2022-05-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du skulle komma med mellanleden. Det har du inte gjort. De saknas.
Du har bara ändrat siffrorna.

Ok Nisse lånar 3.7 MSEK och betalar ränta så att när han amorterar lånet så har han betalat 2*3.7 MSEK = 7.4 MSEK för prylarna.

Hur blev att betala dubbla priset detsamma att använda bostaden som bankomat.
Det fattas mellanled.
Du har misslyckats till 100%. Progress är 0%.

Om Nisse istället låtit bli att låna till prylarna hade han bara behövt betala 3.7 MSEK.

Är att använda bostaden som bankomat detsamma som att betala dubbla priset?

Hur hade Nisse kunnat låta bli att låna av banken, om han vill ha resor och annan lyx för den facila summan 3.7 miljoner?
2022-05-11, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Nisse köpte huset 1998 för 1 miljon och lånade 700.000. Huset är idag värderat till 5 miljoner och Nisse har nu lån på 3,7 miljoner. De tre miljoner han lånat har bara gått till resor och annat lyx. Det sjuka är att Nisse har 1,3 miljoner mot 300.000 från början i bundet värde i huset. Men han är samtidigt mycket mer sårbar med 3,7 miljoner i lån om räntan går upp och huset tappar i värde. Det är att använda huset som bankomat. Men det visste du ju redan?

Nisse får bara öka på sitt lån om hans lön stigit kraftigt. Sitter du på 25k i månaden får du inte låna upp miljoner trots att du har en kåk som säkerhet.
2022-05-11, 21:22
Medlem
Citat:
Är att använda bostaden som bankomat detsamma som att betala dubbla priset?
Japp du har fattat poängen. Det var ju själva grejen från början att det finns folk som gör så här och att det kan innebära problem när/om räntan blir "normal" enligt historiska nivåer. Äntligen har polletten trillat ner.
2022-05-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nisse får bara öka på sitt lån om hans lön stigit kraftigt. Sitter du på 25k i månaden får du inte låna upp miljoner trots att du har en kåk som säkerhet.
Ok, du får fantisera ihop en historia om Nisse med hög lön som blir av med jobbet då.
2022-05-11, 21:49
Medlem
Oj oj oj oj

Jag har sett 1 st bstr på kronofogdens hemsida sista åren i fina innerstan

( måste fan redigera 😂😂😂😂 4st i innerstan sen radhus!!!!!! Helvete !!!!! )

Nu denna vecka 3st
Nu börjas det ….
https://auktionstorget.kronofogden.se/Sokfastigheterbostadsratter.html?sv.url=12.6294450 154af3d2b27d64&query=*&100.6294450154af3d2b27d91=0 1
Senast redigerad av Snakepliskensthlm 2022-05-11 kl. 22:00.
2022-05-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Oj oj oj oj

Jag har sett 1 st bstr på kronofogdens hemsida sista åren i fina innerstan

( måste fan redigera 😂😂😂😂 4st i nerdragen sen radhus!!!!!! Helvete !!!!! )

Nu denna vecka 3st
Nu börjas det ….
https://auktionstorget.kronofogden.se/Sokfastigheterbostadsratter.html?sv.url=12.6294450 154af3d2b27d64&query=*&100.6294450154af3d2b27d91=0 1

Att kronofogden ska sälja en lägenhet är en extremt lång process och även om räntan skulle bli 100% för alla imorgon skulle inte marknaden svämmas över med försäljningar av kronofogden. Men visst det kan vara tecken på andra saker som arbetslöshet mm som ännu inte syns i någon statistik
2022-05-11, 22:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Hur hade Nisse kunnat låta bli att låna av banken, om han vill ha resor och annan lyx för den facila summan 3.7 miljoner?
När han inte lånar kan han köpa det istället för att betala räntor.

Kan du ta och förklara mellanleden mellan att betala dubbla priset och att använda bostaden som bankomat.
De saknas.
Ingen av er har klarat av att redogöra för dom.

Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Japp du har fattat poängen. Det var ju själva grejen från början att det finns folk som gör så här och att det kan innebära problem när/om räntan blir "normal" enligt historiska nivåer. Äntligen har polletten trillat ner.
Mellanleden skulle du redogöra för.
Nu yrar du bara om annat. Är det så att du har någon väldigt svårartad brist i läskunnighet?

----------------------
Lite intressant att vi har bubbelpladdrare som gaggar om att bostadspriserna skall rasa pga ränta, men samtidigt är dom okunniga om att man betalar ränta när man lånar. Och yrar om att man kan använda bostaden som bankomat.
Och när man fråga om det blir det bara delirium man får tillbaka.
2022-05-11, 22:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och med den lön som Nisse har för att få låna 3.7 MSEK, har Nisse inga problem med att konsumera överflöd för 1/4 mille per år. Utan att låna.
2022-05-11, 22:32
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle en dipp återhämta sig snabbt när vi kommer att se flera räntehöjningar det närmaste året/åren?
Inte omöjligt med en repa på 1,25 % nästa år vid den här tiden.
Håller inflationen i sig så kommer nästan allt vara dyrare och bolånetagarna ha mindre i plånboken.
Folk kommer vänja sig vid att det blir lite dyrare att bo men det kommer inte att påverka många. Som sagt så kommer bostäderna vara ta lite längre tid att sälja men någon prisdipp kommer knappt ske.
2022-05-11, 22:33
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Exakt. Tillgång och efterfrågan styr...
Synd att många inte verkar förstå det.
2022-05-11, 22:44
Medlem
Citat:
När han inte lånar kan han köpa det istället för att betala räntor.

Kan du ta och förklara mellanleden mellan att betala dubbla priset och att använda bostaden som bankomat.
De saknas.
Ingen av er har klarat av att redogöra för dom.

Mellanleden skulle du redogöra för.
Nu yrar du bara om annat. Är det så att du har någon väldigt svårartad brist i läskunnighet?

----------------------
Lite intressant att vi har bubbelpladdrare som gaggar om att bostadspriserna skall rasa pga ränta, men samtidigt är dom okunniga om att man betalar ränta när man lånar. Och yrar om att man kan använda bostaden som bankomat.
Och när man fråga om det blir det bara delirium man får tillbaka.
Jag vet inte vad mellanleden är. Som jag ser det är det ointressant. Nisse har lånat till 0,85% ränta under många år och det kostar honom 31500 kr om året. När räntan går upp blir det dyrt att bo och värdet sjunker på huset så om han behöver sälja kan det i värsta fal innebära att han har en skuld kvar men inget hus.
2022-05-11, 23:01
Medlem
Nu har förväntan på högre boräntor ändå satt sig i folks psyken märker jag på diskussionerna på jobbet. Folk förbereder sig att binda räntan och 3% är på allas läppar. Har aldrig hört så mycket snack om bostadsmarknad och ränta under lunch/fikaraster förut…

Det här är i Linköping. Priserna här är not great, not terrible, beroende på område.

Jag köpte tidigt 2021 och räknade kallt med att räntorna skulle toppa runt 3% i worst case till 2024 men risken på uppsidan ser värre ut måste jag erkänna.

Däremot förvånas jag av styrkan på bostadsmarknaden såhär långt! Jag skulle nog hellre hyra än köpa ens till något lägre priser om jag kunde idag. Kalkylen går helt enkelt inte ihop inklusive amortering och alternativkostnad för kontantinsatsen.

Men som tur är har jag bunden ränta så på några års sikt bor jag hur billigt som helst. Folk verkar ju ha någon masspsykos kring att ”betala till sig själva” till varje pris

Så med facit i hand köpte jag med något för optimistisk syn på räntan men för pessimistisk syn till hur min lokala marknad skulle se ut i ett sådant här läge.
Senast redigerad av Born1995 2022-05-11 kl. 23:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in