2022-05-13, 20:56
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tyckte att det lät på dig som Sverige ska gå med i Nato till varje pris. Vi gör vad som helst, så "är vi medlemmar iaf."! Rent hypotetiskt även om det skulle innebära att Ryssland attackerar oss i samband med att ansökan lämnas in, eller under ansökningspocessen? Eller?

Nej det tycker jag inte... Men samtidigt har ju Ryssland tvingat in oss i detta. Mina liksom personliga åsikter spelar mindre roll nu när vi potentiellt står inför randen av en invasion.
Citera
2022-05-13, 20:56
Medlem
passports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Nu svarade jag ju inte på ditt inlägg, utan på PooSausage inläggg:

Ok, Beklagar!
Citera
2022-05-13, 20:58
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Ja det tror jag.
Om ett auktoritärt land som Turkiet skulle handlingsförlama Nato genom att stoppa två välmående demokratier från att gå med i Nato så skulle det skada hela Nato och därmed hela väst.

Ni är så otroligt dumma i huvudet.
Men jag erkänner att jag också är dum i huvudet eftersom jag ens skriver på ett ställe som Flashback där dumhuvudena samlas.

Nu är ju inte NATO någon myspys klubb som handlar om demokrati, utan NATO är en kärnvapenbaserad militär allians. Varför tror du NATO gett ett auktoritärt land som Turkiet mer kärnvapen än deras medlemsländer som är välmående demokratier ? Tex. Polen ville ju ha kärnvapen, men NATO sa nej, varför då tror du?
Senast redigerad av doncroce 2022-05-13 kl. 21:03.
Citera
2022-05-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Nej det tycker jag inte... Men samtidigt har ju Ryssland tvingat in oss i detta. Mina liksom personliga åsikter spelar mindre roll nu när vi potentiellt står inför randen av en invasion.

Hur har Ryssland tvingat in oss? Hur gör vi säkerhetsläget stabilare genom att gå med i NATO onde facto deklarera ryssarna som fiender?
Citera
2022-05-13, 20:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Jo, jag förstår dig. Och egentligen är det ju precis samma sak för mig som Nato-motståndare. Vi sitter i samma båt men gör skilda riskbedömningar (dock OT i denna tråd). Det enda man kan göra är ju att skylla på Ryssland om något händer. En klen tröst.
Citera
2022-05-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Den statskontrollerade nyhetsbyrån Tass citerar Erdogans uttalande om att de nordiska länderna är ett "vandrarhem för terrorister" vilket uppenbarligen syftar på det i Turkiet förbjudna Kurdistans arbetarparti, PKK, enligt Tass.

Nyhetsbyrån har även intervjuat den politiska analytikern Aydin Sezer som hävdar att Turkiet, som en av 30 medlemsländer i Nato, kommer lägga veto för att Sveriges och Finlands ansökningar om medlemskap inte ska godkännas. Orsaken uppges vara för att värna om Turkiets nationella säkerhet.

Statskontrollerade nyhetsbyrån Ria Novosti har också uppmärksammat Erdogans utspel och konstaterar att Rysslands inställning är att all expansion av militäralliansen syftar till konfrontation

alla som är emot nato i denna tråd går kremls ärenden

Inte mig emot. Jag går gärna Kremls ärenden om det innebär att vi slipper bli atomvapenbombade om ett krig mellan Ryssland och Väst bryter ut. Att gå Kremls ärenden betyder bara att ha självbevarelsedrift och inte gå med i en militärallians som styrs av en amerikansk säkerhetsdoktrin vilken riskerar att ödelägga Sverige tidigt i en militär konflikt.

Man kan nu bara hoppas på att Erdoğan inte av nån outgrundlig anledning backar, så kan han sedan kan bli svensk nationalhjälte: turken som räddade oss undan ett atomvapenkrig, Fredsturken alltså!
Citera
2022-05-13, 21:00
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Skandinavien kan inte kontrollera ett skit, va fan har du rökt ikväll? Det räcker att de skickar Iskanders och Kalibrs så är vi körda.

Om du vill så kan jag försöka använda enklare ord eller färgade kritor så du har en chans att begripa.
Låt mig försöka en gång till så även lobotomerade idioter likt dig själv förstår:
Det handlar om att NATO som helhet har mer att vinna på att ha Sverige och Finland som medlemmar än Turkiet, pga av bl.a. Sverige och Finlands geopolitiska läge samt Turkiets vapeninköp från Ryssland.
Det handlar således INTE om vad Sverige, Finland eller Turkiet vill, utan vad NATO's medlemmar vill

Kommer inte svara på vidare kommentarer från dig då du inte klarar av att föra en vettig diskussion
Citera
2022-05-13, 21:02
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dembotronen-2.0
...eh belastning vartenda militäroperation orkestrerat av USA har utgått från Incirlik...

…och vad beror det på?
Alla krig om och kring Mellanöstern som USA numera har dragit sig ut ur?
Senast redigerad av vanartad 2022-05-13 kl. 21:07.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
I knew it.

Kan Nato sparka Turkiet ur gemenskapen istället då istället? Tyvärr inte.
Kroatien är väl en annan stötesten, och kanske Ungern.
Senast redigerad av Gusselby 2022-05-13 kl. 21:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Turkiet var väl viktigt under kalla kriget för att kunna kontrollera Warszawapaktens sjöfart in och ut ur Svarta havet, samt möjligheten att kunna placera kärnvapen utanför Sovjets dörr.
Numera skulle jag gissa att Turkiet allt mer ses som en belastning pga sina återkommande utpressningsförsök vad det gäller flyktingar, tillgång till moderna vapen, tillgång till EU, osv osv

En fråga bara: I Sverige har vi ju "Sverigevänner" som anses rumsrena, väl. Varför får inte andra länder som Turkiet ha politiker som också värnar om det egna landets intresssen? Hört talas om Ottomanska Imperiet? Inga dåliga grejer! Men Erdogan ska ändå skämmas bara för att han är en turk? No way!
Citera
2022-05-13, 21:03
Medlem
Uberfuhrers avatar
Jävla snack om ryssvänner på forumet.

Kalla oss inte det. Diskussionen dräneras på intelligens. Ungefär som att någon ifrågasatte invandring på 90-talet och då blev utpekad som nazist.

Sluta med dom grejerna. Så kan vi ha en kvalitativ diskussion sen

Putin kommer aldrig kröka ett hårstrå på Sverige. Aldrig. Garanti. Han hade kanske varit tvungen att göra det om Sverige sökte Nato. Vilket Putin också uttalat flera gånger.

Erdogan räddade precis våra liv.

Kan ha gått till så att Putin ringer sin vän erdogan o ber erdogan göra något då Putin sitter och kokar. Putin säger också att jag har ju ropat att jag kommer reagera militärt om sve o fi ansöker så jag kommer bli tvungen göra det säger Putin. Putin är inte sugen på mosa en miljon finnar och svennar. Han har nog fullt upp i Ukraina.

Så Putin kan ha bett erdogan göra något.

Begriper ni verkligen inte detta. Sverige vann på lotto idag. Högsta vinsten. Ann Lindeoch Magdalena begriper inte detta så erdogan tänkte åt oss som man tänker åt en omogen sjuåring.

Fira detta nu, Sverige kommer aldrig med i Nato och ryssen lär aldrig attackera oss heller. Garanti.
Senast redigerad av Uberfuhrer 2022-05-13 kl. 21:08.
Citera
2022-05-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Lindes uttalande i AB idag " ryssland kan använda gift mot oss" vilkwn skrämselpropaganda. I samm artikel varnar hon för vilseladande propaganda från Ryssland. Haha svenska folket bara får inte vara så jävla korkade att de inte ser agendan.

? De hon skriver är ju sant, vi bör vara förberedda? Alla tror Gotland är målet men det är väl rätt korkat att sikta in sig på en plats som vi skyltat om att vi vill beskydd. Att vi blir anfallna på ett annat mer otänkbart scenario är er inte alls ett dåligt sätt att resonera på. Ju fler scenarior vi förbereder oss på, ju bättre skyddade är vi. Håller du ej med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in