2022-05-11, 23:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag vet inte vad mellanleden är.
Tidigare skrev du att det var så enkelt att inte borde behöva förklaras.
Och nu medger du att du själv inte har den blekaste aning.

Nog måste du väl medge att du framstår som ena av de grövsta svammelmakarna.
2022-05-12, 00:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Nu har förväntan på högre boräntor ändå satt sig i folks psyken märker jag på diskussionerna på jobbet. Folk förbereder sig att binda räntan och 3% är på allas läppar. Har aldrig hört så mycket snack om bostadsmarknad och ränta under lunch/fikaraster förut…

Det här är i Linköping. Priserna här är not great, not terrible, beroende på område.

Jag köpte tidigt 2021 och räknade kallt med att räntorna skulle toppa runt 3% i worst case till 2024 men risken på uppsidan ser värre ut måste jag erkänna.

Däremot förvånas jag av styrkan på bostadsmarknaden såhär långt! Jag skulle nog hellre hyra än köpa ens till något lägre priser om jag kunde idag. Kalkylen går helt enkelt inte ihop inklusive amortering och alternativkostnad för kontantinsatsen.

Men som tur är har jag bunden ränta så på några års sikt bor jag hur billigt som helst. Folk verkar ju ha någon masspsykos kring att ”betala till sig själva” till varje pris

Så med facit i hand köpte jag med något för optimistisk syn på räntan men för pessimistisk syn till hur min lokala marknad skulle se ut i ett sådant här läge.
Nordea kom med sin Nordic outlook idag.

Där har dom forecast för mängder av olika nyckeltal och olika länder.
För Sverige blev det:
Kod:
             2022  2023
BNP          3,0    1,0
KPIF         5,8    2.5
Reporänta    1,0    1,25 (i slutet på året)

Snittränta för bolån för de med låg risk borde då kunna hamna på 2-2,25%.
Här får man komma ihåg att bolåntagarna inte längre behöver betala för långivarnas transaktioner.

Dock kommer CB att skicka världen ned i lågkonjunktur med sina räntehöjningar. Och det kan ju ge en del övriga bekymmer för hushållen.
2022-05-12, 00:20
Medlem
DVikings avatar
Bara kolla på Nordeas tidigare analys från januari för att fatta att den de släppt nu inte ens duger till toapapper.

De vet inget, kan inget, förstår inget. Eller så driver de en agenda. Oavsett så spelar det ingen roll vad de skriver i någon rapport.
2022-05-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tidigare skrev du att det var så enkelt att inte borde behöva förklaras.
Och nu medger du att du själv inte har den blekaste aning.

Nog måste du väl medge att du framstår som ena av de grövsta svammelmakarna.
Menade att jag inte har en aning om vad DU definierar som mellanled? Jag har inte hört det begreppet i samband med bostadslån.
2022-05-12, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Byggahus2021 kom väl närmast i sitt försök att förklara.

Låt oss se då.
Nisse tar ett lån och köper en pryl, och betalar ränta på lånet i 40 år innan han amorterar av det. Säg att han betalat totalt dubbla prylens pris.

Hur tar man sig från att betala dubbla varans pris till "använda bostaden som bankomat".

Det fattas något led. (Givet att Vresrosen bara verkar klara av personangrepp och förvirrat yrande så kan vi nog inte vänta oss någon redogörelse därifrån).
Men Byggahus2021 och MannenP kanske kan leverera de saknade mellanleden?

Utan huset hade Nisse inte kunnat köpa prylen. Han använde huset som säkerhet för att låna mer pengar. Pengar som han använde till att köpa prylen. Pengarna kom från huset. Huset fungerade som en bankomat.
Men visst. Denna bankomat tar betalt.
2022-05-12, 07:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Folk kommer vänja sig vid att det blir lite dyrare att bo men det kommer inte att påverka många. Som sagt så kommer bostäderna vara ta lite längre tid att sälja men någon prisdipp kommer knappt ske.
Och vad gör de människor som jobbar i de branscher där denna ”vana” leder till minskad aktivitet?
Eller är sjunkande reallöner något man kan vänja sig vid utan att sluta att konsumera?
2022-05-12, 07:49
Medlem
Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan konsumtion och bostadspriser. En person som åker till Thailand på semester lär konsumera mer än någon som åker till Schweiz pga. att bland annat boendet kostar mindre.

En person som måste betala 250 000 kr istället för 500 000 kr i kontantinsats kan helt plötsligt konsumera för 250 000 kr mer än tidigare.

Alla såna här transaktioner är ju nollsummespel, om jag har aktier som ökar från 100 till 200 kr och jag säljer får jag ju 100 kr mer att handla för samtidigt som köparen minskar sitt konsumtionskapital med 200 kr
2022-05-12, 07:51
Medlem
C0ws avatar
Trendbrott i USA. Inflationen faller tillbaka något.

https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-cpi

Naturligtvis alldeles för tidigt för att ropa hej men förhoppningsvis kommer det fortsätta så, om än i seg fart.

Behövs inte finnas nån oro för nån krasch än iallafall.
2022-05-12, 07:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Synd att många inte verkar förstå det.
Tillgång på billiga pengar styr och de billiga pengarna har börjat att stiga i pris.
Skulle repan ligga på måttliga 1,25 % nästa år så är det en ökning med 125 % kontra början på 2022.
Marknadsräntorna stiger och alla under 40 år blir chockade av att det kan gå så fort.
2022-05-12, 07:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Trendbrott i USA. Inflationen faller tillbaka något.

https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-cpi

Naturligtvis alldeles för tidigt för att ropa hej men förhoppningsvis kommer det fortsätta så, om än i seg fart.

Behövs inte finnas nån oro för nån krasch än iallafall.
Trolltider i bolånetråden.
Frågan är väl hur den svenska inflationen utvecklas.
2022-05-12, 07:56
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Det får tiden utvisa, men förhoppningsvis följer Sverige efter.
2022-05-12, 08:42
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Det får tiden utvisa, men förhoppningsvis följer Sverige efter.

Inte än i alla fall. Men det här borde ha varit toppen hos oss enligt analytikerna. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/inflationen-fortsatter-stiga

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in