2022-05-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Linn växer hos mig och klagar här att det är för lätt i Robinson och det delas ut mat m.m. Tycker hon växer men antar att hon inte vinner.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/linns-avsl%C3%B6jande-om-robinson-f%C3%B6r-l%C3%A4tt/vi-AAX99IK?ocid=msedgntp&cvid=70ba7bcd00c7459683892c9 f07c71c01

Linn är nog en av de deltagare som tappat mest i vikt, procentuellt iallafall.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2022-05-11 kl. 13:52.
2022-05-11, 13:47
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomThrowaway
Okej... Så det finns inte rasism från Svarta gentemot vita? Så det går alltså bara åt ett håll? Sen har du även invandraren SHEVIN som har mobbat sönder stackars Joel. Både i lag nord och sedan även i gränslandet där han inte ens har varit med.

LÄS OM och FÖRSTÅ vad jag har skrivit. Det är EXAKT vad jag har skrivit: ATT det kan visst finnas Omvänd rasism

OM det skulle vara så att du har dyslexi - så ber jag om ursäkt och ber att du får någon vän att läsa vad jag skrev i inlägget.
2022-05-11, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Angela tog det som rasistiskt då hennes hudfärg är väldigt mörk - mycket mörkare än de andras om man räknar bort Hayes - och att Tommie skulle se henne bättre om hon log för då skulle hennes tänder "lysa" upp. Jo detta sades inte uttryckligen av Tommie men ÄR rasistiskt.

Men nu var det inte så att Tommie sa det bara till Angela, utan till hela den grupp som låg i högborgen enl. AB-artikeln. Har du varit i ett tropiskt land nån gång? Mörkret faller snabbt och det blir helt kolmörkt. Man ser inte handen framför sig. Man måste ha ficklampa för att lysa upp stigen om man ska kissa för att kunna lokalisera ev. ormar som ligger på den. Men det beror ju också på fullmånefasen hur ljust det är, men enligt Tommie så var det kolmörkt.

Så varför beskylla nån för rasism om man inte var där och bara gå på hörsägen? Jag var inte heller där men jag tror på Tommie i detta fall och speciellt när jag själv vet hur mörkt det blir om kvällarna. Rasistkortet brukar dras alltför lätt i DDR-Sverige.

Vissa tar saker personligt och andra kan bara skratta bort saker. Och det är ju sant, vita tänder syns lättare. Varför inte bara se det som nåt naturligt att vi har olika färg? Vit, gul, röd och svart. Inget märkvärdigt med det. Vilka är det som tjatar om raser? Och använder det som förtryckarmedel mot andra?
2022-05-11, 13:54
Medlem
Citat:
LÄS OM och FÖRSTÅ vad jag har skrivit. Det är EXAKT vad jag har skrivit: ATT det kan visst finnas Omvänd rasism

OM det skulle vara så att du har dyslexi - så ber jag om ursäkt och ber att du får någon vän att läsa vad jag skrev i inlägget.

Finns inget som heter omvänd rasism, det är rasism som rasism.
2022-05-11, 13:56
Medlem
Om man vänder på det hade skithuset Mattias varit från Afrika då hade det varit rasism. Mobbning och rashat på samma gång. Kränkande särbehandling pga han är Svensk. Vet dom inte ens vem äpplet är och Jo waldner är. Olika attityder i olika sporter javisst. Hota Mattias som Hayes gjorde är inte okey. Mattias var rädd vilket jag också förstår. Ingen form av mobbning eller rasism är okey. Om nu Hayes tycker att sådana saker är dåligt ska han visa att han är ett gott föredöme. Endel har nog inte följt Gränslandet. Dom klipper så mycket också så att väldigt lite är med i programmet.
2022-05-11, 13:57
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Men nu var det inte så att Tommie sa det bara till Angela, utan till hela den grupp som låg i högborgen enl. AB-artikeln. Har du varit i ett tropiskt land nån gång? Mörkret faller snabbt och det blir helt kolmörkt. Man ser inte handen framför sig. Man måste ha ficklampa för att lysa upp stigen om man ska kissa för att kunna lokalisera ev. ormar som ligger på den. Men det beror ju också på fullmånefasen hur ljust det är, men enligt Tommie så var det kolmörkt.

Så varför beskylla nån för rasism om man inte var där och bara gå på hörsägen? Jag var inte heller där men jag tror på Tommie i detta fall och speciellt när jag själv vet hur mörkt det blir om kvällarna. Rasistkortet brukar dras alltför lätt i DDR-Sverige.

Vissa tar saker personligt och andra kan bara skratta bort saker. Och det är ju sant, vita tänder syns lättare. Varför inte bara se det som nåt naturligt att vi har olika färg? Vit, gul, röd och svart. Inget märkvärdigt med det. Vilka är det som tjatar om raser? Och använder det som förtryckarmedel mot andra?

Svar på frågan om jag har varit i något tropiskt land (du syftar på hur mörkt det kan vara utgår jag ifrån?) - Jo jag har varit det flera gånger. Så jag vet hur mörkt det kan vara och bli.

Det är precis lika mycket hörsägen från Angela som ifrån Tommie. Eller om någon annan berättar vad de har hört och sett.

OM produktionen har det på film och/eller ljudupptagning = fakta.
Senast redigerad av CS128 2022-05-11 kl. 14:02.
2022-05-11, 13:59
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Finns inget som heter omvänd rasism, det är rasism som rasism.

Det kanske inte finns något som heter just det - men jag syftar på motsatt förhållande mellan en mörkhyad och en vithyad människa och på deras etnicitet. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?
2022-05-11, 14:04
Medlem
Citat:
Tror detsamma som dig att Linn inte vinner Robinson - men hon är en bra strateg och god som människa gentemot andra deltagare: samlade mango till alla när det var sammanslagning, kämpar för vinster som gynnar andra, ger bort favörer om att bo bättre och få mat själv osv. Det har hon visat vid flera tillfällen.

Jag gillar minst dom som paktar sig och alltid ser till att med hjälp av grupptryck tvingar ut dom mest värdiga tävlarna. Halva programmet tjatar Linn om hur man skall hålla sig till sin pakt, hon manipulerar även sådana som inte gillar pakter att vara med, men när det gynnar henne själv så byter hon pakt direkt.

Det var bättre förr, när det finns ngn heder i Robison, när inga pakter finns och man skickade hem först dom som minst förtjänade att vara med. Sedan kom kvinnor som började med sina pakt och då började alla bästa tävlarna åka ut först. I dag vågar inte de klokaste visa vad de går för, är man för bra så åker man ut och vi får aldrig den mest värdiga vinnaren. För mig är inte en bra paktare en bra vinnare, de är ofta bara bra på att snacka skit om andra bakom ryggen. De börjar med drevet långt innan röstningen, hittar på negativa saker, svartmålar och intetgör den som de vill få ut och andra får hänger med. Man borde göra allt för att motverka paktandet som förstör programmet, man borde t ex ngn gång bestämma att den som i örådet får flesta röster får immunitet i stället.

Robinson har blivit som det svenska arbetslivet, där medelmåttorna regerar och vinner genom att pakta sig, svartmålar och baktalar dom som duktiga på riktigt. Ingen vågar vara för bra för då börjar drevet. I arbetslivet finns det ingen gränsland att komma tillbaks, hamnar man utanför paktet genom att vara bättre än alla andra är det kört. Och ingen har heder någ för att inse hur fult och sjukt det är när ingen till slut vågar vara så bra som man skulle kunna vara.
2022-05-11, 14:08
Avslutad
Citat:
Det kanske inte finns något som heter just det - men jag syftar på motsatt förhållande mellan en mörkhyad och en vithyad människa och på deras etnicitet. Det kan väl inte vara så svårt att förstå?

Jo det finns nåt som heter så, eller omnämns som så, när andra raser än den vita förtrycker nån på grund av att personen tillhör den vita rasen.
2022-05-11, 14:09
Avslutad
Citat:
Omvänd rasism låter som ovanlig rasism.

Nej, den är inte ovanlig om man kan t ex arabiska.
2022-05-11, 14:09
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Jag gillar minst dom som paktar sig och alltid ser till att med hjälp av grupptryck tvingar ut dom mest värdiga tävlarna. Halva programmet tjatar Linn om hur man skall hålla sig till sin pakt, hon manipulerar även sådana som inte gillar pakter att vara med, men när det gynnar henne själv så byter hon pakt direkt.

Det var bättre förr, när det finns ngn heder i Robison, när inga pakter finns och man skickade hem först dom som minst förtjänade att vara med. Sedan kom kvinnor som började med sina pakt och då började alla bästa tävlarna åka ut först. I dag vågar inte de klokaste visa vad de går för, är man för bra så åker man ut och vi får aldrig den mest värdiga vinnaren. För mig är inte en bra paktare en bra vinnare, de är ofta bara bra på att snacka skit om andra bakom ryggen. De börjar med drevet långt innan röstningen, hittar på negativa saker, svartmålar och intetgör den som de vill få ut och andra får hänger med. Man borde göra allt för att motverka paktandet som förstör programmet, man borde t ex ngn gång bestämma att den som i örådet får flesta röster får immunitet i stället.

Robinson har blivit som det svenska arbetslivet, där medelmåttorna regerar och vinner genom att pakta sig, svartmålar och baktalar dom som duktiga på riktigt. Ingen vågar vara för bra för då börjar drevet. I arbetslivet finns det ingen gränsland att komma tillbaks, hamnar man utanför paktet genom att vara bättre än alla andra är det kört. Och ingen har heder någ för att inse hur fult och sjukt det är när ingen till slut vågar vara så bra som man skulle kunna vara.

Enligt mig finns det inte och har aldrig funnits någon "heder" att tala om i tävlingen Robinson som är en tävling (om Robinsonstatyn och 500 000kr som vinst) om vem som klarar sig längst i spelet OCH om det sociala samspelet mellan deltagarna. Och så ingår det att man får pakta. Produktionen trixar hela tiden och styr och ställer med deltagarna.
2022-05-11, 14:10
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Omvänd rasism låter som ovanlig rasism.

Okej. Du får tolka och kalla det hur och vad du vill men jag tror du förstår vad jag menade och huvudsaken var väl det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in