2022-05-13, 22:43
Citat:
Ursprungligen postat av Tao707
En viktig orsak är väl USAs sanktioner mot Turkiet? PÅ många sätt är ju USA en mycket värre skurkstat än Istanbul.

USAs välmotiverade sanktionerna mot Turkiet, till följd av införskaffandet av ryska missilsystem, förklarar inte varför Turkiet är ett sådant misslyckat land. Hoppas du hittar vägen.
Citera
2022-05-13, 22:43
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Tror det går att lösa.
Först och främst måste nog USA släppa sin ekonomiska krigsföring mot Turkiet, betala för nöjet dem har haft och ge Turkiet fullt stöd i sitt närområde.
Samma sak med Sverige, betala för skadan dem har ådstakommit Turkiet genom sitt propagandakrig och stöd för terroristgrupper.
Därefter måste Sverige terrorklassa grupper som Turkiet anser är terrorister.
Löser dem det kommer Turkiet släppa in Sverige.
Finland kommer de släppa igenom.

Skulle Sverige offra Özz Nujen? Mannen är en svensk nationalskatt! Inte en chans, då låter vi hellre ryssarna bomba oss till stenåldern!

Kurdernas sak är vår!!
Citera
2022-05-13, 22:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
I ett försök att förstå processen så undrar jag om det här har hänt tidigare? Alltså att ett land går ut offentligt och kritiserar ett ansökande land.

Om det var en förhandlingsfråga och Turkiet vill ha ett eller annat så borde de väl sköta det mer diskret. Linde lär ha träffat Erdogang tidigare och fanns det protester eller tveksamheter så borde de väl dessa vara lösta.

Eller har jag fel?
Att turkarna lät påskina för Linde.att de var ok med att Sverige går med säger mig att Erdogan (och Putin) ville ha det exakt så här. Eller så ljuger Linde, det vore förstås inte första gången...
Citera
2022-05-13, 22:44
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag är förbannad på media som inte har ställt några svåra frågor till politiker om kärnvapen och allians med USAs stora krigsmakt NATO. Det ger också ökad risk för terrorism. Sverige är inte alliansfria längre. Detta är ett stort misstag.

Men du! Vi har inte varit Alliansfria sen 1945, om ens det!
Dags att vakna och komma in i matchen!?
Citera
2022-05-13, 22:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Väldigt angelägna!
Jag säger inte emot dig, men har du några direkta belägg? Speciellt för att USA är angelägna om att vi går med exakt nu?
Citera
2022-05-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Erdogan = Kalkon-islamisten
Varför kalkon? Utseendet? Det måste sluta på -turken, för såna är reglerna.
Jag menade allvar med det där om krav på förbud mot koranbränning. Islamisterna är som vi vet lite stingsliga på den punkten. Dessutom är de totalt okunniga i hur demokratier styrs. Okunniga i det mesta utom möjligen pedofili och vad som står i en sagobok.
Citera
2022-05-13, 22:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det skulle kunna vara Zelensky som har sagt det. Zelensky efter att ha konfererat med Washington.
Varför skulle Zelensky vilja det?
Citera
2022-05-13, 22:47
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Men du! Vi har inte varit Alliansfria sen 1945, om ens det!
Dags att vakna och komma in i matchen!?

Det är en stor skillnad mellan att vara NATO medlem och inte. Att vi är kompisar med NATO är en annan sak.
Citera
2022-05-13, 22:48
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Är inte rubriken lite missvisande? Erdogan har väl ännu endast sagt att han inte är positiv till att Sverige och Finland går med i NATO.

Att inte vara positiv är inte samma sak som att säga nej.
Citera
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Anledningen är att Sveriges flyktingpolitik har gjort Sverige till ett hem för PKK och terroristgrupper enl Turkiet

Blir vi ensamma utan NATO och en mumsbit för Ryssland nu?

https://www.expressen.se/nyheter/dir...akerhetslaget/

Hehehe

*ahem..*

Förbannade turkar!
Citera
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag säger inte emot dig, men har du några direkta belägg? Speciellt för att USA är angelägna om att vi går med exakt nu?

Tror ärligt dom skiter i Sverige, men Finland är såklart superviktigt för NATO, kolla bara på kartan var Finland ligger.
Finlands gräns mot Ryssland är ju den nya konfliktzonen för NATO-Ryssland, kommer nog bli den mest militariserade i Europa, då kan dom boxa in St. Petersburg.
Citera
2022-05-13, 22:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Den helt sjuka propagandan som helt fått styra media sedan februari har fått politiker att fullständigt kapitulera.

Det finns ingen som helst plats för minsta kritiskt eller logiskt tänkande.

T.o.m "experter" tonar ner sina argument som skulle betraktas som förräderi mot medlemsskap.
Jo, ärligt talat mer sannolikt att det är medias makt som manifesterat sig än att det skulle vara Zelensky som övertalat den svenska regeringen. Trots att det officiella Sverige har en enorm respekt för den ukrainska ledningen just nu.

Fast samtidigt... Vi har ju en Nato-lobby i Sverige sedan gammalt, med sina organ i form av mer högersinnade publikationer (alltså moderata, liberala tidningar). Den ser sin chans nu. Och tar vi Aftonbladet, sossarnas blaska, så har den svängt först i samband med att Socialdemokraterna gjorde sin plötsliga helomvändning.

Jag kan inte dra några andra slutsatser än att Nato-vännerna i den svenska moderat-högern fått vind i seglen pga. kriget i Ukraina, och att deras skrivelser påverkat regeringen/riksdagen i Nato-positiv riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in