för allt trams.
Stefan tilläts köra sin mundiarre, tills han snackat bort och förbi vad som efterfrågades. Han hade ingen respekt för åklagarna, det hade varit lämpligt med en man, likt Springare, som inte accepterade hans skit.

Fast som misstänkt ska du också få din röst hörd. Via dina försvarare och i förhör.

Vi är en rättsstat.

Men i det här fallet, har ju SD lagt snubbeltråd åt sig själv, genom at pladdra för mycket. Försvaret försökte väl tysta honom till en början, men lyckades inte.

SD sa ju att ha trodde att han skulle få "tala", men att hans advokater avrått honom. Åklagaren frågade SD vilka klagomäl han hade, vilka var många. Så många att han inte kunde ta upp dom... Efter avslutatd rättegång srev ju SD sitt berömda brev, med alla invändningar som han inte tyckte att han fått ta upp under rättegången.

Vi ska väl vara tacksamma över att SD pladdrade på. Mycket av det han sa, lades fram som motbevis mot hans påstående och blev ytterligare en spik i kistan för honom.
Citera
2022-05-13, 20:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Det snabba frisläppandet av den anhållne har jag ifrågasatt några gånger och har svårt att tro att man hann med rättsmedicinskt utlåtande innan midnatt den dagen.

S hade skador på kroppen (kniv mot halsen?) och därför anhölls mannen på platsen.

Han anhölls klockan 18.02, skäligen misstänkt för mord, vilket är den lägre misstankegraden. Strax innan midnatt släpptes mannen på fri fot, då en åklagare beslutade att häva anhållandet, uppger polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/domde-hjarstamordaren-efterlyst

Om åklagaren som beslutade häva anhållandet heter M*ts B*rg föranleder det ännu mer grävande.
MB var den som inte tyckte det behövdes djupare teknisk undersökning hos SD dagen efter mordet och som släppte honom efter förhör under tisdagskvällen.

Under kvällen kom SOA med dator o mobil till SD. Hur visste han att det skulle behövas? Det var ju inga poliser hemma hos hans dotter HD och hämtade datorer eller kollade efter LW.

Visserligen släpptes "mannen" snabbt, men misstankarna kvarstod och utredningen forstatte till den 3/6, vilket var nästan en vecka innan man avskrev dödsfallet som misstänkt brott.

Åklagaren lägger ned utredning kring Hjärstamördarens död: ”Vi har fått svaren vi väntat på”

Den 28 maj- 21 föll domen och SD hittades död. Den tid som utredningen pågick var alltså ändå nästan 1 vecka.

Din sista mening är jag lite för trött att förstå.
När kom Soa med SD mobil och dator till honom?

Tillägg:

Det är alltså åklagaren, Anna Maria Larsson som lägger ner förundersökningen, inte M*ats B*rg:

"– Jag kommer inte att lämna så mycket detaljer. Vi har vidtagit en mängd utredningsåtgärder. Utredningen visar att det inte längre finns någon anledning att tro att något brott har begåtts, säger Anna Maria Larsson, åklagare och förundersökningsledare i fallet."
Senast redigerad av notknapparen 2022-05-13 kl. 20:59.
Citera
2022-05-13, 22:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu är detta inte ett "vanligt självmord"
Initialt blev en äldre man frihetsberövad, misstänkt för mord.
En förundersökning startades.
Det är så mycket som brister i polisens agerande.
▪️Jag skulle vilja veta varför han, mannen som greps på plats, ringer till polishuset istället för 112 om att han är död.

▪️Jag skulle även vilja veta varför detta privatsamtal kl 11.18 inte är med i HR som upprättas kl 11.11.
Citat:
"Polisen fick in ett samtal 11.18 om att en man kunde ha hittats 18 minuter efter att domen blev offentlig och tio minuter innan polisen beslutade att gripa Stefan Davidsson."

"Det var ingen förbipasserande person som ringde in till polisen, säger Öhman. Om den gripne personen hade någon koppling till den avlidne mannen vill han inte gå in på."
https://www.expressen.se/nyheter/hovrattsdom-i-fallet-med-mordade-lena-wesstrom/
Citat:
" – Det kom inget larm via 112, någon ringde direkt till polisen och berättade att han var död, säger Kenneth Johannesson."

" – Nej, jag hittar inget om det, säger Kenneth Johannesson och ägnar en lång stund åt att leta i händelserapporten."
https://www.na.se/2021-06-02/na-kartlagger-polisens-insats-minut-for-minut--efter-domen-i-hjarstamordet-nagon-ringde-och-berattad e-att-han-var-dod
▪️Vad händer på stationen och främst: mellan vilka parter? Det är som om det finns en egen liten subgrupp ang direktiven.

Häktningsbeslut mailades kl 11.00, ett samtal kl 11.02 sker också.
Kl 11.11 upprättas en händelserapport där privatsamtalet saknas.
Kl 11.30 tycks inte alla på stationen veta om vad som gäller.
Citat:
" Aktbilaga 91
Kl 11.02 den 28 maj 2021 ringde *** till vakthavande stationsbefäl, polisområde Örebro, tel 010-5673375 och meddelade att jag kl 11.00 e-postade en dom med ett häktningsbeslut avseende den dömde på e-postadress [email]stationsbefal.po-orebro@polisen.se[/] samt även på e-postadress registrator.bergslagen@polisen.se . Stationsbefälet (en kvinna) svarade då att de hade mottagit domen. Jag upplyste henne om att på sidan 2 finns ett häktningsbeslut. Stationsbefälet sa att då tar de hand om häktningen.
Ca 11.30 ringde en annan person från polisen Örebro och frågade om det var korrekt att de skulle efterlysa den tilltalade. Jag förklarade att jag redan tidigare hade pratat med stationsbefälet i Örebro och att det var riktigt samt att jag fick uppfattningen att hon helt var införstådd med detta. Han sa då att han ville kontrollera det igen. "
Senast redigerad av develi 2022-05-13 kl. 22:41.
Citera
2022-05-13, 22:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Antar att du är en G/C person och då undrar jag om 272 är Lenas HomeSoftHome ?
Det du gör är du väldigt duktig på (skriva tänkvärda saker, analysera), ville bara säga det.
--> El-devel.i
Jag är ingen GC-person. Jag skulle snarare vilja veta hur mycket skräp den här hobbyn genererar i naturen över världen - med tanke på alla övergivna cacher jag ser det larmas om (upprepade krav på maintenance från reviwers utan åtgärder).Hur mycket plast som är utspritt som kan vara farligt för djur och natur.
Oavsett om det med jämna mellanrum upprättas event att plocka skräp rent generellt.
Det jävla dummaste jag sett är att locka upp änder på ett övergångsställe för att ta en fånig bild. HD bland annat. Vissa har vett att låta bli och rita en fågel istället

272 får du gärna utveckla, det begrep jag inte.
Lenas i smyg provokativa koder är annars kopplat till deras Kilimanjaro (217) och tiden efter HD, samt HDs begärda skilsmässa (0219) på Lenas allra sista publicerade burk.
Senast redigerad av develi 2022-05-13 kl. 22:39.
Citera
2022-05-14, 01:26
Avslutad
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=c6aa689f-f93b-4391-a8dc-2c673a7fba41
Väldigt fint inlägg av BeholderX

Citat
Tack för att jag fick komma och hälsa på dig lite. En dag kommer du få upprättelse. Jag kommer tillbaka.
Citera
2022-05-14, 01:32
Avslutad
Citat:
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=c6aa689f-f93b-4391-a8dc-2c673a7fba41
Väldigt fint inlägg av BeholderX

Citat
Tack för att jag fick komma och hälsa på dig lite. En dag kommer du få upprättelse. Jag kommer tillbaka.

Edit:
Någonting som förbryllar mig är inlägg som dessa, med uppmaning om att åtgärda cachen
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=ceb57462-7e66-4d29-9493-dd515cd16a94

Är inte ALLA reviewers medvetna om att Lena är mördad?
Citera
2022-05-14, 04:12
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Edit:
Någonting som förbryllar mig är inlägg som dessa, med uppmaning om att åtgärda cachen
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=ceb57462-7e66-4d29-9493-dd515cd16a94

Är inte ALLA reviewers medvetna om att Lena är mördad?

Toa Norik är mycket medveten om att LW blev mördad. Han är en av alla män som hon lekte med.
Citera
2022-05-14, 05:59
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är ingen GC-person. Jag skulle snarare vilja veta hur mycket skräp den här hobbyn genererar i naturen över världen - med tanke på alla övergivna cacher jag ser det larmas om (upprepade krav på maintenance från reviwers utan åtgärder).Hur mycket plast som är utspritt som kan vara farligt för djur och natur.
Oavsett om det med jämna mellanrum upprättas event att plocka skräp rent generellt.
Det jävla dummaste jag sett är att locka upp änder på ett övergångsställe för att ta en fånig bild. HD bland annat. Vissa har vett att låta bli och rita en fågel istället

272 får du gärna utveckla, det begrep jag inte.
Lenas i smyg provokativa koder är annars kopplat till deras Kilimanjaro (217) och tiden efter HD, samt HDs begärda skilsmässa (0219) på Lenas allra sista publicerade burk.
God morgon
Skriver för snabbt ibland och tänker inte på vad jag skriver.
Okej så det var 0219.
Citera
2022-05-14, 09:06
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Toa Norik är mycket medveten om att LW blev mördad. Han är en av alla män som hon lekte med.

LW skulle kanske ha lyssnat till visdomsorden från relationsexperten SD:
”Du kan inte ha sex med en man och sen förvänta dej att han ska gå med på att ni bara ska vara vänner.”

Det var å andra sidan precis så SD hanterade sin relation med LW.

Det var det där med grandet i nästans öga…
Citera
2022-05-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Det snabba frisläppandet av den anhållne har jag ifrågasatt några gånger och har svårt att tro att man hann med rättsmedicinskt utlåtande innan midnatt den dagen.

S hade skador på kroppen (kniv mot halsen?) och därför anhölls mannen på platsen.

Han anhölls klockan 18.02, skäligen misstänkt för mord, vilket är den lägre misstankegraden. Strax innan midnatt släpptes mannen på fri fot, då en åklagare beslutade att häva anhållandet, uppger polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/domde-hjarstamordaren-efterlyst

Om åklagaren som beslutade häva anhållandet heter M*ts B*rg föranleder det ännu mer grävande.
MB var den som inte tyckte det behövdes djupare teknisk undersökning hos SD dagen efter mordet och som släppte honom efter förhör under tisdagskvällen.

Under kvällen kom SOA med dator o mobil till SD. Hur visste han att det skulle behövas? Det var ju inga poliser hemma hos hans dotter HD och hämtade datorer eller kollade efter LW.

Om det var både dator och mobil kommer jag inte riktigt ihåg. En mobil kommer jag ihåg att han levererade innan SD/HD for mot Arl på kvällen/natten.

SD:s mobil blev, som jag kommer ihåg det, beslagtagen vid sitt andra förhör den dagen. Han var kvarhållen till sena natten och kanske fick han ringa ett samtal till HD och be henne fixa en ny telefon inför resan som skulle ske direkt när/om han blev släppt.
Citera
2022-05-14, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om det var både dator och mobil kommer jag inte riktigt ihåg. En mobil kommer jag ihåg att han levererade innan SD/HD for mot Arl på kvällen/natten.

SD:s mobil blev, som jag kommer ihåg det, beslagtagen vid sitt andra förhör den dagen. Han var kvarhållen till sena natten och kanske fick han ringa ett samtal till HD och be henne fixa en ny telefon inför resan som skulle ske direkt när/om han blev släppt.
Det framgår i fupen att soa levererade dator och mobil på kvällen, innan Steffe var släppt.
Hur Soa kunde veta att det skulle behövas...tja, kontakter...
Citera
2022-05-14, 09:56
Medlem
Citat:
Det framgår i fupen att soa levererade dator och mobil på kvällen, innan Steffe var släppt.
Hur Soa kunde veta att det skulle behövas...tja, kontakter...

Men det var ju det jag precis skrev... kanske fick SD ringa ett samtal till HD för att berätta att han behövde en telefon (inför resan mot Arl som var direkt efter att han blev släppt på natten) för att han blivit av med sin mobil vid förhöret.

Som jag kommer ihåg det hade inte SD med sig någon dator till sitt andra förhör den dagen... men kanske behövde han en dator också (kanske fått reda på att den blivit beslagtagen i huset under tiden han satt där han satt), inget jag kommer ihåg (som jag skrev) men så kan det vara.

Hur som haver så kan SD fått tillåtelse att ringa HD under tiden han satt i cellen och HD kontaktat SOA för leverans. Resan var nära förestående och skulle SD släppas så var det något han behövde inför vad resan gick ut på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in