Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Nisse köpte huset 1998 för 1 miljon och lånade 700.000. Huset är idag värderat till 5 miljoner och Nisse har nu lån på 3,7 miljoner. De tre miljoner han lånat har bara gått till resor och annat lyx. Det sjuka är att Nisse har 1,3 miljoner mot 300.000 från början i bundet värde i huset. Men han är samtidigt mycket mer sårbar med 3,7 miljoner i lån om räntan går upp och huset tappar i värde. Det är att använda huset som bankomat. Men det visste du ju redan?
Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Jag vet inte vad mellanleden är. Som jag ser det är det ointressant. Nisse har lånat till 0,85% ränta under många år och det kostar honom 31500 kr om året. När räntan går upp blir det dyrt att bo och värdet sjunker på huset så om han behöver sälja kan det i värsta fal innebära att han har en skuld kvar men inget hus.
Jag har följt er diskussion, och påbörjat svar men varit chockad över hur lite
liksom-fb kan om livet, och ekonomi. Likt många av de arma stackare om gett sig in på en marknad, där yttre krafter är starkare än vad de förstår innan det är för sent.
Att svara på din fråga är omöjligt utan att veta vad de kostar att bo i hus, där räntan de senaste åren inte varit den högsta utgiften för Nisse. Med 25.000 i månaden är det tufft att klara av, allt från eskalerade elräkningar, underhåll och reparationer. Nisse har haft utgifter regelbundet under åren som inte är värdehöjande, från att byta vitvaror, till olika oförutsedda utgifter en bostadsrättsinnehavare inte gjort kalkyler för.
Man måste börja läsa din fråga noga, innan man svarar. Det står angivet i frågan att Nisse köpte huset 1998. Nisse borde vara 50-60 år, i en ålder man tänker på pension och inte på att byta jobb eller extraknäcka. Hans vanor gör det svårt. Min kvalificerade gissning är att Nisse inte sparat eller har andra tillgångar, eftersom då hade han inte använt bostaden som bankomat.
Nisse har lånat dessa belopp löpande under åren. Om Nisse insett att låna på en fastighet, är det samma som att avyttra sitt ägande varje gång han söker om ett pantbrev där banken är innehavare, hade han likt,
liksom-fb också inte förstått vad jag pratar om.
Om Nisse har den utgiften som du anger nu, och räntan fortsätter att gå upp, är en procentenhet förödande för honom. Om det blir en ännu större ränteökning, som 3-7% kommer han inte kunna betala räntorna till banken. En trasig värmepanna eller en läcka i taket är vad som tvingar honom att sälja sin bostad, på en fallande marknad, där huset utannonseras ut som renoveringsobjekt. Av sin "investering" kan Nisse i bästa fall få ut någon summa i hundratals tusen kronor, men inga miljonbelopp.
Nisse har en vanlig lön, bor i ett vanligt hus, där hans fastighet kommer bjudas ut till människor med vanliga löner, som väntat och gläds av hans olycka. I en ekonomisk verklighet där polletten trillat ner hos köpare och bankerna.