2022-05-08, 23:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Prisnivån i Sverige är nog ICA (delvis) ansvariga för:

"Vinstmaskinen Ica – lönsammast i Europa
Ica-gruppen är en vinstmaskin. Det visar den nyligen släppta årsredovisningen. Grönsaker, chark, och limpor har i omsättning sprängt 100-miljardersvallen för första gången. Ica-gruppen har nästan 50 procent högre lönsamhet än konkurrenterna i Europa, enligt analytiker."

https://www.svd.se/a/74MQw/vinstmaskinen-ica-lonsammast-i-europa
ICA levererar. Dom gör sig förtjänta av vinsten.
Det är smockfullt med kunder på ICA Maxi där jag bor. Men ganska glest hos konkurrenterna.
Folket gillar butiken.

Citat:
"Av dagens butikspris på cirka 2,50 kronor per ägg får uppfödarna knappt en tredjedel."

Det är väl detta som är det genomgående problemet. Feta marginaler både i grossist- och retail-led med oligopolställning. Fattiga producenter och höga priser till konsumenter.
Problemet är väl snarare att du och andra inte förstår att summera kostnader.

(Där jag bodde tidigare fanns en sk gårdsbutik en bit bort. Det var dyrare att handla där. Trots att dom kunde slippa en hel del fraktkostnader och höga butikshyror).

Citat:
håll käften.
Stalin har talat.
Citera
2022-05-09, 09:24
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Fint svar. Var är det du vill ha sagt med det ?

Sluta gråta och förhandla till dig en bättre lön så ska du se att det blir bra.
OM man inte handlar sin egen mat och inte städar sitt eget rum så kanske man inte märker att varor blir dyra. Eller att du kanske, för du verkar vara redigt dum i huvudet, är en autist, så kanske du inte handlar utan bara lägger på hög.

Vad vet jag. Men vad jag vet, är att dina inlägg om inflation håller liksom-fb klass.
Citera
2022-05-09, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
OM man inte handlar sin egen mat och inte städar sitt eget rum så kanske man inte märker att varor blir dyra. Eller att du kanske, för du verkar vara redigt dum i huvudet, är en autist, så kanske du inte handlar utan bara lägger på hög.

Vad vet jag. Men vad jag vet, är att dina inlägg om inflation håller liksom-fb klass.

Ja, mitt 24 packs ägg kostar 51kr istället för 46. Det är tråkigt. Vad ska jag göra åt det, gråta varje dag i flera månader som ni gör? Eller är det bättre att agera för att mitigera det? Ja, det är segt att priserna går upp. Har förhandlat till mig 8% löneökning iår, det täcker en del av inflationen.
Citera
2022-05-09, 09:33
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ja, mitt 24 packs ägg kostar 51kr istället för 46. Det är tråkigt. Vad ska jag göra åt det, gråta varje dag i flera månader som ni gör? Eller är det bättre att agera för att mitigera det? Ja, det är segt att priserna går upp. Har förhandlat till mig 8% löneökning iår, det täcker en del av inflationen.
Tycker mer att du gråter i och med att du relativiserar. Vi diskuterar ju hur inflationen påverkar vår vardag, och men enskilda exempel. I det läget går du in som någon autist och kastar floskler.

Vad du inte inser, är att förr eller senare kommer du också få känna av inflationen. Inflationen påverkar på flera sätt. Bland annat så dämpas börsen, vilket är väldigt kännbart för mångas privatförmögenhet och pensioner. Får vi inte upp lönerna på samma sätt, hamnar vi även i stagflation.

Och skall sanningen fram, vi kommer inte få upp lönerna i samma takt som inflationen, vilket gör att de flesta kommer få problem. Först och främst pensionärer som jobbat i hela sitt liv.
Citera
2022-05-09, 20:31
Medlem
Måste skaffa några egna hönor som värper ägg. Blir för dyrt annars. Ägg har så fint protein när man tränar.
Citera
2022-05-09, 20:41
Medlem
Nån kronas höjning här och var brukar jag inte reflektera över men nu har jag noterat ordentligt högre priser på produkter som jag brukar köpa från exempelvis apoteket.
Citera
2022-05-12, 10:00
Medlem
Gårdagens chock på ICA supermarket då kostar potatis i lösvikt 19 kronor/ kg, mot tidigare hälften. 50% ökning.
Citera
2022-05-12, 19:49
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Sitter och tittar på en flygresa utomlands i juli. Skall träffa några kunder.

Herre min skapare vad flygbiljettpriserna har gått upp.
Så här dyrt har det aldrig varit dit jag skall och vid deb tiden på året.

Någon annan som märkt av extrema prishöjningar på flygbiljetter?
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2022-05-12 kl. 19:56.
Citera
2022-05-31, 12:34
Medlem
oväntat hög inflation inom euroområdet- 8,1% i maj!!!

https://www.di.se/live/inflationstakten-i-euroomradet-steg-till-8-1-i-maj/
Citera
2022-05-31, 12:48
Medlem
Beirut444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Sitter och tittar på en flygresa utomlands i juli. Skall träffa några kunder.

Herre min skapare vad flygbiljettpriserna har gått upp.
Så här dyrt har det aldrig varit dit jag skall och vid deb tiden på året.

Någon annan som märkt av extrema prishöjningar på flygbiljetter?

Tycker framförallt hyrbilar blivit dyrt!
Citera
2022-05-31, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beirut444
Tycker framförallt hyrbilar blivit dyrt!
Ja, galet... Hade tänkt hyra en minibuss över Himmelfärdshelgen. 12000 för tre dagar från Hertz vid Sthlm central.
Citera
2022-05-31, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Gårdagens chock på ICA supermarket då kostar potatis i lösvikt 19 kronor/ kg, mot tidigare hälften. 50% ökning.
Nötfärs brukade ligga på max 80 kr/kg. Nu max 120 kr / kg. 50%
Samma mjölkpaket förr 20 kr nu 24. 20%
Ägg dyrare.

Allt är dyrare, och betydligt mer än de 8% som påtalas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in