2022-05-11, 22:38
Medlem
Cowpokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Nej det kan dom inte.
Klart att vi ska gå med i Nato, frågan är ju vad som händer under ansökningstiden som kan ta upp mot ett halvår.

Givetvis kan dom det. och Putte kommer inte våga göra ett skit under ansökningstiden, inget militärt iaf.
Citera
2022-05-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Det lär inte ta ett halvår, varför tror du det?
Det står så i Aftonbladet i dag att det kan ta det innan alla 30 länder har godkänt det hela.
Men inte vet jag.
Citera
2022-05-11, 22:40
Medlem
Man skulle faktiskt kunna anse att det ur Sveriges synvinkel är bra att formuleringarna i säkerhetsgarantin och NATOs artiklar är så vaga. Då kan vi i praktiken fortsätta att vara en alliansfri och fredlig nation.

Risken är väldigt stor att något av de militariserade stormakterna hamnar i krig, och att vi oundvikligen och fullskaligt dras med om åtagandena var mer konkreta. I jämförelse är risken att Sverige blir attackerat obefintlig, även om NATO-fötespråkande politiker, journalister och experter försöker få oss att tro annat.
Citera
2022-05-11, 22:41
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Det står så i Aftonbladet i dag att det kan ta det innan alla 30 länder har godkänt det hela.
Men inte vet jag.
Aftonbladet...
Ja teoretiskt kan det väl ta så lång tid men i dessa tider lär väl processen redan vara igång, förmodligen har redan alla länders Natorepresentanter sonderat frågan.
Citera
2022-05-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowpoke
Givetvis kan dom det. och Putte kommer inte våga göra ett skit under ansökningstiden, inget militärt iaf.
Hoppas du har rätt.
Men jag litar inte alls på Ryssarna, tror dom är tillräckligt galna för att starta ett kärnvapenkrig.
Citera
2022-05-11, 22:43
Medlem
Cowpokes avatar
Citat:
Hoppas du har rätt.
Men jag litar inte alls på Ryssarna, tror dom är tillräckligt galna för att starta ett kärnvapenkrig.

Men startar dom ett kärnvapen krig dör vi alla här uppe, oavsett om vi är med i NATO eller inte.
Citera
2022-05-11, 22:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Det står klart och tydligt may, vilket betyder kan. Ordet kan i detta fall, betyder också kanske.
Men givetvis står det may, man skickar inte militär om det behövs hjälp med att släcka skogsbränder. Den militära hjälpen skickas om det blir krig.
Citera
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Absolut inte! Sverige bör vara fortsatt värna om alliansfriheten.

Speciellt nu när Storbritannien lovat hjälpa till…

Vi är i allians med storbrittannien..
Citera
Medlem
Gothuss avatar
Här är alternativet som 19 andra länder valt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Major_non-NATO_ally

Jag är inte riktigt klar på vad det innebär.
Citera
2022-05-11, 22:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Här är alternativet som 19 andra länder valt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Major_non-NATO_ally

Jag är inte riktigt klar på vad det innebär.
Det innebär att det tar ganska länge för länderna i Sydamerika att ta sig hit om vi behöver hjälp.
Citera
2022-05-11, 22:59
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Absolut inte! Sverige bör vara fortsatt värna om alliansfriheten.

Speciellt nu när Storbritannien lovat hjälpa till…

Vi är i allians med storbrittannien..
Citera
2022-05-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SacredTerror
Haha är det en jävla bot jag skriver med eller? Du ger mig exakt samma svar sen innan fast nu har du tagit med USA också.

Varenda gång ekonomin börjar gå sämre i USA ska ett krig påbörjas.

Detta krig kommer bli nu i Europa och riskeras att bli i Sverige och Finland. Nato och USA kommer lägga sig i och pressa Putin till att använda kärnvapen. Det är inte så att jag står för det Putin gör i Ukraina utan tycker att alla krig är fel.
Men att gå med i NATO, i tron av att Ryssland skulle anfalla Sverige eller Finland efter Ukraina är befängt. Men visst kör på och riskera en attack, med kärnvapen på menyn. Kör hårt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in