Citat:
Ursprungligen postat av
Uberfuhrer
Men snälla du.
Nato startade 1949. Tre år senare 1952 tog man in Grekland och Turkiet på ett bräde. Sen hände inget på 34 år.
Vem är du att säga att Turkiet inte passar?
Förstår du inte att Turkiet är ett av de två stödbenen i Nato?
Det är liksom inte lilla Albanien medlem nyss som säger nej. Även om det hade räckt för att mota Sverige i dörren. Nu är det Turkiet. Fattar du inte att Nato är 50% Turkiet sen 70 år?
Nja, för det första är Turkiet knappast 50% NATO, även om det är en av de större medlemsländerna, och ja, en gång i tiden var övriga medlemmar säkerligen glada över att ha Turkiet som medlem, men jag kan tänka mig att man inte är lika nöjda idag när Erdogan och AKP håller i rodret.
Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Turkiet var väl viktigt under kalla kriget för att kunna kontrollera Warszawapaktens sjöfart in och ut ur Svarta havet, samt möjligheten att kunna placera kärnvapen utanför Sovjets dörr.
Numera skulle jag gissa att Turkiet allt mer ses som en belastning pga sina återkommande utpressningsförsök vad det gäller flyktingar, tillgång till moderna vapen, tillgång till EU, osv osv
Visst, historiskt sågs det säkerligen som så gott som allt igenom positivt att ha Turkiet som ett medlemsland och kanske ser man det även idag som bättre att ha Turkiet som allierad snarare än en potentiell fiende, men jag skulle som sagt tro att en del av de övriga medlemsländerna inte är lika förtjusta i Turkiet nu som de var på den gamla goda tiden.