2022-05-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
"Av dagens butikspris på cirka 2,50 kronor per ägg får uppfödarna knappt en tredjedel."

Det är väl detta som är det genomgående problemet. Feta marginaler både i grossist- och retail-led med oligopolställning. Fattiga producenter och höga priser till konsumenter.

Innan trådapan poppar upp som apan i lådan: Nej jag tänker inte starta någon livsmedelsproduktion, grossistverksamhet eller livsmedelbutik, så håll käften.

Som jag förstår det är det stora prisökning i butiker som ICA, som har en typ av monopol. Men vad gör de mindre grossisterna? Förstår inte riktigt, marknaden borde ju lösa problemet om nu ICA levererar varor med stora marginal borde inte mindre grossister ta över marknadsandelar genom att ha mindre marginaler.
Citera
2022-05-08, 20:36
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Som jag förstår det är det stora prisökning i butiker som ICA, som har en typ av monopol. Men vad gör de mindre grossisterna? Förstår inte riktigt, marknaden borde ju lösa problemet om nu ICA levererar varor med stora marginal borde inte mindre grossister ta över marknadsandelar genom att ha mindre marginaler.

Prisökningen sker i alla leden tyvärr & el, transport, ja alla omkostnader skenar helt enkelt av diverse anledningar.

Dock så är det vi konsumenter som måste göra valet och påverka matbutikerna. det är ju vi som är marknaden i slutändan. Jag köper nu nästan enbart med kort datum, samma mat men halva priset

Sen har jag av princip slutat köpa mat ute. 129 spänn för en kass lunch eller pizza som är ljummen Skulle hellre odla mitt eget vete i en kruka i fönstret och tillverka min egen deg än att betala de hutpriserna
Citera
2022-05-08, 20:43
Medlem
Icas tonfisk i olja, man har gjort en "Gevalia" krympt burken och satt på en tjusig stämpel MSC.
Tror det står för hållbart fiske vilket gamla modellen redan gjorde. Samma pris dock, jävla uselt!
Citera
2022-05-08, 20:53
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Så mycket skrämsel-porr och ni sväljer hela satsen. Hur orkar ni?d
Är det mamma som handlar åt dig?
Citera
2022-05-08, 20:54
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Prisökningen sker i alla leden tyvärr & el, transport, ja alla omkostnader skenar helt enkelt av diverse anledningar.

Dock så är det vi konsumenter som måste göra valet och påverka matbutikerna. det är ju vi som är marknaden i slutändan. Jag köper nu nästan enbart med kort datum, samma mat men halva priset

Sen har jag av princip slutat köpa mat ute. 129 spänn för en kass lunch eller pizza som är ljummen Skulle hellre odla mitt eget vete i en kruka i fönstret och tillverka min egen deg än att betala de hutpriserna
Har ju köpt en 8 bitars sushi som kostade 100. Den gick upp till 115 förra veckan.

Vi har en grym inflation, ungefär lika hög som den varit på bostäder tidigare.
Citera
2022-05-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa

Absolut jag är medveten om inflationen som drivs av spanmålsbrist/transport elpris mm, men jag syftar mer på tesen att ICA driver prisökningen.
Citera
2022-05-08, 21:06
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Absolut jag är medveten om inflationen som drivs av spanmålsbrist/transport elpris mm, men jag syftar mer på tesen att ICA driver prisökningen.

Prisnivån i Sverige är nog ICA (delvis) ansvariga för:

"Vinstmaskinen Ica – lönsammast i Europa
Ica-gruppen är en vinstmaskin. Det visar den nyligen släppta årsredovisningen. Grönsaker, chark, och limpor har i omsättning sprängt 100-miljardersvallen för första gången. Ica-gruppen har nästan 50 procent högre lönsamhet än konkurrenterna i Europa, enligt analytiker."

https://www.svd.se/a/74MQw/vinstmaskinen-ica-lonsammast-i-europa
Citera
2022-05-08, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Är det mamma som handlar åt dig?

Fint svar. Var är det du vill ha sagt med det ?

Sluta gråta och förhandla till dig en bättre lön så ska du se att det blir bra.
Citera
2022-05-08, 22:07
Medlem
Två konkreta exempel

Pepsi max på Willys för ca 2 månader sedan var det ett 24 pack för 97kr, blev 20 pack (smala burkarna) för 94kr, för någon vecka sedan 109kr.

Ica Maxi har 20 pack Coca Cola kostat 109 under ett år (ca) nu 129kr.

Bortsett från dessa två exempel är det ta mig fan varje vara i matbutikerna som höjts med nån%-15%.

Hemförsäkringen (hyres 1a) har gått upp från 40kr till 95kr på 9 år.

Det enda som inte rusat i min vardag (än) är hyran.

Men men nån måste väl betala för alla jävla stimulanser, quantitative easing, räddningspaket och nollränta tillslut. Vilket uppenbart alla jävla äckel som styr är helt förvånade över.
Citera
2022-05-08, 22:18
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktus12345
- - - -

Men men nån måste väl betala för alla jävla stimulanser, quantitative easing, räddningspaket och nollränta tillslut. Vilket uppenbart alla jävla äckel som styr är helt förvånade över.

Word! Exakt så är det. Vi som inte skuldsatt oss eller lekt på börsen får betala kalaset.

Funderar på att gå från med- till motborgare.
Citera
2022-05-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Prisnivån i Sverige är nog ICA (delvis) ansvariga för:

"Vinstmaskinen Ica – lönsammast i Europa
Ica-gruppen är en vinstmaskin. Det visar den nyligen släppta årsredovisningen. Grönsaker, chark, och limpor har i omsättning sprängt 100-miljardersvallen för första gången. Ica-gruppen har nästan 50 procent högre lönsamhet än konkurrenterna i Europa, enligt analytiker."

https://www.svd.se/a/74MQw/vinstmaskinen-ica-lonsammast-i-europa

Konstigt då det finns fler butiker än ICA att handla ifrån. Men jag antar att det är en konspiration alltihop.
Citera
2022-05-08, 23:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Konstigt då det finns fler butiker än ICA att handla ifrån. Men jag antar att det är en konspiration alltihop.

Handlar inte själv på ICA men de har väl ett erbjudande (pris, utbud, plats, image) som gör att folk väljer att handla där, samt en effektiv organisation som levererar höga vinster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in