2022-05-12, 15:31
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Accepteratpris i Bromma Solna och Kungsholmen just nu 53
Förra veckan 41

Sök själv på Hemnet och se

Antal objekt med sänkt pris på Booli har gått från 480 till 524 här på några dagar också. En ökning på 9,5%.
2022-05-12, 16:00
Medlem
sebno1s avatar
Sedan tror jag att man även skall ta den så kallade bostadsbristen med en skopa salt, Stockholms län består av över miljoner bostäder och en befolkning på 2,3 miljoner. Sedan har man beräknat att att fram tills 2013 så skall vi ha en nettoinflyttning varje år på 11 500 personer. Fakta är att vi haft en nettoutflyttning från Stockholm senaste åren.
2019: -1676 personer.
2020: -5500 personer.
2021: -7846 personer.

Man tror att detta kommer vända tills i år igen men jag är inte säker på det, jag tror att man kalkylerat fel i många avseenden och speciellt på den "stora posten" man räknar på och det är invandringen. Jag tror inte som prognosen att den kommer att komma tillbaka på "normala" nivåer. Sedan har vi en generation av 40-talister som kanske inte bara äger ett boende inne i stan utan även
har ett fritidshus antingen i skärgården eller i ytterkanterna av länet som Norrtälje vilket kommer frigöras kommande 10-15 åren.

Det är ett jäkla "köttberg" som kunnat flyta med i en ekonomiskcykel som vi andra missat och därför oftast har haft råd att ha fritidshus.
Jag tror vi kommer ha en nettoutflyttning kommande åren, mycket med hur det över en natt ändrades hur man såg och kunde arbeta alltså på distans.

Stora problemet vi har i Stockholm är det skeva bostadsbeståndet och inget annat. En ägande del som tappat fotfästet, ett gammalt hyresbestånd som endast är tillgänglig för dom som är inne i det beståndet och sedan har vi nya hyresrätter som uppenbarligen kan stå tomma alternativt är subventionerat boende via socialen eller liknande.

Sedan att vi även har en bostadspolitik som inte är så bra när många vill ha boende är ju såklart ett problem. Man kan flippa lägenheter hur som, vilket för sig lugnat sig rejält efter 2018. Bud på bostäder är inte bindande vilket är helt horribelt egentligen och skulle en nedgång på marknaden komma här framöver så hoppas jag detta är det första man kommer införa då det bärgar för en skev uppfattad prisbild.
2022-05-12, 16:10
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men en lön på 35 får du ut vad, 25? Du menar alltså att man ska ha 7k kvar när RÄNTAN är betald och rycka på axlarna åt det och tänka att "det här klarar jag ett par år".

Är man normalt funtad så ställer man om sig väldigt snabbt, trust me. Ser man i alla fall en ljusning där i horisonten så är det inga problem. Men många kommer att få en kalldusch framöver ifall det fortsätter med inflationen, kanske inte bara i Juni det blir en dubbelhöjning av styrräntan. Men ställer man in sig på att man kommer känna sig "fattigare" så kommer det såklart inte vara några problem.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
FIs KALP-nivå för en ensamstående låg på 9900/mån 2020, borde vara 11000/mån idag då.

En student lever i helt annan kontext än en 35-åring, men visst kan man hanka sig fram på 7k/mån eller varför inte 3k/mån? FNs fattigdomsmått ligger väl på 2USD/dag eller ca 50kr/dag omräknat till seketas.

Gick från att ha kunnat käka ute varje dag vilket jag även gjorde, till att leva på 2000 kr per månad när alla räkningar var betalda av olika skäl här för några år sedan. Var inga problem i huvudstaden ens men visst fan var det inte kul, men som en annan skrev i tråden man blev överlevare eller mer av en jägare. Att ta tunnelbanan den där gången i månaden istället för att cykla i Januari framstod som en jäkla lyx.

Sedan insåg man varför folk inte tar självmord i tredje världen, man har inte riktigt tid att känna efter om man säger så. Men ja då visste jag att detta skulle vara 3-4 år max så då hade man ändå ett slutmål.
Senast redigerad av sebno1 2022-05-12 kl. 16:20.
2022-05-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Sedan tror jag att man även skall ta den så kallade bostadsbristen med en skopa salt, Stockholms län består av över miljoner bostäder och en befolkning på 2,3 miljoner. Sedan har man beräknat att att fram tills 2013 så skall vi ha en nettoinflyttning varje år på 11 500 personer. Fakta är att vi haft en nettoutflyttning från Stockholm senaste åren.

Man tror att detta kommer vända tills i år igen men jag är inte säker på det, jag tror att man kalkylerat fel i många avseenden och speciellt på den "stora posten" man räknar på och det är invandringen. Jag tror inte som prognosen att den kommer att komma tillbaka på "normala" nivåer. Sedan har vi en generation av 40-talister som kanske inte bara äger ett boende inne i stan utan även
har ett fritidshus antingen i skärgården eller i ytterkanterna av länet som Norrtälje vilket kommer frigöras kommande 10-15 åren.

Det är ett jäkla "köttberg" som kunnat flyta med i en ekonomiskcykel som vi andra missat och därför oftast har haft råd att ha fritidshus.
Jag tror vi kommer ha en nettoutflyttning kommande åren, mycket med hur det över en natt ändrades hur man såg och kunde arbeta alltså på distans.

Stora problemet vi har i Stockholm är det skeva bostadsbeståndet och inget annat. En ägande del som tappat fotfästet, ett gammalt hyresbestånd som endast är tillgänglig för dom som är inne i det beståndet och sedan har vi nya hyresrätter som uppenbarligen kan stå tomma alternativt är subventionerat boende via socialen eller liknande.

Sedan att vi även har en bostadspolitik som inte är så bra när många vill ha boende är ju såklart ett problem. Man kan flippa lägenheter hur som, vilket för sig lugnat sig rejält efter 2018. Bud på bostäder är inte bindande vilket är helt horribelt egentligen och skulle en nedgång på marknaden komma här framöver så hoppas jag detta är det första man kommer införa då det bärgar för en skev uppfattad prisbild.
Detta är i stora drag en objektivt korrekt analys, snarare än spekulationer. Men det har varit sant ett bra tag. I nominella termer har bostadsrättspriser stått still snarare än fallit senaste 5 åren, och villor har snarare ökat markant nominellt under samma 5 år (kanske inte riktigt realt.. men nästan).

Vad gäller monetära värderingar ligger mycket av det svenska arvet inpumpat i bostäder och derivat från dessa (bostadsrätter, bostadsutvecklare, osv, osv). Svensk stat äger svensk marknad, mer än i någon annan "demokrati" i hela världen. Den 1+1 ekvationen står över det mesta vad gäller fundamenta.

Vi är ju mitt inne i någon variant av recession-ish just nu, hur den spelar ut som helhet får vi ju se i efterhand. Men såhär i ingressen är det som händer att svensken (som i: 98% av populationen) just nu blir fattigare i en sjuhelvetes jävla takt realt. Nominellt är inte effekterna jättestora. OMXS30 är ner 20% för året, samma nivå som 2020 före corona - det kanske är en bra approximation för den nominella effekten. Realt är det mycket, mycket, mycket värre att vara svensk just nu (monetärt).
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-05-12 kl. 16:32.
2022-05-12, 16:35
Avstängd
Räntorna kommer inte höjas sades det i tråden..
Svensken klarar inte 3-4% ränta.

US Mortgage Rates Rise to 5.3%, Highest Level Since July 2009.

Det kommer att komma till Sverige med.

Det här handlar inte ens om att skratta åt de som skuldbesatt sig utan hur oansvariga politiker förhindrade utbyggandet och på så sätt tvingade människor att maxbelåna sig för att ha någonstans att bo, och var är politikerna nu???? Jag har inte sett någon uttala sig om varken räntehöjning eller bostadsmarknad.

Som jag sade i tråden för ett halvår sedan, smarta pengar sålde då.

Vi hade rekordförsäljningar, mm, rekord ja, för varje köpare finns det ens säljare.
Precis som med aktier.
2022-05-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Det är ett skevt bostadsbestånd som man kan lösa enkelt, med att öka människors möjlighet att sälja en bostad utan att pengarna konfiskeras av en flyttskatt. Det är för många regleringar på allt som motverkar att det befintliga beståndet nyttjas effektivt. Jag tycker det är dags att ge marknaden en chans, att ordna upp i det politikerna ställt till med. Där politikerna bara ska ha åtgärder för att hjälpa ömmande fall som hemlösa barnfamiljer.

Att implementera ord som köttberg om en grupp människor är så tarvligt, som bara en sosse kan bli. Ingen av dessa människor födda på 40 taltet förtjänar att ses på som en lösning på de problem orsakade av rutten ideologi.

Tar man bort hyresregleringar blir det inte lika angeläget att stå fast vid hyreskontrakt tills döden skiljer hyresgästen från kontraktet. De personer som saknar bostad har ingen glädje av subventionerade hyror, som de ändå hjälper till med att betala via skatten. Där politikerna själva alltid har första prio på dessa billiga hyresrätter.

Problemet är att allt för många dåliga åsikter har blivit lag, och att regler om byggande favoriserar starka och stora aktörer som kan sätta press på byggnadsnämnder och länsstyrelser, medan det skulle kunna bli många bra bostäder genom avstyckningar, och privatpersoner som bygger i egen regi. Från villor till små trevliga föreningar eller hyreshus. Men att ha med lantmäteriet eller kommunen att göra är ett dyrt trauma. Nu kom Attefallshusen, men de är så små och med en bedrövlig takhöjd, så att de lönar sig inte att bygga.

Jag anser inte att politikerna tar sitt ansvar, när de gör för mycket politik av bostäder. Elefanten i rummet är att politikerna har lämpat över kostnaden för byggandet av bostäder på de svagaste aktörerna på marknaden, som fått leka kapitalister, samtidigt som politikerna hoppas på att bubblan inte ska börja pysa i takt med räntehöjningarna före valet.
2022-05-12, 18:02
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Räntorna kommer inte höjas sades det i tråden..
Svensken klarar inte 3-4% ränta.

US Mortgage Rates Rise to 5.3%, Highest Level Since July 2009.

Det kommer att komma till Sverige med.

Det här handlar inte ens om att skratta åt de som skuldbesatt sig utan hur oansvariga politiker förhindrade utbyggandet och på så sätt tvingade människor att maxbelåna sig för att ha någonstans att bo, och var är politikerna nu???? Jag har inte sett någon uttala sig om varken räntehöjning eller bostadsmarknad.

Som jag sade i tråden för ett halvår sedan, smarta pengar sålde då.

Vi hade rekordförsäljningar, mm, rekord ja, för varje köpare finns det ens säljare.
Precis som med aktier.

"Smarta pengar", herregud vi talar om en bostadsmarknad där en stor del av beståndet kräver tillstånd av en dement styrelse för uthyrning. Folk må spekulera lite halvt i långsiktig uppgång men folk köper ändå "för att bo".

Angående amerikansk boränta så har den pendlat runt rena skräckräntor på 2-3% de senaste åren när vi i Sverige hade 1-1,5%. De är bundna väldigt länge och de har en högre inflation i USA än i Sverige. Man kan inte extrapolera mycket från amerikansk boränta...
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-05-12 kl. 18:06.
2022-05-12, 18:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är ett skevt bostadsbestånd som man kan lösa enkelt, med att öka människors möjlighet att sälja en bostad utan att pengarna konfiskeras av en flyttskatt. Det är för många regleringar på allt som motverkar att det befintliga beståndet nyttjas effektivt. Jag tycker det är dags att ge marknaden en chans, att ordna upp i det politikerna ställt till med. Där politikerna bara ska ha åtgärder för att hjälpa ömmande fall som hemlösa barnfamiljer.

et.

Kombon fastighetsskatt, slopad reavinstskatt och slopat ränteavdrag skulle sätta fart på marknaden.

Att återigen gynna de som tjänat mest på det bostadspolitiska haveriet genom att låta de casha ut sina bostadsvinster skattefritt vore förvisso i linje med de senaste 20 årens politik, så why not liksom. Go for it.
2022-05-12, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kombon fastighetsskatt, slopad reavinstskatt och slopat ränteavdrag skulle sätta fart på marknaden.

Att återigen gynna de som tjänat mest på det bostadspolitiska haveriet genom att låta de casha ut sina bostadsvinster skattefritt vore förvisso i linje med de senaste 20 årens politik, så why not liksom. Go for it.

Och så blir alla som betalat reavinstskatt helt akterseglade.
2022-05-12, 19:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
1.25 är så löjligt lågt att det kvittar
Fast är kalkylen beräknad på ränta baserad på 0 % och sedan stiger till 1,25 % så är det en rejäl procentuell ökning.
De som precis klarade att maxa lånen när repan var 0% kommer få sänka ambitionerna när repan når 1,25 %.

Lägg till alla andra kostnadsökningar så blir det broms över hela linjen.
Vi har en liten löjlig höjning på 0,25 % som redan sätter avtryck.
2022-05-12, 19:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och så blir alla som betalat reavinstskatt helt akterseglade.

Ja, precis som de som sålde en villa 2005 innan fastighetsskatten sänktes eller den som hade mycket aktier innan ISK fanns.

Med fastighetsskatt och slopat ränteavdrag justeras alla priser nedåt, så gamlingar med obelånade villor kan köpa en bekväm lägenhet utan att betala "flyttskatt".
2022-05-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är enig i att det är klokt att satsa på huset, om det är värdestigande saker man gör, och inte betalar för mycket för dessa arbeten. Just nu ska alla ha pool. Då gäller det att man bor i ett område där man får tillbaka pengarna när man säljer. Det jag noterar, är ofta för små och förfulande pooler, där folk inte riktigt tänkt igenom investeringen. Allt det du nämner, åtgärder som sänker kostnader när man bor i hus, är bra och kan lika gärna vara underhåll, då det tar många år innan man märker att man har igen kostnaderna. Jag är inte så säker på att man får ut någon värdeökning, för nytt kök och badrum heller, om man har usel smak eller om det ser daterat ut. Folk vill ha kök och badrum, men gillar dessa projekt där de sätter sin egen prägel på sin bostad.

En del prognoser har du rätt i att de manipulerar in i en riktning, men man kan se på omvärlden från sitt eget perspektiv, och göra en egen prognos. Att inskränka yttrandefriheten kan te sig som lockande, men det är ändå ingen bra idé. Jag ser på dessa yttrande och prognoser som är tokiga, som en vink eller en kvalificerad kontraindikation om vad deras flock kommer göra.

Jag tror också vi har löst problemen med energi i framtiden. Men det kommer ta länge tid än att det löser de problem vi har nu, och för de människor som riskerar att drabbas av sämre tider de närmaste åren.

Varför måste det vara endast värdehöjande tillhyggen man gör? Kan man inte som fastighetsägare göra det man vill? I regel bor väl villaägare ganska många år i sina hus, så då tänker jag att det kan vara fint att få se sina preferenser uppfyllda.

Det kanske finns andra spekulanter som ser värdet av en pool även om du inte är en av dom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in