Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
Sedan tror jag att man även skall ta den så kallade bostadsbristen med en skopa salt, Stockholms län består av över miljoner bostäder och en befolkning på 2,3 miljoner. Sedan har man beräknat att att fram tills 2013 så skall vi ha en nettoinflyttning varje år på 11 500 personer. Fakta är att vi haft en nettoutflyttning från Stockholm senaste åren.
2019: -1676 personer.
2020: -5500 personer.
2021: -7846 personer.
Man tror att detta kommer vända tills i år igen men jag är inte säker på det, jag tror att man kalkylerat fel i många avseenden och speciellt på den "stora posten" man räknar på och det är invandringen. Jag tror inte som prognosen att den kommer att komma tillbaka på "normala" nivåer. Sedan har vi en generation av 40-talister som kanske inte bara äger ett boende inne i stan utan även
har ett fritidshus antingen i skärgården eller i ytterkanterna av länet som Norrtälje vilket kommer frigöras kommande 10-15 åren.
Det är ett jäkla "köttberg" som kunnat flyta med i en ekonomiskcykel som vi andra missat och därför oftast har haft råd att ha fritidshus.
Jag tror vi kommer ha en nettoutflyttning kommande åren, mycket med hur det över en natt ändrades hur man såg och kunde arbeta alltså på distans.
Stora problemet vi har i Stockholm är det skeva bostadsbeståndet och inget annat. En ägande del som tappat fotfästet, ett gammalt hyresbestånd som endast är tillgänglig för dom som är inne i det beståndet och sedan har vi nya hyresrätter som uppenbarligen kan stå tomma alternativt är subventionerat boende via socialen eller liknande.
Sedan att vi även har en bostadspolitik som inte är så bra när många vill ha boende är ju såklart ett problem. Man kan flippa lägenheter hur som, vilket för sig lugnat sig rejält efter 2018. Bud på bostäder är inte bindande vilket är helt horribelt egentligen och skulle en nedgång på marknaden komma här framöver så hoppas jag detta är det första man kommer införa då det bärgar för en skev uppfattad prisbild.
Det är ett skevt bostadsbestånd som man kan lösa enkelt, med att öka människors möjlighet att sälja en bostad utan att pengarna konfiskeras av en flyttskatt. Det är för många regleringar på allt som motverkar att det befintliga beståndet nyttjas effektivt. Jag tycker det är dags att ge marknaden en chans, att ordna upp i det politikerna ställt till med. Där politikerna bara ska ha åtgärder för att hjälpa ömmande fall som hemlösa barnfamiljer.
Att implementera ord som köttberg om en grupp människor är så tarvligt, som bara en sosse kan bli. Ingen av dessa människor födda på 40 taltet förtjänar att ses på som en lösning på de problem orsakade av rutten ideologi.
Tar man bort hyresregleringar blir det inte lika angeläget att stå fast vid hyreskontrakt tills döden skiljer hyresgästen från kontraktet. De personer som saknar bostad har ingen glädje av subventionerade hyror, som de ändå hjälper till med att betala via skatten. Där politikerna själva alltid har första prio på dessa billiga hyresrätter.
Problemet är att allt för många dåliga åsikter har blivit lag, och att regler om byggande favoriserar starka och stora aktörer som kan sätta press på byggnadsnämnder och länsstyrelser, medan det skulle kunna bli många bra bostäder genom avstyckningar, och privatpersoner som bygger i egen regi. Från villor till små trevliga föreningar eller hyreshus. Men att ha med lantmäteriet eller kommunen att göra är ett dyrt trauma. Nu kom Attefallshusen, men de är så små och med en bedrövlig takhöjd, så att de lönar sig inte att bygga.
Jag anser inte att politikerna tar sitt ansvar, när de gör för mycket politik av bostäder. Elefanten i rummet är att politikerna har lämpat över kostnaden för byggandet av bostäder på de svagaste aktörerna på marknaden, som fått leka kapitalister, samtidigt som politikerna hoppas på att bubblan inte ska börja pysa i takt med räntehöjningarna före valet.