Citat:
Ursprungligen postat av
Born1995
Nu har förväntan på högre boräntor ändå satt sig i folks psyken märker jag på diskussionerna på jobbet. Folk förbereder sig att binda räntan och 3% är på allas läppar. Har aldrig hört så mycket snack om bostadsmarknad och ränta under lunch/fikaraster förut…
Det här är i Linköping. Priserna här är not great, not terrible, beroende på område.
Jag köpte tidigt 2021 och räknade kallt med att räntorna skulle toppa runt 3% i worst case till 2024 men risken på uppsidan ser värre ut måste jag erkänna.
Däremot förvånas jag av styrkan på bostadsmarknaden såhär långt! Jag skulle nog hellre hyra än köpa ens till något lägre priser om jag kunde idag. Kalkylen går helt enkelt inte ihop inklusive amortering och alternativkostnad för kontantinsatsen.
Men som tur är har jag bunden ränta så på några års sikt bor jag hur billigt som helst. Folk verkar ju ha någon masspsykos kring att ”betala till sig själva” till varje pris
Så med facit i hand köpte jag med något för optimistisk syn på räntan men för pessimistisk syn till hur min lokala marknad skulle se ut i ett sådant här läge.
Nordea kom med sin Nordic outlook idag.
Där har dom forecast för mängder av olika nyckeltal och olika länder.
För Sverige blev det:
Kod:
2022 2023
BNP 3,0 1,0
KPIF 5,8 2.5
Reporänta 1,0 1,25 (i slutet på året)
Snittränta för bolån för de med låg risk borde då kunna hamna på 2-2,25%.
Här får man komma ihåg att bolåntagarna inte längre behöver betala för långivarnas transaktioner.
Dock kommer CB att skicka världen ned i lågkonjunktur med sina räntehöjningar. Och det kan ju ge en del övriga bekymmer för hushållen.