2022-05-13, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Nu när det är officiellt att Finland kommer att gå med så är det nu Rysslands drag. Vad ska dom göra nu när deras löjliga tomma hot inte fungerade?

Eftersom Ryssland har varit med i NATO:s Partnership for Peace sedan 1994, kan de väl gå vidare och ansöka om NATO-medlemskap själva tillsammans med Belarus?

PfP, Bill Clintons program för en bättre framtid för Europa, startade 1993 och många av de östländer som anslöts har sedan blivit fullvärdiga NATO-medlemmar, t.ex. Polen, Ungern och Estland.

När PfP var som livligast, hade vi i Sverige besök av åtskilliga ryska militärer som deltog och observerade våra övningar, enligt regelverket, vilket dock upprörde en del.
Citera
2022-05-13, 08:24
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Fortfarande luddigt… man skickar det som planerats o förväg står det…

Vad är planerat att tex Danmark skall skicka om Baltikum invaderas? Finns det ens en sådan plan? Man kan ju inte ha en plan för alla tänkbara scenarier.
Du kan räkna med att det finns planläggning för det fall att Baltikum invaderas av Ryssland och där är inte bara Danmarks roll utstakad.
Citera
2022-05-13, 08:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, jag påpekade att balterna varit ockuperade. Kanske skulle skrivit annekterade.

Finland hade ett omfattande utbyte under kalla kriget. Deras ungdomar åkte på sommarläger med Sovjets pionjärer eller vad deras politiska ungdomsförbund hette. Jag har träffat flera finländare som var på sådana läger och inte såg något anmärkningsvärt i det.

De hade en viss påtvingad handel som i grunden var byteshandel. Lada var en ganska vanlig bil i 70-talets Finland. På det exporterade Finland andra varor. Men Sovjet blev en ganska viktig handelspartner, vilket ledde till en rejäl sättning i finsk ekonomi när Sovjet kraschade.

Men jag tror ju heller inte på totalisolering av Ryssland under en längre tid. Jag kommer som sagt på andra ställen att tänka på Tyskland efter krigsslutet 1918.

Det idealistiska och kanske naiva vore att försöka finna ett omfattande utbyte av kultur och idéer. Vi och ryssarna ser ju på historien så fundamentalt olika. Själva vår världsuppfattning krockar. Det behöver vi försöka göra något åt till att börja med.

Egentligen menade vi nog samma sak. Jag menade att de baltiska länderna upplevt sin frihet helt uppslukas medan Finland klarade sig undan. Det fanns emellertid en slagskugga över Finland och för 20 år sedan var nog den allmänna hållningen i Finland fortfarande att leva med skuggan. Nu 20 år efteråt är klimatet annorlunda och då vill man nog gärna göra upp med skuggan. Invasionen i Ukraina är nog mer ett alibi än en panisk rädsla i Finland medan den ökade opinionen för NATO-ja i Sverige mer handlar om »rädda oss«.
Citera
2022-05-13, 08:26
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
det vet inte jag heller. Vad är skillnaden mot när USA attackerades rent principiellt? Är det kanske bara så att USA bestämmer när det är legitimt att åberopa artikel 5?

Men NATO måste väl kunna sätta något bakom sina ord? Det är ju absolut inte självklart att artikel 5 skulle åberopa om Kina invaderar Taiwan, eller tex några av Japans öar utanför kusten, eftersom de itne är med i NATO
Om Kina skull invadera Taiwan berörs in Nato och således inte heller artikel 5.
Citera
2022-05-13, 08:37
Medlem
COV-NL63s avatar
Det är riktigt udda teorier som rysslandsapologeterna förfäktar här, tex att USA skulle lurat Ryssland att invadera Ukraina.
Citera
2022-05-13, 08:45
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Ryssland har inte hotat med något alls. Man har hela tiden sagt att ett finskt natomedlemskap gör att Ryssland måste stärka gränsbevakningen, kanske mera trupper i närheten av gränsen. Det säger man fortfarande. Jag tycker Ryssland varit rätt sakliga på denna punkt.
De har hotat med 'militärtekniska åtgärder'.

https://sverigesradio.se/artikel/rys...gar-med-i-nato

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...rhetsgarantier
Citera
2022-05-13, 08:51
Medlem
qups avatar
NEJ till NATO! Det är en självmordspakt.

Vilka partier förutom vänstern är emot? De partierna ska jag rösta på i valet. Det är så jävla fult att besluta om detta just nu. Typiskt jävla arselpolitiker. Fyfan.
Citera
2022-05-13, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infowarZ
Ryssland kapar gasexporten till Finland, Sanna Marin offrar den finska befolkningen och skickar landet in i fullständig katastrof då Finland är helt beroende av rysk gas och olja. -Lokala medier

Nej det innebär ingen katastrof för Finland kamrat! Deras import utgjorde endast 6% så Sanna Marin bryr sig föga om Putlers tilltag.
Citera
2022-05-13, 09:10
Medlem
Think-Twices avatar
Maken till extremt är Finlands snabba svängning!!??
Att gemene finländare har gått runt med misstanke mot ryssen är ingen nytt, av mina personliga finska vänner har jag uppfattat dem som både stabila och stolta.

Men när folkopinionen går från ca +25% till +75% på några få månader kan jag inte annat än observera att vändningen är uppstressad känslo-baserad då det officiellt inte förelåg något konkret militärt hot av nationen annat en underbyggda fantasier.

Har man inget problem, så kan man alltid skaffa sig det.
Senast redigerad av Think-Twice 2022-05-13 kl. 09:13.
Citera
2022-05-13, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det är riktigt udda teorier som rysslandsapologeterna förfäktar här, tex att USA skulle lurat Ryssland att invadera Ukraina.

Verkligen! Det är samma dynga som Kreml pumpat ut sedan kriget startade.
Citera
2022-05-13, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup

Vilka partier förutom vänstern är emot? De partierna ska jag rösta på i valet. Det är så jävla fult att besluta om detta just nu. Typiskt jävla arselpolitiker. Fyfan.

Varmt välkommen till NATO, kamrat!
Citera
2022-05-13, 09:15
Medlem
Cowpokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup

Är väl vänstern eller MP ni som inte vill vara med får rösta på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in